نیوز سیتی!
28 آذر 1401 - 17:42

هشدار کارشناسان نظامی غربی؛ سامانه «پاتریوت» نوش داروی اوکراین نیست

کارشناسان نظامی غربی بر این باورند که صرف هزینه چند میلیون دلاری برای استقرار پاتریوت جهت سرنگون کردن پهپادهای چند هزار دلاری روسیه مناسب نیست.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، همزمان با زمزمه تحویل سامانه دفاع موشکی پاتریوت ساخت آمریکا به اوکراین برای مقابله با موج حملات مشوکی و پهپادی روسیه، کارشناسان نظامی نسبت به استقرار این سامانه گرانقیمت  هشدار داده‌اند.

 به گزارش وبگاه «دیفنس نیوز» کارشناسان امور نظامی بر این باورند که بسیاری از جزئیات مربوط به برنامه بلندمدت آموزش، تجهیز و نگهداری یک آتشبار پاتریوت  به اوکراین هنوز مشخص نیست، از جمله اینکه چه تعداد پرتابگر به اوکراین ارسال خواهد شد یا چه نوع رهگیرهایی می‌توانند تحویل داده شوند. پاتریوت دو نوع «پک-۲» و «پک-۳» دارد و هرکردام ویژگی‌های خاص خود را دارد.

یکی دیگر از موانع بالقوه آموزش است زیرا ۹ ماه طول می‌کشد تا اپراتورهای آمریکایی برنامه آموزشی پاتریوت را در «فورت سیل» در اوکلاهاما طی کنند. شاید بتوان آن را فشرده کرد، اما این دوره زمانی کم اهمیت نیست.

کارشناسان همچنین سئوالاتی را در مورد هزینه تحمیل استفاده از یک سامانه پیچیده و پرهزینه مانند پاتریوت که موشک‌هایی را پرتاب می‌کند که می‌تواند میلیون‌ها دلار هزینه داشته باشد، برای سرنگونی پهپادهای ارزان قیمتی که بخشی از حملات روسیه بوده است، مطرح کردند.

پاتریوت در عربستان سعودی و امارات متحده عربی برای دفاع برابر پهپادها و موشک‌های حوثی‌های یمن استفاده شده است، اما روشی گران‌قیمت است.

استفاده از یک رهگیر چند میلیون دلاری برای سرنگونی یک پهپاد با قیمت ۱۵۰۰۰ دلار یا بیشتر معادله‌ای است که در نهایت به نفع اوکراین نخواهد بود.

پایان پیام/

منبع: فارس
شناسه خبر: 920399

مهمترین اخبار ایران و جهان: