نیوز سیتی!
15 آذر 1402 - 16:44

در نیروگاه بعثت مازوت مصرف نمی‌شود

مدیرعامل شرکت مدیریت تولید بعثت گفت: ۱۲ سال است که در نیروگاه بعثت حتی یک لیتر مازوت مصرف نمی‌شود.

به گزارش خبرنگار محیط زیست خبرگزاری فارس، خیرالله شجاعی مدیرعامل شرکت مدیریت تولید بعثت امروز چهارشنبه ۱۵ آذر ۱۴۰۲ در بازدید میدانی اصحاب رسانه از نیروگاه بعثت تهران، اظهار داشت: سوخت اصلی این نیروگاه گاز طبیعی است. البته در گذشته سوخت اصلی گاز و سوخت دوم مازوت بوده و شرایط زیست محیطی تهران ایجاب می‌کرد که مازوت سوزی متوقف شود.

وی افزود: از ۱۲ سال قبل کل سوخت مازوت بعثت پلمب و حتی یک لیتر مازوت طی این مدت مصرف نداشته‌ایم.

شجاعی بیان داشت: هدف ما تأمین برق استان تهران بوده است چرا که کلان‌شهر تهران بزرگ‌ترین شبکه برقی را در کشور دارد و اگر چالش وزارت نیرو تأمین برق بود الان چالش تأمین برق برای شهر تهران نداریم و فقط چالش حفظ پایداری شبکه و نداشتن حفظ سطح ولتاژ شبکه است.

وی در پاسخ به این سوال که چرا نیروگاه به بیرون تهران منتقل نمی‌شود، گفت: از نظر فنی امکان انتقال نیست چون با افت ولتاژ برق در پایتخت رو به رو می‌شویم. همچنین شرکت مادر تخصصی واحدهای موجود را با واحدهای راندمان بالا با ضریب آلایندگی پایین آغاز کرده است.

مدیرعامل شرکت مدیریت تولید بعثت تاکید کرد: ما در ۱۲ سال گذشته حتی یک لیتر مازوت مصرف نکرده‌ایم. مشعل‌ها استاندار بین المللی دارد و آلایندگی ندارد.

وی با بیان اینکه این نیروگاه جز صنایع سبز محسوب می‌شود، بیان داشت: شرکت مدیریت تولید برق بعثت از مجموعه شرکت‌های وابسته به شرکت مادر تخصصی برق حرارتی است که عهده‌دار تولید انرژی الکتریکی از نیروگاه حرارتی واقع در جنوب شرق تهران است.

مدیرعامل شرکت مدیریت تولید بعثت گفت: این نیروگاه قادر است گاز CO2 مورد نیاز صنایع غذایی همچون تولید انواع نوشابه و مواد خوراکی را که از خروجی دودکش نیروگاه استحصال می‌شود، تأمین کند.

اگر برای مازوت‌سوزی مستندی دارید، ارائه کنید

در ادامه ساناز جعفرزاده مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و بهره‌برداری تولید شرکت برق حرارتی گفت: بر اساس کدام مستند علمی می‌گویند که عامل اصلی آلودگی هوای کلانشهرهای ما مازوت‌سوزی است؟  آلودگی هوا چندین سال است که تهران را درگیر کرده و مداوم از مازوت صحبت می‌کنیم در حالی که ۱۲ سال است در این نیروگاه هیچ مازوتی سوزانده نشده است.

وی گفت: ما به دنبال ارتقای این نیروگاه هستیم، اما مازوت عامل اصلی آلودگی هوا در کلان‌شهرها نیست باید به دنبال منبع دیگری بود که در اکثر پایش‌ها این منابع متحرک هستند که باعث آلودگی هوا می‌شوند.

جعفرزاده ادامه داد: امسال که پاییز سردی هم نداشتیم شرکت گاز پیش‌بینی کرد که مصرف شهروندان ۴۲۰ میلیون مترمکعب خواهد بود ولی در عمل ۴۸۰ میلیون متر مکعب مصرف گاز خانگی شهروندان است، باید صرفه جویی در مردم شکل بگیرد تا سوخت گاز به نیروگاه‌ها برسد.

مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و بهره‌برداری تولید شرکت برق حرارتی افزود: باید جداول پایش آلودگی به درستی مورد بررسی قرار گیرند تا سهم همه در آلودگی مورد بررسی دقیق قرار بگیرد.

پایان پیام/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1596155

مهمترین اخبار ایران و جهان: