نیوز سیتی!
26 اسفند 1402 - 14:48

روسیه: ایجاد صلح پایدار در افغانستان بدون تعامل سازنده با حکومت طالبان غیرممکن است

معاون نماینده دائم روسیه در سازمان ملل اظهار داشت ایجاد صلح پایدار در افغانستان بدون ارزیابی عینی و تعامل سازنده و عملگرایانه با حکومت طالبان غیرممکن است.

به گزارش دفتر منطقه‌ای خبرگزاری تسنیم، «آنا اوستیگنیوا» معاون نماینده دائم روسیه در سازمان ملل در نشست شورای امنیت با اعلام حمایت از مأموریت هیئت معاونت سازمان ملل برای افغانستان (یوناما) تصریح کرد: «تعامل عملگرایانه بین یوناما و مقامات بالفعل (طالبان) در مورد تمام مسائل مربوط به وظایف سازمان ملل در افغانستان یک امر ضروری است».

وی افزود: تلاش‌های یوناما در مسیر کمک‌های بشردوستانه و توانایی آن در انجام مسئولیت‌های خود در هماهنگی کمک‌های بشردوستانه بین‌المللی به کشور و ارائه حمایت در درجه اول از آسیب‌پذیرترین گروه‌های جمعیتی، یعنی زنان، کودکان، سالمندان و افراد دارای معلولیت، در اولویت قرار دارد.

معاون نماینده دائم روسیه تاکید کرد دارایی‌های متعلق به مردم افغانستان همچنان در توقیف آمریکا قرار دارد و تحریم‌های بی‌سابقه یکجانبه علیه این کشور نیز تاکنون حل نشده باقیمانده است، در چنین شرایطی مسئله کمک‌های بشردوستانه به‌طور ویژه اهمیت دارد.

این دیپلمات ارشد روس اظهار داشت تلاش غربی‌ها برای سیاسی کردن مسائل بشردوستانه به بهانه‌های مختلف غیراخلاقی و غیرقابل پذیرش است.

اوستیگنیوا ادامه داد: ما از موضع غیرسازنده برخی از اعضای شورای امنیت متأسفیم که از همان ابتدا آمادگی خود را برای بحث در مورد چالش‌های بشردوستانه صرفاً در ارتباط با وضعیت حقوق بشر و بازتاب واقعیت‌های جدید در پیش‌نویس، تنها به‌گونه‌ای که برای آنها مناسب باشد، نشان دادند.

وی تصریح کرد: چنین اقداماتی در تضاد با شعارهای آنها است که با صدای بلند در مورد نگرانی برای مردم افغانستان، اهمیت عادی‌سازی وضعیت در کشور و اتخاذ یک رویکرد جامع و واقع‌بینانه به منظور ادغام مجدد بین‌المللی افغانستان صورت می‌گیرد.

معاون نماینده دائم روسیه در انتها تصریح کرد: ایجاد صلح پایدار در افغانستان بدون ارزیابی عینی و متوازن و تعامل سازنده و عملگرایانه با مقامات بالفعل (طالبان) در مورد طیف وسیعی از مشکلات، از جمله تحت نظارت سازمان ملل، غیرممکن است. هیچ جایگزینی برای این مسیر وجود ندارد. حل سریع بن‌بست فعلی و اجرای موفقیت‌آمیز وظایف محول شده توسط یوناما به این امر بستگی دارد.

انتهای پیام/.

منبع: تسنیم
شناسه خبر: 1687411

مهمترین اخبار ایران و جهان: