نیوز سیتی!
26 آذر 1401 - 14:39

باکو سال آینده ۱۱.۶میلیارد متر مکعب گاز به اروپا صادر خواهد کرد

رئیس جمهور جمهوری آذربایجان می‌گوید که این کشور در سال ۲۰۲۳ دست کم ۱۱.۶ میلیارد متر مکعب گاز به اروپا صادر خواهد کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از آذرنیوز، الهام علی‌اف، رئیس جمهور جمهوری آذربایجان از برنامه این کشور برای صادرات ۱۱.۶ میلیارد متر مکعب گاز به اروپا در سال ۲۰۲۳ خبر داد.

وی در ادامه با اشاره به اینکه جمهوری آذربایجان در حال تبدیل شدن به یک عرضه‌کننده مهم برق است، گفت که «آذربایجان برای دستیابی به اهدافش باید فعالیت موثر و کارآمد داشته باشد.»

علی‌اف این اظهارات را در نشست مطبوعاتی امضای تواهم نامه همکاری راهبردی در حوزه توسعه و انتقال انرژی سبز بین دُول جمهوری آذربایجان، گرجستان، رومانی و مجارستان در بخارست، مطرح کرد.

پس از آغاز عملیات نظامی روسیه در اوکراین در ۲۴ فوریه (۵ اسفند ۱۴۰۰)، اروپا تحریم‌های گسترده‌ای را در حوزه انرژی علیه مسکو اعمال کرد؛ تحریم‌هایی که البته به نظر می‌رسد، تاثیری معکوس داشته و کشورهای قاره سبز را در بحران انرژی فرو برده است.

اروپا در بحبوحه افزایش بحران انرژی و در راستای کاهش هرچه بیشتر وابستگی خود به انرژی روسیه، به سایر کشورها متوصل شده است. آلمان، بزرگ‌ترین اقتصاد اروپا و یکی از کشورهای اصلی حامی اوکراین، در بحبوحه بحران انرژی ناشی از قطع وابستگی به گاز روسیه، به‌تازگی توافقی ۱۵ ساله با قطر برای خرید گاز طبیعی مایع امضا کرده است.

منبع: مهر
شناسه خبر: 915755

مهمترین اخبار ایران و جهان: