نیوز سیتی!
28 دی 1402 - 20:45

فعالیت 190 ایستگاه پایش آنلاین آلودگی هوا در کشور

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به توسعه ایستگاه پایش آلودگی هوا در شهرهای جدید، گفت: با افتتاح سه ایستگاه جدید پایش آلودگی هوا در شهرهای آمل، چالوس و نکا شمار ایستگاه‌های فعال در کشور به حدود 190 عدد رسید.

به گزارش خبرگزاری فارس از شهرستان آمل، ایرج حشمتی عصر امروز در آئین افتتاح همزمان ایستگاه پایش آنلاین آلودگی هوا در سه شهر مازندران در این شهرستان، اظهار کرد: قانون هوای پاک در کشور ۳۴ ماده دارد که ۲۳ دستگاه در آن متولی هستند و ۱۰ دستگاه مسؤولیت اصلی را عهده دارند.

وی با اشاره به گزارش ۹۶ نخبه کشور که قوانین هوای پاک را رصد می کنند، افزود: این قانون در هفت محور اثرگذار بوده و ۶۵ درصد از تکالیف قانون هوای پاک در این محورها در قالب ۳۴ ماده گنجانده شد.

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست کشور یادآور شد: قانون هوای پاک قانونی مشارکتی است که همه بخش‌ها و دستگاه‌ها باید دست به دست هم دهند و یک مسیر مشترک را با هم طی کنند ولی برخی دستگاه‌های مسؤول وظایف خود را به درستی انجام ندادند که علت کمبود منابع مالی و نیرو را مطرح کردند تا تکلیف محوری بر روی زمین مغفول ماند.

حشمتی با اشاره به اینکه در قوانین متحرک و ثابت بخش عمده مربوط به منابع متحرک است، تصریح کرد: در زمینه قانون هوای پاک بسیار به ناوگان حمل و نقل عمومی و گسترش آن تأکید داریم همچنین در زمینه اسقاط خودروها وزارت صمت، راه و شهرسازی، خودرسازها و پلیس مسوولیت‌های زیادی بر گردن دارند که باید با بررسی لازم مشخص شود در زمینه هوای پاک در چه جایگاه قرار دارند.

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست کشور با اشاره به توسعه ایستگاه پایش آلودگی هوا در شهرهای جدید، بیان کرد: افتتاح سه ایستگاه جدید پایش آلودگی هوا در شهرهای آمل، چالوس و نکا استان مازندران گام بزرگی است و با افتتاح آن شمار ایستگاه های فعال در کشور به حدود ۱۹۰ ایستگاه رسید.

وی با اعلام اینکه پس از الویت‌بندی در سازمان حفاظت محیط زیست از محل دریافت ۵۰ درصدی عوارض مربوط به آلایندگی که شهرداری‌ها دریافت می‌کنند در صورت ضرورت ایستگاه‌های جدید پایش آلودگی هوا در شهرها راه اندازی شود، متذکر شد: در مازندران ۱۰ میلیارد ریال اعتبار برای ایجاد و توسعه ایستگاه‌های پایش آلودگی در نظر گرفته شد.

حشمتی با بیان اینکه اعتبار لازم توسط مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران با توجه به نیاز شهرهای استان، توزیع عادلانه شد، بیان کرد: شرایط هوایی مازندران رضایت بخش است و در این استان شمالی وضعیت هوا خوب است البته در کلان شهرهای کشور همانند تهران و اصفهان مشکل آلودگی هوا بسیار زیاد است.

پایان پیام/۸۶۰۱۲/غ

منبع: فارس
شناسه خبر: 1642311

مهمترین اخبار ایران و جهان: