نیوز سیتی!
06 تیر 1402 - 06:06

میزان مشارکت اروپایی‌ها در مبارزه با قاچاق موادمخدر "صفر" است

معاون ستاد مبارزه با مواد مخدر درباره اقدام کشورهای اروپایی در مبارزه با موادمخدر گفت: غیر از حمایت‌های لفظی و علیرغم اذعان به نقش منحصر به‌فرد ایران در مبارزه با مواد مخدر هیچگونه حمایت عملی و عینی انجام نداده و میزان این مشارک را می‌توان صفر دانست.

به گزارش خبرنگار اجتماعی تسنیم، سازمان ملل متحد اعلام کرده که مبارزه جموری اسلامی ایران با قاچاقچیان موادمخدر در دنیا، بی مثال است و بیشترین کشفیات موادمخدر در مرزهای ایران کشف می‌شود.

اما سالهاست که مسئولان ایران اعلام کرده‌اند که کشورهای اروپایی سهم خود در راه مبارزه با مواد مخدر را پرداخت نکرده و ایران در این راه تنها است؛ حتی برخی از مسئولان کشورمان گفته‌اند که کافیست ایران چشمش را بر قاچاق مواد مخدر ببندد تا شاهد ویرانی کشورهای اروپایی و نابودی جوان‌هایشان به دلیل توزیع مواد مخدر در آن کشورها باشیم!

نقش جمهوری اسلامی ایران به عنوان پرچمدار مبارزه در خط اول سنگر نخست مقابله با مواد مخدر بسیار حائز اهمیت است، به همین دلیل با سردار مسعود زاهدیان؛ معاون مقابله با عرضه و امور بین‌الملل ستاد مبارزه با مواد مخدر به گفت‌وگو پرداختیم.

افغانستان 85 درصد از تریاک جهان را تولید می‌کند

سردار زاهدیان با اشاره به اینکه ایران در همسایگی کشور افغانستان است و به همین دلیل نزدیک به 85 درصد از تولید تریاک جهان به خود اختصاص داده است، به تسنیم گفت: همواره در طول سالیان متمادی، شبکه‌های بین‌المللی قاچاق مواد مخدر برای ورود و عرضه به داخل کشور و همچنین ترانزیت انواع مواد مخدر سنتی و به ویژه صنعتی (شیشه افغانی) به کشورهای حوزه بالکان و اروپا مرکزی از طریق محورهای مواصلاتی و مرزهای خروجی ایران اقدام کرده‌اند.

وی افزود: قاچاقچیان برای رسیدن به مقاصد و اهداف خود سعی در ورود و ترانزیت انواع مواد مخدر از طریق مسیرهای دریایی و خشکی در پوشش کالاهای تجاری وارداتی، صادراتی، مسافری و کوله‌بری با شگردهای مختلف به کشورمان دارند.

معاون مقابله با عرضه و امور بین‌الملل ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت:البته با هوشیاری نیروهای امنیتی، انتظامی، اطلاعاتی و مرزبانان، عمده محموله‌ها مورد رصد و رهگیری قرار می‌گیرند.

ایران از مبارزه با موادمخدر عقب نشینی کند، کشورهای اروپایی در امان نمی‌مانند

سردار زاهدیان گفت: نقش ایران در جلوگیری از قاچاق مواد مخدر از افغانستان به کشورهای اروپایی به قدری مهم است که اگر ایران کمی پا عقب بکشد، نه تنها در داخل کشور بلکه سایر کشورهای منطقه و جهان  نیز از معضلات ناشی از اقدامات شرورانه شبکه‌ها و باندهای قاچاق و ترانزیت در امان نخواهد بود.

وی در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه آیا بالاخره کشورهای اروپایی سهم خود را در زمینه مبارزه با موادمخدر پرداخت کردند یا خیر گفت: خیر! غیر از حمایت‌های لفظی و علیرغم اذعان به نقش منحصر به فرد ایران در مبارزه با مواد مخدر هیچگونه حمایت عملی و عینی انجام نداده و میزان این مشارک را می‌توان در حد صفر ارزیابی کرد.

معاون مقابله با عرضه و امور بین‌الملل ستاد مبارزه با مواد مخدر متذکر شد: این در حالیست که موضوع تحریم‌های وضع شده در سال‌های اخیر نیز به یکی از بهانه‌ها و توجیهات عدم پرداخت سهم این کشورها تبدیل شده است.

انتهای پیام/

منبع: تسنیم
شناسه خبر: 1312149

مهمترین اخبار ایران و جهان: