نیوز سیتی!
02 آبان 1402 - 15:30

آیا تاکنون سونامی در سواحل ایران آمده؟

منابع دقیق علمی می‌گویند که سواحل مکران در شرق هرمزگان و جنوب سیستان و بلوچستان حدود ۷۰ سال پیش شاهد وقوع سونامی بوده است و چندین هزار نفر هم جان خود را از دست داده‌اند.

به گزارش خبرگزاری فارس از بندرعباس، 
پس از زلزله و سونامی 26 دسامبر 2004 اندونزی و به بار آمدن تلفات جانی و مالی گسترده در کشورهای محدوده اقیانوس هند، کمیته بین الدولی اقیانوسی زیر نظر UNESCO به هماهنگی و برنامه ریزی جهت ایجاد سامانه هشدار سونامی اقیانوس هند پرداخت.

از زمان راه اندازی آن تاکنون تست ها و تمرین های متعددی جهت تایید کارآمدی و همچنین ارتقا سطح این سامانه اجرا گشته است.

قرار است در ۳ آبان ۱۴۰۲ هفتمین تمرین سونامی به نام IOWave23 همزمان در میان 24 کشور حوزه اقیانوس هند و در 4 سناریو اجرا شود.

در یکی از این سناریو ها، زلزله ای به شدت 9 ریشتر در ساعت9:30 روز چهارشنبه مورخ 3 آبان 1402 در محدوده گسل مکران در نزدیکی سواحل جنوبی ایران رخ می دهد.

تمرین سونامی طبق زمانبندی اعلام شده راس ساعت 9:30 صبح به وقت محلی در روز چهارشنبه مورخ 03 آبان 1402 آغاز می گردد.

یکی از اهداف این تمرین، ارزیابی عملکرد زنجیره هشدار تهیه شده برای موضوع هشدار سونامی می باشد.

در ایران وجود گسل فعال مکران در محدوده‌ی دو شهرستان چابهار در استان سیستان و بلوچستان و جاسک در استان هرمزگان امکان رخداد سونامی وجود دارد.

برخلاف رخداد زمین لرزه در پدیده سونامی فرصت محدودی برای فرار از محدوده خطر سونامی وجود دارد که در صورت تمرین و صدور هشدارهای مناسب امکان کاهش تلفات انسانی وجود دارد.

 

مانور آمادگی سونامیIOWave23 در محدوده شهر جاسک از ساعت ۹:۳۰  صبح روز ۳ آبان ۱۴۰۲ بر اساس سناریوی از پیش طراحی شده برگزار می‌‌شود.

بنابر اطلاعات مرکز ملی اقیانوس شناسی، آخرین رخداد سونامی در منطقه مکران در سال ۱۹۴۵ به وقوع پیوسته است که در مجموع در اثر زلزله و سونامی بیش از ۴ هزار نفر تلفات انسانی داشته است.

آخرین رخداد سونامی در منطقه مکران در سال ۱۹۴۵ به وقوع پیوسته است که در مجموع در اثر زلزله و سونامی بیش از ۴ هزار نفر تلفات انسانی داشته است.

بزرگ‌ترین زمین‌لرزه‌ای که تاکنون در فلات ایران و منطقه مکران ثبت شده، زلزله‌ای به بزرگی ۸.۲ است که در ۲۷ نوامبر ۱۹۴۵ رخ داده.

زلزله و سونامی ۷ آذر ۱۳۲۴ مهمترین رخداد شناخته شده در سده قبل در ساحل مکران ایران و پاکستان است.

در 28 نوامبر 1945 (هفتم آذر 1324)، یک زمین‌لرزه بزرگ در سواحل مکران (بلوچستان) در ناحیه مرزی بین ایران و پاکستان باعث ایجاد سونامی مخربی در دریای مکران و اقیانوس هند شد. بیش از چهار هزار نفر در امتداد سواحل مکران به دلیل این زلزله و سونامی کشته شدند.

تلفات جانی و ویرانی در سواحل ایران، عمان و غرب هند نیز گزارش شد.

پایان پیام/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1548955

مهمترین اخبار ایران و جهان: