نیوز سیتی!
01 فروردین 1403 - 09:01

تیم‌های ملی فوتبال در سالی که گذشت؛ ادامه طلسم!

تیم‌های ملی فوتبال در رده‌های مختلف به غیر از فوتسال و فوتبال ساحلی در سالی که گذشت توفیق خاصی کسب نکردند.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، فوتبال ایران در سالی که گذشت در همه رده‌های سنی در بخش آقایان در مسابقات مختلف شرکت کردند؛ از جام جهانی نوجوانان گرفته تا جام ملت‌های آسیا و جام جهانی فوتبال ساحلی.

شروع دوران قلعه‌نویی در تیم ملی
امیر قلعه‌نویی که یک بار در سال 1385 سرمربی تیم ملی شده بود؛ 21 اسفند 1401 بار دیگر هدایت تیم ملی را بر عهده گرفت. او در شرایطی به تیم ملی بازگشت که حدود 12 سال چهره‌های مختلف خارجی سرمربی تیم ملی شده بودند. تیم ملی در فروردین ماه 1402 دو دیدار تدارکاتی برابر روسیه و کنیا برگزار کرد که صاحب یک تساوی و یک پیروزی شد.

قهرمانی در تورنمنت کافا
تیم ملی با همه ستارگانش خرداد ماه در تورنمنت کافا در کشور قزاقزستان شرکت کرد. برخی از کارشناسان اعتقاد داشتند در چنین تورنمنت‌هایی نیاز به بازیکنان لژیونر نبود اما کادر فنی تیم ملی اعتقاد داشت که نزدیکی‌های مسابقات جام ملت‌های آسیا، هماهنگی بین بازیکنان اهمیت زیادی دارد. ایران در این تورنمنت با شکست ازبکستان قهرمان شد.

ناکامی تیم امید در دو ماه!
تیم فوتبال امید ایران شهریور ماه با هدایت رضا عنایتی امیدوار بود با داشتن ستاره‌هایی چون محمد عمری، یاسین سلمانی، اللهیار صیادمنش و ... پس از 48 سال به المپیک صعود کند اما در آخرین دیدار مرحله گروهی مقدماتی زیر 23 سال آسیا مقابل ازبکستان با نتیجه یک بر صفر شکست خورد تا شاگردان عنایتی وداعی زودهنگام با این مسابقات داشته باشند و حسرت صعود 52 ساله شود. تیم امید خیلی زود راهی مسابقات بازی‌های آسیایی هانگژو چین شد و همه امیدوار بودند حداقل با گرفتن مدال کمی از ناراحتی‌ها بابت عدم صعود به المپیک کاهش یابد اما در مرحله یک چهارم نهایی برابر هنگ‌کنگ با یک گل شکست خورد تا کمتر از دو ماه شاهد دو ناکامی از تیم امید باشیم. عنایتی نیز به همکاری‌اش با تیم امید پایان داد.

دومین قهرمانی؛ این بار تورنمنت 4 جانبه اردن
ایران آبان ماه به همراه کشورهای قطر، عراق و اردن در تورنمنت چهارجانبه به میزبانی اردن شرکت کرد و توانست اردن را با نتیجه 3 بر 2 و قطر را با 4 گل شکست دهد و دومین قهرمانی را با قلعه‌نویی کسب کند. نمایش ایران در دیدار نخست برابر اردن با انتقاد کارشناسان روبرو شد و در آن مقطع خیلی‌ها به عملکرد خط دفاعی ایران انتقاد کردند. برتری برابر قطر اما، به خصوص اینکه کارلوس کی‌روش روی نیمکت قطر حضور داشت، کمی از حجم انتقادها را کاهش داد.

رؤیاپردازی تیم نوجوانان
تیم فوتبال نوجوانان ایران با سرمربیگری حسین عبدی در مسابقات جام جهانی در کشور اندونزی شده بود با تیم‌های برزیل، نیوکالدونیا و انگلیس همگروه بود. امیدها برای صعود ایران با توجه به حضور برزیل و انگلیس کم بود اما برتری در دیدار نخست مقابل برزیل همه نگاه‌ها را متوجه شاگردان عبدی کرد. نوجوانان در اولین بازی با نمایش خیلی خوب برزیل را با نتیجه 3 بر 2 شکست دادند، در دومین بازی مقابل انگلیس با نتیجه 2 بر یک شکست خوردند و در سومین بازی برابر نیوکالدونیا با 5 گل به برتری دست یافتند و به مرحله بعد صعود کردند. مرحله یک هشتم نهایی اما برای ایران خوب پیش نرفت و بازی در وقت‌های معمولی و اضافه با تساوی یک بر یک خاتمه یافت و در ضربات پنالتی مراکشی‌ها موفق‌تر عمل کردند و راهی مرحله بعد شدند.

جام ملت‌های آسیا؛ نقطه سر خط!
تیم ایران دی ماه پس از برگزاری چند دیدار تدارکاتی از جمله بازی با بورکینافاسو راهی مسابقات جام ملت‌های آسیا در قطر شد. ایران همگروه فلسطین، هنگ‌کنگ و امارات بود و نمایش یک در میان خوب ایران خیلی از اهالی فوتبال را نگران کرده بود. این نگرانی در مرحله یک هشتم نهایی مقابل سوریه به اوج رسید، چرا که شاگردان قلعه‌نویی به سختی در ضربات پنالتی از سد سوریه گذشتند و به مرحله یک چهارم نهایی رسیدند و حریف ژاپن شدند. ژاپن که 4 سال قبل ایران در نیمه‌نهایی شکست داده بود شانس بیشتری برای پیروزی برابر ایران داشت اما نمایشی که شاگردان قلعه‌نویی به اجرا گذاشتند آنقدر خوب بود که خیلی‌ از علاقه‌مندان فوتبال را شگفت‌زده کرد.

در آن مقطع بسیاری از منتقدان به تحسین عملکرد تیم ملی پرداختند و ایران را شانس اول قهرمانی معرفی کردند. رؤیاپردازی تیم ملی در دیدار با قطر با گل سردار آزمون به واقعیت نزدیک‌تر شد اما قطری‌ها با یک بازی حساب شده ایران را بردند و به فینال راه یافتند تا یک بار دیگر تیم ملی در آستانه صعود به فینال ناکام بماند. با وجود حذف ایران، فدراسیون فوتبال تصمیم گرفت قرارداد قلعه‌نویی را تمدید کند.

سومی فوتبال ساحلی
تیم ملی فوتبال ساحلی ایران در مسابقات جام جهانی در امارات درخشش خوبی داشت اما طلسم نرسیدن به فینال به فوتبال ساحلی هم سرایت کرد. ساحلی‌بازان کشورمان در نیمه‌نهایی نتیجه را به برزیل واگذار کردند تا راهی رده‌بندی شوند. تیم ایران با شکست بلاروس سوم شد و در مجموع عملکرد خوبی داشت.

انتهای پیام/

منبع: تسنیم
شناسه خبر: 1688911

مهمترین اخبار ایران و جهان: