نیوز سیتی!
27 دی 1402 - 20:41

مرگ سالانه ۷۰۰ نفر بر اثر برق گرفتگی

عضو هیات مدیره نظام مهندسی برق ساختمان خراسان رضوی گفت: سالانه بیش از ۷۰۰ نفر در کشور به خاطر برق گرفتگی جان خود را از دست می دهند.

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، ایمان سریری اظهار کرد: ضریب نفوذ برق در ساختمان‌ها به شدت در حال افزایش است و از لحظه‌ای که وارد ساختمان می‌شویم در استفاده از آسانسور تا استفاده از وسایل با برق سر و کار داریم و قلب یک ساختمان جریان الکتریسیته است.

وی افزود: آن چیزی که برق یک ساختمان را تأمین می‌کند کابل و سیم کشی‌های برق است و متأسفانه درصد زیادی از حریق‌ها، ناشی از استفاده از کابل غیر استاندارد و نامرغوب است.

عضو هیات مدیره نظام مهندسی برق ساختمان خراسان رضوی تصریح کرد: بنابراین در بحث تأمین و خرید سیم و کابل لازم است به خطرات ناشی از استفاده ار سیم و کابل غیر استاندارد توجه داشته باشیم.

سریری افزایش قیمت مس را یکی از دلایل تولید سیم و کابل‌های غیر استاندارد دانست و تاکید کرد: افزایش قیمت مواد اولیه به ویژه مس موجب شده است برخی از سازندگان نامعتبر از کالاهای نامرغوب استفاده کنند و بخشی از راه حل این موضوع تأمین و خرید از نمایندگی‌های معتبر و کارخانجات معتبر سیم و کابل است.

وی متذکر شد: متأسفانه سود جویی منتهی به این می‌شود که برخی افراد استانداردهای لازم را رعایت نکنند. علی رغم این که در ظاهر ساختمان هزینه‌های خیلی بالایی صرف می‌شود اما در موارد پنهان ساختمان مانند شبکه برق سازندگان تا جایی که امکان دارد صرفه جویی می‌کنند و این عوامل باعث می‌شود در اجرای تأسیسات ریسک بالاتر برود و خطاهای عمدی و سهوی افزایش پیدا کند.

سریری افزود: سالانه بیش از ۷۰۰ نفر به خاطر برق گرفتگی و بیش از ۲هزار و ۵۰۰ نفر را به خاطرمشکلات حریق در کشور از دست می‌دهیم که نصف مشکلات حریق به خاطر مشکلات الکتریکی است و به عبارت دیگر نصف این افراد به خاطر حریق‌های ناشی از مشکلات الکتریکی فوت شده‌اند.

پایان پیام/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1641411

مهمترین اخبار ایران و جهان: