نیوز سیتی!
29 آذر 1401 - 11:32

سامانه بارشی وارد استان سمنان شد

سمنان- نگاهی به نقشه‌های هواشناسی و تصاویر ماهواره‌ای نشان می‌دهد که سامانه بارشی و کم فشار از امروز وارد استان سمنان شده و اقصی نقاط این استان به خصوص نیمه شمالی را در بر می‌گیرد.

به گزارش خبرنگار مهر، نقشه‌های هواشناسی و تصاویر ماهواره‌ای نشان می‌دهد که سامانه کم فشار بارشی و برودتی از بامداد امروز بیست و نهم آذرماه ۱۴۰۱ وارد استان سمنان شده و به خصوص نیمه شمالی را تحت تأثیر خود قرار خواهد داد. مناطق سردسیر استان سمنان مانند شهمیرزاد و فولاد محله، رضوان و تاش و مجن و… شب یلدایی برفی را شاهد خواهند بود و هوا چند درجه‌ای سردتر می‌شود.

الگوهای هواشناسی نشان می‌دهد که این سامانه بارشی اقصی نقاط استان سمنان آسمان ابری را خواهند داشت و در نواحی شمالی و ارتفاعات شاهد بارش پراکنده باران و برف خواهیم بود. کارشناسان هواشناسی اعلام کردند که طی امروز و فردا مسیرهای مواصلاتی مرتفع استان مه آلوده خواهند بود لذا از تردد غیر ضروری در این محورها باید پرهیز کرد.

ورود سامانه کم فشار

پیش بینی می‌شود دمای هوا در نقاط شمالی استان سمنان دو الی سه درجه سردتر شود. برای مرکز استان سمنان آسمان قسمتی ابری تا نیمه ابری گاهی وزش باد پیش بینی شده و بیشینه و کمینه دمای هوا ۱۲ و سه درجه بالای صفر عنوان شده است. به نظر نمی‌رسد سمنان چندان تأثیر خاصی در حد و اندازه بارش برف و باران از ورود سامانه کم فشار بارشی داشته باشد.

برعکس اما در مهدی شهر و شهمیرزاد، بارش برف پیش بینی شده است. آسمان شهمیرزاد این نگین انگشتری گردشگری غرب استان سمنان قسمتی ابری تا نیمه ابری گاهی وزش باد پیش بینی شده و از امشب هوا سردتر هم می‌شود. بیشینه و کمینه دمای هوای شهمیرزاد ۱۰ درجه بالای صفر و سه درجه زیر صفر اعلام شده است.

در گرمسار نیز آسمان نیمه ابری است و احتمال بارش‌ها در شمال شهرستان وجود دارد اما برای مرکز شهرستان گرمسار، وضعیت جوی نسبتاً پایدار خواهد بود. پدیده قابل ذکر جوی در گرمسار، غبار آلودگی و آلودگی هوا است که چند روزی، شرایط را برای مردم، زنان باردار، افراد مسن و بیماران قلبی و عروقی دشوار کرده است.

بارش در شمال دامغان و شاهرود

در دامغان آسمان صاف است اما به مرور بر میزان ابرها افزوده خواهد شد. برای امشب در شمال دیار صد دروازه بارش برف و باران پیش بینی شده است آسمان دامغان برای امشب قسمتی ابری تا نیمه ابری گاهی وزش باد خواهد بود و بیشینه و کمینه دمای این شهرستان ده درجه بالای صفر و دو درجه زیر صفر اعلام شده است.

در شاهرود نیز مانند دامغان از امشب بر میزان ابرها افزوده خواهد شد و فردا شاهد بارش باران و برف خواهیم بود هوا نیز به صورت محسوسی سردتر خواهد شد همچنین تردد در محورهای مواصلاتی بین شاهرود و استان گلستان تنها منوط به زنجیر چرخ است و مسافران قبل از ورود به مسیرها باید از باز بودن مسیر اطمینان حاصل کنند.

در میامی نیز بارش باران و کاهش دمای هوا پیش بینی شده است برای رضوان اما بارش برف پیش بینی شده و از امشب بر میزان ابرها افزوده خواهد شد. بیشینه و کمینه دمای هوای شاهرود، میامی و رضوان برای امروز به ترتیب ۱۲ درجه بالای صفر و یک درجه زیر صفر؛ ۱۴ درجه بالای صفر و دو درجه زیر صفر و در نهایت ۱۰ درجه بالای صفر و سه درجه زیر صفر اعلام شده است.

در مجموع باید گفت از امروز آسمان اکثر نقاط استان سمنان از ورود سامانه کم فشار بارشی متأثر خواهد شد سامانه‌ای که بارش باران و برف را به دنبال خواهد داشت و مسیرهای کوهستانی استان را لغزنده و مه آلود خواهد کرد لذا پلیس راه نیز هشدار جدی برای تردد در مسیرهای مرتفع استان صادر کرده است. طبق اعلام پلیس راه در طول اجرای طرح زمستانی یعنی تا ۲۱ اسفندماه تردد در تمام گردنه‌های استان نیازمند همراه داشتن زنجیر چرخ است.

منبع: مهر
شناسه خبر: 921693

مهمترین اخبار ایران و جهان: