نیوز سیتی!
03 بهمن 1402 - 12:47

ثبت ۷ مهارت گیلان در فهرست میراث ناملموس فرهنگی کشور

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گیلان از ثبت چند مهارت میراثی در فهرست آثار ناملموس خبر داد و گفت: با برگزاری جلسه ثبت آثار ملی و با رای داوران هفت اثر میراث ناملموس استان گیلان در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسید.

به گزارش خبرگزاری فارس از رشت، ولی جهانی مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان گیلان امروز در جمع خبرنگاران از ثبت چند مهارت میراثی در فهرست آثار ناملموس خبر داد و اظهار کرد: با برگزاری جلسه ثبت آثار ملی و پس از بررسی‌های صورت پذیرفته با رای داوران هفت اثر میراث ناملموس استان گیلان در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسید. 

به گفته وی، مهارت ساخت و نواخت نی تالشی، مهارت ساخت پنیر جلدی یا خیکی پنیر، مهارت ساخت صابون زیتون، مهارت مروار بافی، مهارت پخت شیرین قاتوق (خورشت آلو قیصی)، مراسم مجمع‌بران روستای نوده پسیخان، مهارت پخت آش سنتی اباتری (کهنه سال و تازه سال) صومعه سرا از جمله مهارتهای ثبت شده در فهرست آثار ملی کشور هستند. 

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان گیلان با اشاره به لزوم پاسداشت و صیانت از مواریث ارزشمند فرهنگی اعم از ملموس و ناملموس گفت: شناخت، حفظ و اشاعه میراث ناملموس در قالب آیین ها، سنن، آداب و رسوم و مهارت‌های مختلف زندگی و انتقال آن به نسل‌های آینده از جمله مواردی مهمی است که باید در سرلوحه برنامه‌ها قرار گیرد. 

به گفته جهانی، پاسداشت آداب و رسوم وظیفه آحاد مردم بوده و امید است با مستندسازی و ثبت آثار گامی موثر در راستای صیانت از میراث‌فرهنگی ارزشمند کشور برداشته شود. 

پایان پیام/۸۴۰۰۸

منبع: فارس
شناسه خبر: 1646911

مهمترین اخبار ایران و جهان: