نیوز سیتی!
30 آذر 1401 - 17:17

ادامه تقابل هوایی جت‌های ترکیه و یونان بر فراز دریای «اژه»

وزارت دفاع یونان از ماموریت جنگنده‌های ترکیه بر فراز دریای اژه و رهگیری آن‌ها از سوی جنگنده رهگیرهای نیروی هوایی یونان خبر داد.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، وزارت دفاع یونان روز چهارشنبه اعلام کرد که پروازهای غیرمجاز هواپیماهای نظامی ترکیه بر فراز شرق دریای اژه روز چهارشنبه ادامه یافت.

به نوشته وبگاه «کاثیمرینی» ۲ فروند جنگنده «اف-۱۶» ترکیه پنج پرواز بر فراز شرق دریای اژه انجام دادند. این جنگنده‌ها در ارتفاع ۲۶ تا ۲۹ هزار پایی پرواز کردند.

وزارت دفاع یونان اعلام کرد که این جنگنده‌ها توسط جنگنده‌های یونانی مطابق با قوانین بین‌المللی درگیری شناسایی و رهگیری شدند. روز چهارشنبه یک هواپیمای بدون سرنشین ترکیه نیز بر فراز جزیره «کیناروس» پرواز کرد.

دولت ترکیه یونان را به استقرار تسلیحات در جزایر دریای اژه که وضعیت غیرنظامی طبق معاهده لوزان را نقض می‌کند، متهم کرده است. علاوه بر این، آنکارا و آتن نمی‌توانند درباره تعیین حدود مناطق دریایی به توافق برسند و ترکیه، یونان را به نقض حقوق اقلیت اتباع ترکیه‌ای متهم می‌کند.

این دو کشور همسایه به دلیل ترس از هم به شدت در حال تقویت توان نظامی خود برای یک درگیری محتمل هستند.

 در تازه ترین تنش بین  دو کشور، رئیس جمهور ترکیه گفته است که برد موشک بالستیک جدید تایفون ترکیه به ۱۰۰۰ کیلومتر می‌رسد.

 «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه روز دوشنبه گفت: «برد موشک تایفون را ۵۶۰ کیلومتر اعلام کردند، اما ما حتی ۵۶۰ را هم کافی نمی‌دانیم. چند روز قبل جلسه داشتم، پرسیدم وضعیت نهایی چگونه است. آن‌ها گفتند برد تایفون بیش از ۱۰۰۰ کیلومتر می‌رسد.»

رئیس جمهور ترکیه افزود که یونان باید از چنین تحولات فناوری در ترکیه هراس داشته باشد.

ترکیه موشک تایفون را  اکتبر سال جاری آزمایش کرد. منابع خبری در آن زمان نوشتند که مکان پرتاب این موشک نزدیک شهر «ریزه» در دریای سیاه نزدیک مرز با گرجستان  بود و تا ساحل «سینوپ» پرواز کرد.

این در حالی است که رئیس ستاد کل ارتش یونان درهشدار به ترکیه اعلام کرده هرکسی  به فکرحمله باشد با قدرت آتش یونان مواجه خواهد شد.

پایان پیام/م

منبع: فارس
شناسه خبر: 925099

مهمترین اخبار ایران و جهان: