نیوز سیتی!
24 آذر 1401 - 11:54

جای خالی نشست‌های خبری در "حقیقت"/چه فرقی بین جشنواره حقیقت و فجر است؟

باوجود آنکه تعداد مستندهای جشنواره سینما حقیقت بیشتر از جشنواره‌ای مانند فجر است اما می‌توان با تمهیداتی نشست‌های رسانه‌ای را در جشنواره سینما حقیقت آورد. اینگونه ارزش افزوده مهمی به جشنواره اضافه می‌شود و مردم نیز مستندسازان را بهتر می‌شناسند.

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، نشست‌های رسانه‌ای فیلم‌ها در هر جشنواره و رویداد هنری به مثابه بخش مهم و شاید اصلی جشنواره به حساب بیاید. طبیعی است که فیلم‌ها و تماشای آنها رکن اولی و اصلی است اما اگر قرار باشد بررسی و انتقادی صورت بگیرد، این میزگردها و نشست‌های رسانه‌ای بعد از فیلم است که ابعاد مهم فیلم را با زبان تفسیر و تحلیل باز می‌کند.

این مهم در جشنواره فیلم فجر سال‌ها است که برقرار است و خروجی‌های فراوانی هم برای اصحاب رسانه دارد و مردم را بیشتر در جریان محتوا و نگاه کارگردان و مشکلات و مسائل سینمایی و فرامتنی آن قرار می‌دهد و هم باعث می‌شود که فیلمساز با نقد شدن آزموده شود و مسیر خود را بهتر بشناسد.  در کل نشست‌های رسانه‌ای جایی است که میان سینما و رسانه پل ارتباطی شکل می‌گیرد.

متأسفانه نشست‌های رسانه‌ای در جشنواره مستند حقیقت وجود ندارد البته ناگفته نماند که در جشنواره "سینما حقیقت" تعداد فیلم‌های مستند بسیار بیشتر از تعداد فیلم‌های جشنواره فیلم فجر است اما از آن سوی، جشنواره فیلم فجر، در 10 روز برگزار می‌شود اما حقیقت در 5 روز. بنابراین یا با افزایش روزها یا با اختصاص نشست‌های رسانه‌ای در بخش‌های جنبی برنامه یا در نهایت برگزاری این نشست‌ها برای مستند‌های بلند ملی، می‌توان تا حد قابل قبولی این عطش و خلأ همزمان را پر کرد.

در این‌باره ساسان فلاح‌فر کارگردان مستند‌ "ردی از یک مرد" می‌گوید: باید این موضوع در رسانه‌ها بیان شود. همین گزارش می‌تواند به اندازه خودش اثرگذار باشد. البته باید بیشتر از این به این موضوع پرداخته شود تا شاهد تغییر باشیم. اینکه صرفاً مردم و اصحاب فرهنگ و هنر به سینما بیایند و فیلم ببینند و بروند، یک جشنواره را شکل نمی‌دهد. باید در این نشست‌ها با ابعاد پنهان و فلسفه ساخت مستند پرداخته شود که متأسفانه این امکان در ادوار جشنواره سینما حقیقت پرداخته نشده است.

او ادامه داد: یکی از فواید این نشست‌ها رفع ابهام و اشتباه از منتقدین است. بارها دیدم که منتقدینی نکته‌ای را به اشتباه متوجه شدند که می‌شد با صحبت‌ در نشست رسانه‌ای فیلم برطرف شود. علاوه بر این یکی از فواید این نشست‌ها می‌تواند، افزایش مخاطبین مستند کشور باشد که طبیعتاً برای مردم هم جذابیت خواهد داشت.

کارگردان مستند "جنگ، دوربین، من" درباره اهمیت نقدهای سینمایی در حوزه مستند گفت: من در نقدها رنگ‌ها و سلیقه‌های مختلف را می‌بینم که برایم جذاب است. مطمئناً نقدهای گوناگون در سینمای مستند تأثیرگذار خواهد بود و نشست‌ها می‌تواند با کارکرد انتقادی خودش به پیشرفت سینمای مستند کمک کند.

او در پایان درباره این دور از جشنواره سینما حقیقت گفت دو نکته خوبی که در این جشنواره وجود دارد. اول اینکه فیلم‌ها با سخت‌گیری بیشتری انتخاب شده‌اند و شاهد کارهای بهتر و کمتری نسبت به سال‌های قبل هستیم در نتیجه می‌توان با خیال راحت‌تری به تماشای فیلم‌ها نشست. دیگر اینکه امسال هر فیلم دو اکران دارد که می‌توان برنامه‌ریزی بهتری برای تماشای فیلم‌ها کرد و هم ما فیلمسازان که مهمانانی را داریم راحت‌تر به جشنواره بیاوریم. این اتفاق در سال‌های قبل نبود و یکی از نقاط قوت جشنواره حقیقت امسال است.

انتهای پیام/

منبع: تسنیم
شناسه خبر: 912355

مهمترین اخبار ایران و جهان: