نیوز سیتی!
28 آذر 1402 - 16:18

نتانیاهو؛ پیش به‌سوی جنگ برخلاف جهت آمریکا

روزنامه عبری «هاآرتص» در گزارشی به اختلاف راهبردی آمریکا و اسرائیل درباره شکل ادامه جنگ در غزه پرداخت و نوشت که واشنگتن در شرایطی خواهان گذار به مرحله بعدی نبرد است که نفع شخصی نتانیاهو در تداوم درگیری‌هاست.

گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس؛ «آستین برای کاهش جنگ به اسرائیل آمده بود اما ارتش، برای طرح واشنگتن آمادگی ندارد؛ نتانیاهو می‌خواهد جنگ به همین شکل برای چندین ماه ادامه پیدا کند» این مقدمه گزارش هاآرتص از شکست اهداف سفر وزیر دفاع آمریکا بود.

این رسانه عبری در ادامه ۲ عامل را به عنوان دلایل شکست اهداف سفر مقام آمریکایی به تل‌آویو معرفی کرده و درباره دلیل اول می‌نویسد که «نتانیاهو نمی‌تواند برای توضیح دهد که چگونه بدون هیچ دستاوردی، شکل جنگ باید تغییر کند؛ اسرائیلی‌ها نابودی حماس و آزادی گروگان‌ها را می‌خواهند».

 

 

هاآرتص دلیل دوم را به «آمادگی‌های میدانی و لجستیکی ارتش» مرتبط دانسته و گزارش داد که انتقال به مرحله دیگری از نبرد، مستلزم اقداماتی از جمله ساخت مقرها و استقرار نیرو و طراحی سایت‌های نظامی است.

 

 

وزیر دفاع آمریکا روز گذشته و تنها یک روز بعد از اتمام سفر مشاور امنیت ملی کاخ سفید، جیک سالیوان مهمان کابینه جنگ تل‌آویو شد. او در تل‌آویو از تشکیل ائتلاف بین‌المللی در دریای سرخ با هدف مقابله با ارتش یمن خبر داد؛ ائتلافی که ساعاتی بعد با اعلام عدم پیوستن عربستان، امارات و مصر اهمیتش را از دست داد.

رسانه‌های عبری با انتشار تصویری از دفتر کار نتانیاهو، نوشتند زمانی که او با آستین دیدار می‌کرد، «زبان بدنش نشان از شکست و خستگی داشت؛ این گواه تعداد سربازانی است که کشته شده‌اند.. نتانیاهو به دنبال راهی برای خروج از مخمصه می‌گردد».

 

 

وزیر دفاع آمریکا در کنفرانس خبری مشترک با همتای اسرائیلی‌اش، یوآو گالانت و در پاسخ به سوالی درباره اینکه چه زمانی به مرحله بعدی جنگ می‌رویم؟ گفت «این به اسرائیلی‌ها بستگی دارد»؛ در حالی که گالانت تصریح می‌کند «اسرائیل برنامه‌ای غیرنظامی در غزه نخواهد داشت».

با اتمام سفر آستین و منتشرشدن اخباری مبنی بر احتمال تغییر روش جنگی اسرائیل در نوار غزه، وزیر دارایی کابینه تل‌آویو، بزالل اسموتریچ به نتانیاهو و گالانت حمله کرده و هشدار داده که آن‌ها «با کاهش اهداف جنگ موافق نخواهند بود».

«اسرائیل تایمز» در گزارشی از جزئیات پیشنهاد کاخ‌سفید برای ورود اسرائیل به مرحله بعدی، فاش کرد که تمرکز این طرح بر هوشمندکردن جنگ با حملات محدود و تنها هدف قراردادن سران حماس خواهد بود.

پایان پیام/م

منبع: فارس
شناسه خبر: 1609499

مهمترین اخبار ایران و جهان: