نیوز سیتی!
16 تیر 1402 - 22:20

محورهای نامه رؤسای جمهور لیتوانی، لتونی و لهستان به «استولتنبرگ»

رؤسای جمهور لیتوانی، لتونی و لهستان در نامه‌ای خطاب به «ینس استولتنبرگ» به‌بهانه استقرار تسلیحات اتمی در بلاروس، خواستار تقویت جناح شرقی ناتو شدند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از وبگاه اینتل ریپابلیک، رؤسای جمهور لیتوانی، لتونی و لهستان در نامه ای خطاب به ینس استولتنبرگ، دبیرکل نروژی ناتو اعلام خواستار تقویت جناح شرقی این پیمان نظامی در ارتباط با استقرار تسلیحات هسته ای در بلاروس شدند.

رؤسای جمهور کشورهای مذکور به بهانه استقرار تسلیحات اتمی روسیه در بلاروس در این نامه از دبیرکل ناتو خواستند تا در نشست آتی سران این سازمان نظامی در این ارتباط تصمیماتی اتخاذ شود.

قرار است اجلاس آتی ناتو ۱۱ تا ۱۲ جولای (۲۰ و ۲۱تیر ماه) در ویلینیوس برگزار شود و انتظار می‌ رود یکی از دستور جلسات اصلی آن، موضوع پیوستن کی‌ یف به این ائتلاف نظامی باشد.

سوئد و فنلاند سال گذشته به بهانه آغاز عملیات ویژه روسیه در اوکراین درخواست پیوستن به ناتو را ارائه کردند.

فنلاند ماه آوریل به ناتو ملحق شد؛ اما ترکیه به‌ دلیل نگرانی‌ های امنیتی همچنان مانع از عضویت سوئد می‌ شود. آنکارا در ماه جاری اعلام کرد سوئد باید قبل از دریافت چراغ سبز برای پیوستن به ناتو مانع اعتراضات ضدترکیه در استکهلم شود.

اما از سوی دیگر، ترکیه می‌ گوید که سوئد پناهگاه گروه‌ های شبه‌ نظامی ضددولت این کشور است که آنکارا آن‌ ها را تروریست می‌ داند. سوئد اخیرا قانون جدیدی را برای سخت‌ تر کردن تامین مالی یا حمایت از گروه‌ های تروریستی را ارائه کرده است. دولت سوئد می‌ گوید این قانون تعهدات بر اساس توافق‌ نامه امضا شده با ترکیه در مادرید را تکمیل می‌ کند. با این حال آنکارا می‌ گوید که همچنان متقاعد نشده است.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1340705

مهمترین اخبار ایران و جهان: