نیوز سیتی!
04 تیر 1402 - 16:39

محلات عشایر کوه اسفجیر از نعمت آب شرب برخوردار شدند

طرح انتقال آب شرب به محلات عشایر کوه اسفجیر به نام «شهید محمدصادق امیری قاچکانلو چادرنشین» بااعتبار یک میلیارد و ۵۵۰ میلیون تومان وارد فاز بهره‌برداری و اجرایی شد.

به گزارش خبرگزاری فارس از قوچان، پروژه طرح انتقال آب شرب به محلات عشایر چشمه سیرو و شاه کاسه کوه اسفجیر به نام شهید محمدصادق امیری قاچکانلو چادرنشین که در مرز دو استان خراسان رضوی و شمالی واقع است با اعتبار یک میلیارد و ۵۵۰ میلیون تومان ظهر امروز وارد فاز بهره‌برداری و اجرایی شد.

این پروژه در فاز یک، شامل ۶ هزار و ۴۵۰ متر خط انتقال آب شرب بوده که ۲ باب مخزن بتنی در آن اجرا و دارای ۱۰ باب حوضچه شیرآلات هست و اعتبار آن از محل بند (هـ) تبصره ۴ صندوق توسعه ملی اسلامی تأمین‌شده است.

مدیرکل امور عشایری خراسان رضوی در حاشیه افتتاح این پروژه با اشاره به این که ۱۰ درصد عشایر این استان در قوچان حضور دارند، گفت: اصلی‌ترین عشایر در این شهرستان وجود دارد چون اصالت عشایر را در بحث کوچ و کوچ روی به خارج استان و منطقه مراوه‌تپه و قشلاق به مناطق سرخس و کلات حفظ کرده‌اند.

محمدحسین جعفری بابیان این مطلب که هفت طایفه بزرگ عشایر این شهرستان ۱۳۰ هزار رأس واحد دامی را در اختیار دارند، افزود: از یک هزار و ۵۰۰ پنل خورشیدی توزیع‌شده میان عشایر خراسان رضوی، ۲۸۶ پنل به عشایر قوچان اختصاص یافت و ۹ میلیارد تومان نیز طی یک سال اخیر تسهیلات بانکی دریافت کرده‌اند.

وی با یادآوری این موضوع که برای عشایر قوچان ۳ هزار تن توزیع علوفه انجام‌شده است، بیان کرد: یکی از طرح‌های اجراشده با پشتیبانی امور دام خراسان رضوی توزیع ۱۰ هزار تن نهاده در سطح استان بوده و در قبال اخذ هزینه آن، عشایر پس از چهار ماه تحویل گوشت داشته باشند که سهم قوچان از این میزان یک هزار و ۴۰۰ تن نهاده است.

جعفری با بیان این که اعتبار امسال قوچان ۳ میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان بوده است که ۶۰ درصد آن به حوزه راه و ۴۰ درصد به حوزه آب اختصاص دارد، تصریح کرد: اخیراً با پیگیری‌های انجام‌شده از محل اعتبارات ملی، یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان هم برای راه مجتمع عشایری کلیدر و شن‌ریزی مسیر آن اختصاص‌یافته است.

مدیرکل امور عشایری خراسان رضوی با اشاره به پروژه خط انتقال آب شرب عشایر کوه اسفجیر، گفت: برای اجرای فاز دوم این خط انتقال به ۲ میلیارد تومان اعتبار نیاز بوده و چون باید پمپاژ آب از محل استخر ذخیره‌سازی صورت بگیرد تأمین برق نیز از اهمیت برخوردار است تا آب به‌راحتی در دسترس عشایر قرار بگیرد.

پایان پیام/ ۷۰۰۴۳

منبع: فارس
شناسه خبر: 1308593

مهمترین اخبار ایران و جهان: