نیوز سیتی!
11 تیر 1402 - 12:27

بارندگی‌ها در خراسان‌شمالی 20 درصد کاهش یافته است

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان‌شمالی گفت: تغییرات اقلیمی و به سبب آن خشکسالی و کاهش 20 درصدی بارندگی‌ها باعث شده تا آب استحصالی از منابع آبی کاهش یافته و تامین آب شرب را در بسیاری از مناطق با مشکل مواجه شود.

به گزارش خبرگزاری فارس از بجنورد، ظهر امروز رضا نعیمی، مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان‌شمالی، در گفت‌وگو با رسانه‌ها اظهار کرد: شعار هفته صرفه‌جویی آب در سال جاری به نام «ایران، تغییر اقلیم، مسئولیت‌پذیری» نامگذاری شده و بیانگر این موضوع است که تغییرات اقلیمی و به سبب آن خشکسالی و کاهش بارندگی‌ها، توجه به امر مدیریت مصرف آب به ضرورت اجتناب ناپذیر در کشور تبدیل شده است.

وی گفت: در حال حاضر آب شرب هم‌استانی‌های عزیز از طریق ۴۲۴ حلقه چاه، ۲۰۶ دهنه چشمه و ۱۳ رشته قنات تامین می‌شود که بخش زیادی از این منابع متاثر از کاهش بارندگی‌ها، خشک شده و به تبع آن آبرسانی سیار نیز افزایش یافته است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان‌شمالی با بیان اینکه متاسفانه خشکسالی‌های شدید سبب شده تا در این استان نسبت به دوره بلند مدت ۲۰ درصد کاهش بارندگی داشته باشیم، افزود: این امر سبب شده تا منابع آبی موجود در استان به شدت تحت تاثیر قرار گیرد و با کمبود شدید آب مواجه باشیم.

این مقام مسئول با تاکید بر اینکه باید مشترکان در مصرف آب صرفه‌جویی‌های لازم را داشته باشند، تصریح کرد: در واقع خشک شدن برخی از منابع آبی موجب شده تا به دنبال انتقال آب از سایر منابع آبی باشیم که این امر بسیار پرهزینه و زمان بر است.

وی ادامه داد: هر بار با خشک شدن یک منبع آبی کلیه تاسیسات احداث شده از مدار بهره‌برداری خارج می‌شود و می‌بایست برای منابع جدید، تاسیسات جدید احداث کنیم و برای توزیع مناسب در شبکه آب شرب، رینگ جدید احداث شود که تمامی آن‌ها نیازمند هزینه‌کرد سنگین است.

نعیمی ضمن قدردانی از همیاری و همراهی هم‌استانی‌های عزیز در مدیریت مصرف آب شرب در تابستان سال گذشته، گفت: شعار «ایران، تغییر اقلیم، مسئولیت‌پذیری» بیانگر توجه پیش از پیش مردم به مسئله صرفه‌جویی و مدیریت مصرف آب می‌باشد و امیدواریم این مسئولیت‌پذیری در روزهای گرم سال جاری نیز ادامه یابد.

وی خاطرنشان کرد: هزینه تولید، انتقال و توزیع آب شرب بسیار بالاست و از مردم فهیم استان درخواست داریم از آب شرب برای مصارف غیرشرب بخصوص در روستاها استفاده نکنند و مدیریت مصرف آب را سرلوحه کار خود قرار دهند.

پایان پیام/س

منبع: فارس
شناسه خبر: 1324749

مهمترین اخبار ایران و جهان: