نیوز سیتی!
27 خرداد 1402 - 12:10

شناسایی نزدیک به ۴ هزار بیمار مبتلا به سالک در فارس

شیراز- معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت: نزدیک به چهار هزار بیمار مبتلا به سالک در فارس شناسایی شد.

به گزارش خبرنگار مهر، عباس رضائیان زاده صبح شنبه در جمع خبرنگاران بیان کرد: شهرهایی که دارای مشکلات در زیرساخت‌های شهری هستند بیشتر از سایر مناطق دارای شیوع سالک هستند.

وی ادامه داد: گزش پشه سالک در فصل بهار صورت می‌گیرد و در پاییز زخم خودش را نشان می‌دهد این در حالی است که در فارس نزدیک به چهار هزار بیمار مبتلا به سالک شناسایی شده‌اند.

وی افزود: دو نوع ویروس سالک وجود دارد که شامل روستایی و شهری است البته ۹۵ درصد از بیمارانی که مبتلا به سالک شدند از نوع شهری و از طریق ارتباط انسانی یا از طریق تماس با سگ به این بیماری مبتلا شده‌اند.

رضائیان زاده خاطرنشان کرد: یکی از راهکارهای مقابله با بیماری سالک لانه کوبی جوندگان بوده که این راهبرد نیز مورد توجه دانشگاه علوم پزشکی شیراز است.

او در خصوص شناسایی بیماران مبتلا به سالک نیز عنوان کرد: از جمله روش‌هایی که دانشگاه علوم پزشکی شیراز برای شناسایی تمامی بیماران اتخاذ کرده مراجعه حضوری به درب منازل و شناسایی افراد است.

وی ادامه داد: شناسایی افراد و ارجاع آنان به مراکز درمانی موجب شد تا آمار بیماران مبتلا به سالک در فارس طی سال گذشته افزایش چشمگیری داشته باشد لازم به ذکر بوده این طرح تا پایان سال ۱۴۰۲ نیز ادامه دارد.

رضائیان زاده در خصوص آمار مبتلایان به سالک در فارس نیز تصریح کرد: طی فصل زمستان سال ۱۴۰۱ بالغ بر یک هزار و ۸۱ مورد ابتلاء به سالک در فارس شناسایی شده و پیش بینی می‌شود در فصل بهار ۱۴۰۲ این آمار پنج درصد افزایش یابد.

وی در پاسخ به این سوال که آیا امکان ریشه کن کردن کامل این بیماری در فارس وجود دارد نیز تصریح کرد: با توجه به زیرساخت‌های ساختمانی که در کلان شهر شیراز و سایر شهرهای استان وجود دارد ریشه کن کردن ۱۰۰ درصدی بیماری سالک بعید است.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز در خصوص شهرهای پر شیوع سالک در فارس نیز بیان کرد: ۱۲ شهر استان فارس دارای بیشترین شیوع بیماری سالک هستند که از جمله این مناطق می‌توان به بختگان، ارسنجان، استهبان، سروستان، کازرون، بیضا، شیراز، مرودشت، زرین دشت، زرقان، فراشبند و خرامه اشاره کرد.

وی در خصوص کانون‌های فعال بیماری سالک نیز عنوان کرد: نزدیک به ۳۹۲ کانون فعال در استان فارس وجود داشته که مرودشت دارای ۴۰ کانون و شیراز نیز دارای ۲۰ کانون فعال سالک اند.

شبکه فاضلاب شیراز استاندارد نیست

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز در پاسخ به سوال خبرنگار مهر در خصوص استاندارد بودن فاضلاب شهری به عنوان یکی از پایگاه‌های انتقال سالک گفت: فاضلاب شهری یکی از مکان‌های مهم انتشار بیماری سالک بوده زیرا جوندگان مختلفی از طریق این شبکه از شمالی‌ترین نقطه شیراز به جنوبی‌ترین نقطه در حال حرکت اند.

رضائیان زاده ادامه داد: شبکه فاضلاب شهر شیراز اصلاً استانداردهای لازم در خصوص جلوگیری از حرکت جوندگان یا از بین بردن آنها را ندارد.

وی خاطرنشان کرد: اتصال تمامی شبکه‌های فاضلاب در شیراز به یکدیگر و عدم ایجاد محیط کنترل سازی موجب شده برخی از جوندگان که شاید حامل سالک باشند از جنوبی‌ترین نقاط شهر به سایر مناطق کلان شهر شیراز حرکت کنند.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1290005

مهمترین اخبار ایران و جهان: