نیوز سیتی!
20 اسفند 1402 - 23:25

وزیر خارجه لهستان: سربازان ناتو در حال حاضر در اوکراین حضور دارند

وزیر خارجه لهستان در جریان بحث‌ها درباره طرح اعزام نیروی زمینی به اوکراین اعلام کرده که نیروهای ائتلاف نظامی غربی در حال حاضر هم در اوکراین هستند.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از روزنامه "برلینر سایتونگ"، انتشار ویدئویی دو روزه از کنفرانسی با حضور رادوسلاو سیکورسکی، وزیر امور خارجه لهستان ، بحث ها در مورد استقرار احتمالی نیروهای ناتو در اوکراین را بیشتر می کند. سیکورسکی در گزیده‌ای که روز یکشنبه منتشر شد، گفت: سربازان کشورهای ناتو در حال حاضر در اوکراین هستند. مایلم از کشورهایی که این ریسک را می پذیرند تشکر کنم.

سخنگوی وزارت خارجه روسیه امروز ( یکشنبه) به اظهارات سیکورسکی در روزنامه روسی ایزوستیا واکنش نشان داده و با اشاره به حضور سربازان ناتو در اوکراین تاکید کرد: انکار این موضوع هیچ فایده ای ندارد. بیانیه سیکورسکی همچنین در مجامع روسی مورد بحث قرار گرفت.

در حال حاضر چندین گزارش وجود دارد که نشان می دهد سربازان ناتو در مقیاس کوچک برای مقاصد مشورتی یا عملیات مخفی به اوکراین سفر می کنند. رابرت ماگووان، ژنرال انگلیسی هم تایید کرده که سربازان زبده از گروه فرماندهی 45 تفنگداران دریایی سلطنتی بریتانیا در اوکراین مستقر شده اند.

با این وجود، اظهارات سیکورسکی اکنون موضع گیری جدیدی محسوب می شود که می تواند تأثیر تحریک آمیزی داشته باشد. وزیر امور خارجه لهستان همچنین شامگاه جمعه درباره طرح امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه برای اعزام نیروی زمینی به اوکراین اظهار نظر مثبتی کرد. وی تاکید کرد: حضور نیروهای ناتو در اوکراین غیرقابل تصور نیست. من از ابتکار رئیس جمهور فرانسه امانوئل ماکرون استقبال می کنم. سیکورسکی همچنین گفت: زیرا این پیشنهاد ماکرون به این معنی است که "پوتین می ترسد، به جای اینکه ما از پوتین بترسیم."

البته موضع وزیر امور خارجه لهستان با دونالد تاسک، نخست وزیر این کشور متفاوت است. او هفته گذشته در جریان بازدید از پراگ به صراحت اعلام کرد که لهستان هیچ قصدی برای اعزام نیروهای خود به اوکراین ندارد.

البته پس از اظهارات جنجالی امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری فرانسه درباره احتمال اعزام نیروی نظامی به اوکراین، وزیر نیروهای مسلح این کشور اعلام کرد که بحثی برای اعزام سرباز وجود ندارد.

سباستین لکورنو، وزیر نیروهای مسلح فرانسه روز جمعه گفت که اعزام «نیروهای زمینی رزمی» این کشور به اوکراین روی میز نیست و از سوی دیگر اعلام کرد که سه شرکت فرانسوی در خاک اوکراین سلاح تولید یا نگهداری خواهند کرد.

در 26 فوریه، پس از نشست پاریس که در آن رهبران کشورهای عمدتا اروپایی متحد اوکراین گرد هم آمده بودند، ماکرون احتمال اعزام نیروهای غربی به اوکراین در آینده را رد نکرد. این موضع او جنجال‌های زیادی را برانگیخت.

در جریان بالا گرفتن بحث ها درباره پیشنهاد فرانسه درباره اعزام نیرو به اوکراین ، اولاف شولتز، صدر اعظم آلمان هم اخیرا اعلام کرده که انگلیسی ها و فرانسوی ها مدتهاست که در این منطقه حضور دارند.

انتهای پیام/

 

منبع: تسنیم
شناسه خبر: 1684955

مهمترین اخبار ایران و جهان: