نیوز سیتی!
09 بهمن 1402 - 13:34

خشکسالی شدید در ۹۴درصد از خراسان رضوی

مدیر کل هواشناسی استان خراسان رضوی گفت: سال جاری طی ۱۲ ماهه منتهی به آبان ماه ۹۴درصد استان خراسان رضوی با خشکسالی بسیار شدید روبرو بوده از این رو در سال جاری، بخش کشاورزی از شرایط خوبی برخوردار نیست.

علی اصغر دهقانپور در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در نیشابور، اظهار کرد: ۹۴ درصد استان خراسان رضوی با خشکسالی شدید روبروست است و در ۱۲ ماهه منتهی به آبان ماه ۲۶ درصد استان با خشکسالی بسیار شدید و ۶۰ درصد استان با خشکسالی شدید روبرو بوده است. از این رو استان خراسان رضوی به لحاظ منابع آبی هم به دلیل کاهش بارش با کمبود جدی روبروست‌.

مدیر کل هواشناسی استان خراسان رضوی با بیان اینکه کاهش و تغییر نوع بارش و نیز افزایش دما از اثرات تغییر اقلیم در استان خراسان رضوی است، ابرار کرد: این ۲ اثر مخرب همدیگر را تشدید کرده، نیاز آبی را افزایش داده و مشکلات زیادی را در بخش کشاورزی بوجود آورده‌اند. بنابراین برای سازگاری با این شرایط مدیران حوزه کشاورزی در خصوص الگوی کشت، باید راهکار مناسبی را اتخاد کنند.

وی تصریح کرد: در استان خراسان رضوی تا ۸ بهمن ماه با ۵۵ درصد کاهش بارش و ۳ درجه سانتیگراد افزایش دما نسبت به میانگین دوره آماری روبرو هستیم که حدود ۳۰ درصد از این میزان بارش در یک هفته اول بهمن ماه رخ داده است. از این رو پارامتر بارش تاکنون به لحاظ زمانی نیز از پراکنش مناسبی برخوردار نیست.   

دهقانپور در ادامه توضیحانش افزود: به دلیل کاهش نزولات آسمانی منابع طبیعی و پوشش گیاهی استان هم دچار آسیب جدی شده است و کانون های گرد و خاک و گرد و غبار متعدد محلی و فرا محلی در قره قوم ترکمنستان فعال شده‌اند و از ابتدای سال شهر مشهد ۳۲ روز با این پدیده مخرب مواجه بوده به گونه‌ای که برای اولین سال به کرات شاخص ذرات به حدود ۵۰۰ رسیده است. 

مدیر کل هواشناسی استان خراسان رضوی ادامه داد: در ۳ ماه آینده وضعیت بارشی در غالب نقاط استان در حد نرمال و در محدوده‌ای از نوار شمال شرق کمتر از نرمال پیش‌بینی شده است. بنابراین وضعیت کم‌ بارشی جبران نشده و با توجه به شرایط سدهای استان باید تمهیدات مناسبی اندیشه شود تا در فصل گرم با مشکل کم آبی مواجه نشویم.

وی با تاکید بر این موضوع که طبق پیش بینی بلند مدت، شرایط بارشی رو به بهبود نیست ، عنوان کرد: لازم است علاوه بر پیگیری روش‌های جایگزین تامین منابع آبی، فرهنگ استفاده صحیح از آب را رواج داده و از روش‌های علمی برای استفاده بهینه از منابع آب باران از جمله در حوزه کشاورزی و منابع طبیعی بهره‌‌برداری کنیم.

پایان پیام/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1653299

مهمترین اخبار ایران و جهان: