نیوز سیتی!
12 آذر 1402 - 13:50

ارزش اقتصادی آب و خاک نباید قربانی راهبردهای کوتاه‌مدت شود

رئیس دانشگاه کردستان گفت: ارزش اقتصادی آب و خاک نباید قربانی راهبردهای کوتاه مدت شود بلکه همه مجموعه‌ها باید به عنوان امانت‌دار کارهای اساسی برای ارزش اقتصادی خاک در منطقه انجام دهند و هم‌افزایی را بیشتر کنند.

به گزارش خبرگزاری فارس از سنندج، حامد قادرزاده پیش از ظهر امروز در مراسم روز جهانی خاک در تالار مولوی دانشگاه کردستان اظهار داشت: بر اساس تعریف تخصصی مبنا برای روز جهانی خاک، اقتصاد منابع است.

رئیس دانشگاه کردستان با بیان اینکه در ارزیابی اقتصادی، هر آنچه ایجاد فایده کند تولید محسوب می‌شود، گفت: تولید بدون تخریب انجام نمی‌شود و هر تولیدی تخریب دارد اما نهایتا تولیدی مجوز اجرا خواهد داشت که در ارزیابی منفعت هزینه، ارزش کنونی‌ منافع و هزینه‌ها آن یک یا بزرگتر از یک باشد اما این نگاه کوتاه مدت و مقطعی نیست.

وی خاطرنشان کرد: اگر امروز شاهد تخریب‌های محیط زیست و بحران‌های اقتصادی و فنی هستیم، به این دلیل است که ارزش خاک را به خوبی تعیین نکرده‌ایم لذا اگر مزیت نسبی مورد توجه قرار گیرد، بدون شک پیامدهای مثبت ناشی از توجه به مزیت نسبی، همه را منتفع خواهد کرد.

قادرزاده با تاکید بر اینکه مبنای تجارت در دنیا مزیت نسبی است، گفت:  هر جایی م‌ توان به طور نسبی هزینه تمام شده را برای یک تولید و ایجاد فایده فراهم شود.

رئیس دانشگاه کردستان تصریح کرد: در میان ملل در گذشته بهره اقتصادی عاید دنیا شد اما به مرور به دلیل مغفول ماندن اثرات جانبی سیاست‌های اقتصادی اتخاذ شده توسط برخی کشورها به این اصل خدشه وارد شد.

وی با اشاره به اینکه توجه به منابع، ارزش‌گذاری آن و جبران خسارت‌ها، تخریب‌ها را به حداقل ممکن می‌رساند، گفت: اگر ارزش‌گذاری را به درستی انجام دهیم تخریب به حد امکان خود می‌رسد لذا در این زمینه لازم است برای نگهداشت همه‌ منابع هم‌افزایی میان دانشگاه‌ها و دستگاه بیشتر شود.

قادرزاده با اشاره به اینکه ارزش و آبادانی آب در گذشته برای زیستن مورد توجه بوده  اما در خصوص خاک کم‌توجهی شده است.

رئیس دانشگاه کردستان تاکید کرد: همه مجموعه‌ها باید به عنوان امانت‌دار، کارهای اساسی برای ارزش اقتصادی خاک در منطقه به درستی انجام دهند.

وی بر لزوم شناسنامه‌دار کردن محصولات کشاورزی تاکید کرد و گفت: تولید باید براساس هزینه حداقلی در کشور و استقرار مزیت نسبی در اصل بی‌بدیل در سیاست‌گذار بنا شود. 

قادرزاده با تاکید بر اینکه ارزش اقتصادی آب و خاک نباید قربانی راهبرد کوتاه مدت شود، ادامه داد: جابه‌جایی خاک به راحتی انجام نمی‌شود و نمی‌توان اثرات جانبی در بستر خاک را نادیده گرفت.

رئیس دانشگاه کردستان افزود: خاک و جابه‌جایی آن فقط از دست دادن خاک نیست بلکه جاهای دیگر تحت تاثیر منفی قرار داده ایم.

وی ارزش خاک را  قابل انکار دانست و افزود: دانشگاه محلی مناسب برای بهره‌گیری از ظرفیت‌های موجود است و باید ارزش و حفظ و تثبیت منابع و توزیع عادلانه منابع مختلف کوشا باشیم.

انتهای پیام ۲۲۳۰/۷۲

منبع: فارس
شناسه خبر: 1592311

مهمترین اخبار ایران و جهان: