نیوز سیتی!
24 آذر 1401 - 14:32

نیمی از سرمایه‌گذاری خارجی کشور مربوط به اتباع افغانستانی است

مشهد نماینده ویژه رئیس جمهور در امور افغانستان گفت: نیمی از سرمایه‌گذاری خارجی سال جاری در ایران مربوط به سرمایه‌گذاران افغانستانی است.

به گزارش خبرگزاری مهر، حسن کاظمی قمی در رابطه با سرمایه‌گذاری خارجی سال جاری در کشور، اظهار کرد: طی سال جاری، نیمی از سرمایه‌گذاری خارجی صورت گرفته در ایران مربوط به سرمایه‌گذاران افغانستانی است.

وی ادامه داد: امروز که کشور در جذب سرمایه‌گذاری خارجی با مشکل رو به رو است، باید از ظرفیت بالای سرمایه‌گذاری اتباع افغانستان به بهترین شکل استفاده کرد.

نماینده ویژه رئیس جمهور در امور افغانستان خاطرنشان کرد: طی سال‌های قبل در مقطعی امارات متحده عربی ۷۰۰ فعال اقتصادی افغانستان را از این کشور اخراج کرد که سرمایه این افراد حدود ۳۰ میلیارد دلار برآورد می‌شد اما متأسفانه ما در جذب این سرمایه ناکام بودیم.

وی با بیان این‌که در خصوص جذب سرمایه‌های خارجی دچار مشکل هستیم، ادامه داد: به‌عنوان نمونه اگر سرمایه‌گذار خارجی بخواهد سرمایه خود را وارد کشور کند، پس از ورود، سرمایه وی در قالب محاسبه ارز نیمایی ۱۵ درصد ارزش خود را از دست خواهد داد.

کاظمی قمی افزود: نگاه ما به اتباع افغانستان باید فرصت‌محور باشد و برخی اقدامات مانند انسداد حساب اتباع افغانستان در کشور ضربه بزرگی به مقوله جذب سرمایه‌های خارجی زد.

منبع: مهر
شناسه خبر: 912599

مهمترین اخبار ایران و جهان: