نیوز سیتی!
22 مهر 1402 - 11:32

۱۱۰۰ هکتار از حریم و بستر رودخانه زاینده‌رود آزاد شد

مدیر دفتر مهندسی رودخانه‌ها و سواحل شرکت آب منطقه‌ای اصفهان از آزادسازی یک هزار و یک صد هکتار از حریم و بستر رودخانه زاینده‌رود خبرداد.

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، احمدرضا صادقی مدیر دفتر مهندسی رودخانه‌ها و سواحل شرکت آب منطقه‌ای اصفهان درباره اقدامات صورت گرفته برای رفع تصرف حریم و بستر رودخانه زاینده‌رود، اظهار داشت: از سال ۱۳۹۵ تاکنون، در هشت سال یک هزار و یکصد هکتار از حریم و بستر رودخانه زاینده رود و دریاچه سد آزاد شده است.

وی افزود: علاوه بر آزادسازی در این مدت همچنین در حدود ۳۵ کیلومتر از حریم رودخانه دیوارکشی و ۶۰ کیلومتر آن رُپِرگذاری (شاخص گذاری) و ۳۰ کیلومتر از بستر زاینده‌رود لایروبی شده است.

صادقی با اشاره به اینکه شیوع کرونا از سال ۹۸ بر روند آزادسازی و ساماندهی رودخانه‌های استان به ویژه زاینده‌رود سایه انداخت و باعث کند شدن این مهم شد، خاطرنشان کرد: با وجود این، در سال‌های اخیر با تلاش‌های انجام شده، شکل‌گیری دخل و تصرفات جدید در حریم و بستر رودخانه زاینده‌رود را تقریباً به صفر رساندیم و به رفع تصرفاتی ورود کردیم که از سال‌ها پیش در این رودخانه اتفاق افتاده بود.

عقب‌نشینی ارگان‌های دولتی از حریم زاینده‌رود

مدیر دفتر مهندسی رودخانه‌ها و سواحل شرکت آب منطقه‌ای اصفهان با بیان اینکه از اسفند سال ۱۴۰۰ آزادسازی حاشیه رودخانه از تصرف ارگان‌های دولتی آغاز شد و در این زمینه اقدامات خوبی را در سال ۱۴۰۱ شاهد بودیم، ادامه داد: در قالب این طرح، اردوگاه تفریحی آموزش و پرورش، مجموعه تفریحی شهرداری باغ‌بهادران، مجموعه ویلایی شهرداری زرین‌شهر، باغ جوان زرین‌شهر و تصرفات شهرداری شهر زاینده‌رود مطابق با خط پروژه آزادسازی رودخانه زاینده‌رود از حریم و بستر این رودخانه عقب‌نشینی کردند.

وی بیان کرد: رفع تصرفات مربوط به تأسیسات شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان از حریم و بستر رودخانه زاینده‌رود با توجه به اینکه برای تأمین آب آشامیدنی و مباحث پدافند غیر عامل بوده است از دستور کار این طرح خارج شد.

حریم و بستر زاینده‌رود از ۱۱۴ محوطه ویلایی آزاد شد

صادقی با بیان اینکه از اسفندماه سال ۱۴۰۱ نیز آزادسازی تصرفات اشخاص حقیقی در حریم و بستر زاینده‌رود آغاز شد، گفت: این طرح در سه نقطه رودخانه در دو بخش شهر باغ‌بهادران و مدیسه شهر لردگان برنامه‌ریزی و اجرا شد که تا مرداد امسال از ۱۲۴ محوطه ویلایی که شناسایی شده ۱۱۴ محوطه مطابق با خط پروژه آزاد شده و ۱۰ محوطه به عللی باقی مانده است.

مدیر دفتر مهندسی رودخانه‌ها و سواحل شرکت آب منطقه‌ای اصفهان تصریح کرد: آزادسازی حریم و بستر رودخانه زاینده‌رود از تصرفات اشخاص حقیقی کار بسیار بسیار سنگینی بود زیرا ویلاهای اطراف رودخانه و تصرفاتی که از سال‌های قبل شده بود، همه آنها مدعی داشتن سند ملکی و ثبتی و مجوز ساخت و ساز از شهرداری و بخشداری بودند و این تعداد آزادسازی در این بازه کار بسیار بزرگی بود.

وی با بیان اینکه در محدوده سد زاینده‌رود و دریاچه سد نیز رفع تصرفات انجام شد، اضافه کرد: در شرق اصفهان منطقه شاه کرم نیز حریم رودخانه زاینده‌رود از بند تعدادی باغ ویلا آزاد شد.

تداوم ساماندهی زاینده‌رود مستلزم تأمین اعتبارات ملی و مدیریت بحران

صادقی تصریح کرد: بودجه آزادسازی‌ها و ساماندهی و لایروبی رودخانه‌ها و از جمله رودخانه زاینده‌رود تاکنون از محل اعتبارات جاری شرکت آب منطقه‌ای استان هزینه شده لذا برای ادامه این طرح مهم نیاز به اعتبارات ملی و مدیریت بحران است.

مدیر دفتر مهندسی رودخانه‌ها و سواحل شرکت آب منطقه‌ای اصفهان خاطرنشان کرد: هم اینک ۸ قرارداد شرکت آب منطقه‌ای در این زمینه برای اجرا ابلاغ شده که بیش از ۱۲۰ میلیارد تومان باید از اعتبارات جاری شرکت هزینه شود.

پایان پیام/۶۳۱۰۱/

 

منبع: فارس
شناسه خبر: 1537599

مهمترین اخبار ایران و جهان: