نیوز سیتی!
29 مهر 1402 - 15:09

اماکن مذهبی و کمتر دیده شده اهل سنت در جزیره قشم

به علت حضور اهل سنت در جزیره قشم، شاید فکر کنید نمی‌توان از اماکن مذهبی افراد سنی در این جزیره بازدید کرد.

در حالی که هیچ محدودیتی برای بازدید از مراسم‌ها و اماکن مذهبی اهل سنت جزیره وجود ندارد. تنها محدودیت، ناشناس بودن مکان‌های مذهبی در قشم است. چرا که سفر با تور قشم به جای زیارتی بودن بیشتر جنبه طبیعت‌گردی دارد. با این حال مسجد «رمچاه»، «مسجد قبا» و «آرامگاه شیخ شهید» در قشم از مکان‌های مذهبی دیدنی هستند که آن‌ها را معرفی خواهیم کرد.

بازدید از معماری متفاوت مساجد در جزیره قشم

چشم‌های اکثر ما به کاشی‌ کاری‌ها و رنگ فیروزه‌ای و نقوش هنری در معماری مساجد عادت کرده است. اما مساجد در جزیره قشم به سبک متفاوتی ساخته‌ می‌شوند. به همین علت یکی از جاذبه‌های گردشگری قشم، مساجد آن است.

مسجد رمچاه، تنها مسجد دارای گنبد فیروزه‌ای در قشم

در میان مساجد قشم با گنبد خاکی یا سفید رنگ، فقط «مسجد رمچاه»، گنبد فیروزه‌ای دارد. بعضی از افراد بر این باورند که «مسجد رمچاه» به سبک مسجد النبی (ص) ساخته شده و بعضی دیگر می‌گویند که به مسجد جامع اصفهان شباهت دارد. «مسجد رمچاه» با بافت قدیمی و سنتی جزو یکی از جاذبه‌های تاریخی قشم محسوب می‌شود.

تلفیق معماری جنوبی و اسلامی در مسجد قبا قشم

نمای سفید رنگ و تعداد زیادی گنبد با اندازه مشابه در بنای اصلی مسجد، چشم هر گردشگری را به خود مجذوب می‌کند. به علت معماری جنوبی و اسلامی «مسجد قبا»، فضای محوطه آن بسیار روحانی است. در پایین این فضای روحانی یک برکه آب برای وضو گرفتن نمازگزاران وجود دارد. در اطراف این برکه چند نیمکت از جنس چوب برای استراحت و غرق شدن در فضای مسجد قرار گرفته‌اند.

آرامگاه شاه شهید با معماری بی‌آلایش

 

آرامگاه «شاه شهید» در بالای کوه‌های «غار خربس» قرار دارد و می‌توانید از آنجا علاوه بر بازدید از آرامگاه، منظره 360 درجه‌ای از دریای خلیج فارس را تماشا کنید.

در این آرامگاه سه اتاق با معماری خیلی ساده وجود دارد. در یکی از آن‌ها مقبره «شاه شهید» قرار گرفته است.به همین دلیل در بازدید از آرامگاه نباید انتظار یک بنای عظیم زیارتی را داشته باشید. البته در سال‌های اخیر مردم و سازمان گردشگری برای رونق بخشیدن به این مکان‌ کارهایی را انجام داده‌اند که باعث بزرگ‌تر شدن محوطه آرامگاه «شاه شهید» شده است.

 اهمیت «شاه شهید» به داستان‌هایی که در رابطه با او می‌گویند برمی‌گردد. در ادامه دو مورد از آن‌ها را برای شما بیان می‌کنیم.

داستان صوت زیبای قرآن شاه شهید قشم

در گذشته‌های دور مردی در بالای صخره‌های کوه «غار خربس»  به قرائت قرآن با صوتی زیبا مشغول می‌شد. زیبایی صوت قرائت قرآن او، مردم قشم را از سرتاسر این جزیره، برای شنیدن قرائت قرآن به بالای کوه می‌کشاند. پس از مدتی مرد‌های جزیره قشم، از اینکه همسرانشان برای شنیدن صدای «شاه شهید» به بالای کوه می‌رفتند، ناراحت شدند. پس از آن، مرد‌ها تصمیم می‌گیرند تا به قاری قرآن حمله کنند. چند مرد از چندین جهت به او حمله‌ور می‌شوند و در همان لحظه، «شاه شهید» غیب می‌شود. البته داستان گفته شده، صرفا یکی از داستان‌ها درباره «شاه شهید» بود.

داستان آواز و نوازندگی شاه شهید

یکی دیگر از داستان‌ها درباره نوازندگی «شاه شهید» است. می‌گویند که او با صدای بسیار زیبایی در مکانی که اکنون بارگاه او محسوب می‌شود، نی می‌سروده. حتی بعضی می‌گویند که «شاه شهید» با قدرت خود، بعضی از زنان نابارور قشم را شفا داده. به همین دلیل پس از مرگش در این مکان برای او یک آرامگاه می‌سازند. هر چند هنوز معلوم نیست کدام داستان واقعیت دارد.

راهنمایی برای بازدید از اماکن مذهبی قشم

قشم تعداد مساجد زیادی دارد. برای بازدید از این مساجد به یک راهنمای محلی نیاز دارید. راهنمای محلی آدرس و نحوه رفتن به اماکن مذهبی را به شما خواهد گفت. همچنین می‌توانید مسجد‌هایی که در این مقاله معرفی نشده را از طریق دریافت راهنمایی تور لیدر، پیدا کنید. راهنمایی‌های تور لیدر تنها یکی از خدمات تورهای قشم محسوب می‌شود. با رزرو تور قشم از نهال گشت علاوه بر برخورداری از راهنمایی تور لیدر، پشتیبانان سفر شما را به صورت کامل همراهی می‌کنند و اگر مشکلی در سفرتان پیش بیاید می‌توانید با کمک پشتیبان سفرتان آن را حل کنید. البته برای پیشگیری از مشکلات احتمالی در حین سفر می‌توانید از مشاوره قبل از سفر بگیرید. 

دریافت مشاوره رایگان قبل از رزرو تور قشم

قبل از سفر به قشم می‌توانید سوالات‌تان را در رابطه با سفر از مشاوران تور قشم نهال گشت بپرسید. برای دریافت مشاوره رایگان می‌توانید از طریق شماره 1830-026 با ما تماس بگیرید. همچنین می‌توانید لیست قیمت تورهای قشم را در سایت نهال گشت به آدرس nahalgasht.com مشاهده کنید.

منبع: فارس
شناسه خبر: 1545299

مهمترین اخبار ایران و جهان: