نیوز سیتی!
29 خرداد 1402 - 19:34

نظارت بر عطاری‌ها در فارس افزایش می‌یابد

شیراز- معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت: با توجه به ارائه داروهای غیرمجاز توسط سودجویان در عطاری‌ها، نسبت به افزایش نظارت بر این واحدهای صنفی اقدام خواهد شد.

به گزارش خبرنگار مهر، محمدجواد راعی بعد از ظهر دوشنبه در نشست خبری در جمع خبرنگاران بیان کرد: دانشگاه علوم پزشکی شیراز طی یک سال گذشته بیش از یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان به بیماران خاص و صعب‌العلاج کمک کرده است.

راعی به اجرای طرح «دارو یار و آزاد سازی ارز دارو» در حوزه وزارت بهداشت برای کالاهای اساسی اشاره و عنوان کرد: با توجه به برنامه‌هایی که توسط وزارت بهداشت اجرایی شده است سعی شده تا کمترین تنش دارویی در استان فارس احساس شود.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی شیراز تصریح کرد: اگرچه تأمین نیازهای دارو و تجهیزات در استان اولویت دارد اما از طرفی نباید نسبت به نحوه تجویز و مصرف داروها و ملزومات پزشکی غافل شویم. به جهت تجویز منطقی این اقلام در حوزه سرپایی و بستری جلساتی تحت عنوان کمیته بهره‌وری دارو و ملزومات پزشکی تشکیل شد. هدفمان هم این است که تجویز پزشکان و مصرف بیماران را پایش کنیم.

این مقام مسئول ادامه داد: به صورت میانگین جهانی مصرف دارو ١٠ درصد با میانگین جمعیت هر شهر و استان و کشور محاسبه می‌شود.در ایران و با شیوع بیماری کرونا میزان مصرف سروم به ۱۴ میلیون در ماه افزایش یافت و اکنون نزدیک به ٢٢ میلیون سروم در کشور طی هر ماه مصرف می‌شود که آمار بالایی است و نیاز به تجویز و مصرف منطقی آن داریم.

به گفته راعی، حوزه کالاهای سلامت محور به دلیل اینکه با جان انسان سرو کار دارد از اهمیت ویژه‌ای برخوردار هستند و لذا نیاز به حساسیت ویژه در بحث قاچاق کالای سلامت محور احساس می‌شود.

او ادامه داد: سال گذشته بیش از هشت میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان کشفیات کالای سلامت محور از جمله دارو، تجهیزات پزشکی، فرآورده‌های طبیعی و سنتی و مکمل داشتیم که که عدد قابل توجهی است. اگر بازدارندگی خوبی در سطح نهادهای قضائی انجام شود شاهد کاهش این امر چه به لحاظ حجمی و چه ریالی خواهیم بود.

معاون دانشگاه علوم پزشکی شیراز با بیان اینکه به دلیل وقوع تخلفاتی در این بخش، نظارت تشدید شده است، گفت: حدود ۷۰۰ عطاری، ۷۶۰ باشگاه ورزشی، سه سلامتکده و ١٢٠ داروخانه منتخب در سطح این دانشگاه بازرسی و پایش می‌شود.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1296393

مهمترین اخبار ایران و جهان: