نیوز سیتی!
21 بهمن 1402 - 17:30

افتتاح ۶ پروژه بزرگ برق منطقه‌ای غرب کشور به ارزش ۴۳۱ میلیارد تومان در دهه فجر

مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای غرب کشور، از افتتاح ۶ پروژه بزرگ به ارزش ۴۳۱ میلیارد تومان در سطح سه استان کرمانشاه، کردستان و ایلام در ایام‌الله دهه مبارک فجر خبر داد.

به گزارش خبرگزاری فارس از کرمانشاه، جعفر الفتی‌نیا مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای غرب کشور امروز در نشست خبری خبرنگاران، با بیان اینکه صنعت برق از سه قسمت تولید، انتقال و توزیع تشکیل شده است، اظهار کرد: تولید برق مربوط به نیروگاه‌ها است، این انرژی الکتریکی تولیدی توسط خطوط انتقال و پست‌های انتقال و فوق توزیع منتقل و تحویل شرکت‌های توزیع و مصرف‌کنندگان کوچک می‌شود. 

وی نگهداری و مالکیت از شبکه انتقال انرژی را در حیطه وظایف شرکت برق منطقه‌ای عنوان کرد و افزود: حوزه فعالیت برق منطقه‌ای غرب کشور در سه استان کرمانشاه، کردستان و ایلام به وسعت ۷۴ هزار کیلومترمربع پراکندگی دارد و جمعیتی حدود ۴.۲ میلیون نفری را شامل می‌شود.

مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای غرب کشور با اشاره به داشتن ۸ هزار و ۷۱۶ کیلومتر مدار خط انتقال و فوق توزیع، ۱۳۰ پست انتقال فوق توزیع به ظرفیت ۱۲ هزار و ۷۰۳ مگاولت آمپر، گفت: ظرفیت نصب شده نیروگاه‌های سه استان ۳ هزار و ۹۵۷ مگاوات است که  ۲ هزار ۲۲۱ مگاوات از آن مربوط به استان کرمانشاه است.

وی یادآور شد: ۳۴ درصد صرف مصارف خانگی، ۱۵ درصد مصارف عمومی، ۱۷ درصد کشاورزی، ۲۵ درصد صنعتی، ۷ درصد سایر مصارف ۲ درصد هم بابت روشنایی معابر تفکیک انرژی مصرفی در سطح برق منطقه‌ای است.

*تحول صنعت برق در ۴۵ سالگی انقلاب

وی در ادمه اشاره‌ای به دستاوردهای نظام در ۴۵ سالگی انقلاب و مقایسه آن با قبل از انقلاب داشت و تصریح کرد: در ابتدای انقلاب ظرفیت نصب شده در کرمانشاه ۶۴ مگاوات بوده که امروزه به ۲ هزار و ۲۲۱ مگاوات طرفیت رسیده به‌طوریکه ۳۵ برابر رشد داشته است.

الفتی‌نیا تعداد ترانسفورماتورهای انتقال و فوق توزیع در ابتدای انقلاب را ۷ دستگاه عنوان کرد و افزود: امروز این تعداد با ۱۶ برابر رشد به ۱۱۳ عدد ترانسفورماتور انتقال و فوق توزیع رسیده است.

وی با بیان اینکه طول خطوط انتقال و فوق توزیع استان کرمانشاه از ۳۳۵ کیلومتر ابتدای انقلاب با ۱۰ برابر رشد به ۳ هزار و ۲۳۷ کیلومتر رسیده است، افزود: امروز شاهد آن هستیم ۹۷۰ مگاوات پیک مصرف استان کرمانشاه است در حالی که ۲ هزار و ۲۰۰ مگاوات برق در استان تولید می‌شود.


*نشست خبری مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای غرب کشور با خبرنگاران


الفتی‌نیا از ۱۰ برابر شدن تعداد مشترکان در مقایسه با ابتدای انقلاب سخن گفت و افزود: تعداد مشترکان استان کرمانشاه در ابتدای انقلاب ۸۱ هزار مشترک بوده که هم‌اکنون به ۸۳۲ هزار مشترک افزایش یافته است.

مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای غرب کشور با اشاره به افزایش ۲۲ برابری ظرفیت ترانس از ۱۰۱ مگاولت آمپر به ۲ هزار و ۳۲۰ مگاولت آمپر، افزود: طول شبکه توزیع در سال ۱۳۵۷ از ۹۱۷ کیلومتر مدار به ۱۹ هزار و ۵۳ کیلومتر مدار رسیده و به عبارتی ۲۲ برابر رشد داشته است.

وی دیگر دستاورد عظیم انقلاب اسلامی را در حوزه برق‌دار شدن روستاها عنوان کرد و گفت: تعداد روستاهای برق‌دار از ۱۱۶ روستا در ابتدای انقلاب به ۲ هزار ۵۶۴ روستا رسیده که در این مورد هم شاهد رشد ۲۲ برابری هستیم.

الفتی‌نیا رشد در بحث ترانسفورماتورها را ۳۳ برابر اعلام کرد و افزود: تعداد ترانسفورماتورهای توزیع در طول عمر پر برکت انقلاب از ۵۹۸ به ۱۹ هزار ۸۸۲ ترانسفورماتورها رسیده است.

وی در پاسخ به این سوال که به میزان تأسیسات و تجهیزات اضافه شده جمعیت افزایش و نیاز مصرف هم بالا رفته است، گفت: در ابتدای انقلاب پیک بار استان کرمانشاه ۵۵ مگاوات بوده امروز به ۹۷۰ مگاوات رسیده که رشدی ۱۸ برابر داشته در واقع شبکه هم باید ۱۸ برابر توسعه می‌یافت، اما در خیلی از موارد ۳۵ برابر، ۳۰ برابر و... توسعه یافته است.

مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای غرب کشور در بخش دیگری از سخنانش به فعالیت سه نیروگاه بزرگ؛ نیروگاه گازی زاگرس، نیروگاه حرارتی بیستون و نیروگاه سیکل ترکیبی دالاهو در استان کرمانشاه اشاره و بیان کرد: این استان علاوه بر داشتن یک نیروگاه گازی کوچک در اسلام آبادغرب، ۱۵.۷ مگاوات تولیدی از نیروگاه‌های پراکنده نیز دارد.

وی اشاره‌ای هم به برنامه‌های در دست اقدام در راستای افزایش تولید داشت و گفت: در تلاش هستیم واحد شماره سه دالاهو تا قبل از تابستان ۴۰۳ به مدار بیاید که با راه‌اندازی آن، ۲۹۰ مگاوات انرژی به شبکه اضافه می‌شود.

الفتی‌نیا دیگر برنامه توسعه را در حوزه نیروگاه زاگرس عنوان کرد و افزود: با اجرای این برنامه توسعه‌ای بلند مدت در راستای تبدیل نیروگاه گازی به سیکل ترکیبی، ۳۲۰ مگاوات افزایش ظرفیت به‌دنبال خواهد داشت.

*ایمیدرو حمایت می‌کند: نصب نیروگاه خورشیدی ۸۰ مگاواتی در کرمانشاه

وی، از در دست اقدام بودن ۸۰ مگاوات نیروگاه خورشیدی در استان(۶۰ مگاوات در سرپل‌ذهاب و ۲۰ مگاوات در شهرستان کرمانشاه) خبر داد و گفت: با پیگیری‌های مسوولان استانی با پای کار آمدن نیروگاه‌های تجدپذیر و خورشید، ایمیدرو پای کار آمده و در فاز اول نصب ۴۰ مگاوات نیروگاه تجدید پذیر و خورشیدی را تعهد داردکه امیدواریم تا تابستان ۱۴۰۳ این ۴۰ مگاوات نصب و وارد مدار تولید شود.

مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای غرب کشور اشاره‌ای هم به برنامه‌ دهه فجر داشت و گفت: در دهه مبارک فجر ۶ پروژه بزرگ به ارزش ۴۳۱ میلیارد تومان در سطح سه استان به بهره‌برداری رسیده که از بین آن‌ها توسعه پست ۲۳۰ کیلوولتی نیروگاه بیستون و افزایش ظرفیت پست قصرشیرین به ۲ ترانس مربوط به استان کرمانشاه بوده است.

*تابستان ۱۴۰۳ بسیار سخت است

وی در ادامه اشاره‌ای به وضعیت برق در تابستان ۱۴۰۳ داشت و اظهار کرد: در طول سال‌های ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ با مدیریت مصرف اتفاق افتاده؛ هیچ خاموشی خانگی نداشتیم، اما تابستان ۱۴۰۳ با توجه به وضعیت جوی و کاهش نزولات جوی تابستان سختی در پیش خواهیم داشت چون ۱۰ تا ۱۲ درصد برق تولیدی کشور از محل نیروگاه‌های برق آبی است، لذا باید توجه ویژه‌ای به مدیریت مصرف داشت.

*صادرات برق به عراق با اولویت قرار دادن مردم انجام می‌شود

الفتی‌نیا در پایان سخنان خود در خصوص صادرات برق هم، گفت: برق تنها کالایی است که قابل ذخیره کردن نیست باید در لحظه‌ای که تولید می‌شود، مصرف شود.

وی استان کرمانشاه را عنوان بزرگ‌ترین صادرکننده برق به استان‌های دیاله و خانقین کشور عراق معرفی کرد و افزود: طبق اعداد، ارقام و کنتورهای نصب شده؛ انرژی مازاد تولیدی، صادر می‌شود، البته اولویت با ملت ایران است، اما از آن‌جا که برق قابل ذخیره نیست، مازاد صادر می‌شود.

الفتی‌نیا خاطرنشان کرد: صادرات برق به عراق علاوه بر ارزآوری برای جمهوری اسلامی ایران، تضمین کننده مباحث امنیتی در مرادوات با عراق و استان دیاله است.

پایان پیام/۸۱۰۱۰

منبع: فارس
شناسه خبر: 1667355

مهمترین اخبار ایران و جهان: