نیوز سیتی!
02 آبان 1402 - 15:55

بیکاری در این روستا معنا ندارد

روستای «قائد طاهر» بروجرد از جمله روستاهایی است که قابلیت تبدیل به منطقه صنعتی شدن را دارد، در این روستا کسی بیکار نیست و به گفته مردم، کسانی هم که در شهرهای مختلف ایران و کشور عراق مشغول کار و فعالیت بودند، اکنون به روستا بازگشته‌اند.

خبرگزاری فارس لرستان- علیرضا سلیمانی روزبهانی؛ روستای قائد طاهر بخش اشترینان از توابع شهرستان بروجرد  است که ۶۵۰ خانوار با جمعیتی حدود یک هزار و ۸۰۰ نفر دارد.

برای رسیدن به روستای قائد طاهر باید جاده بروجرد به اشترینان را تا کیلومتر ۱۰ طی کرد و پنج کیلومتر مانده به اشترینان از مسیر به سمت چپ وارد جاده قائد طاهر شد، چند کیلومتری کوتاه که طی کنید به روستای قائد طاهر می‌رسید.

در ابتدای  ورود به روستا مقابل تابلوی معرفی روستا ایستادم و ادای احترامی به تمثال مقدس ۱۰ شهید این روستا کردم، روستای قائد طاهر با همه صفا و صمیمیت اهالی آن همواره پشتیبان انقلاب بوده و ۱۰ شهید این روستا گواه این مطلب هستند.

برای تهیه گزارش از روستای قائد طاهر که چندین کارگاه کوچک صنعتی را برای رونق تولید و  اشتغال در خود جای داده با یکی از جوانان تولید کننده روستا همراه شدم.

با توجه به فصل پاییز حال و هوای روستا دیدنی بود، در ابتدای صبح که وارد روستا شدم همه در حال کار و تلاش بودند، مردی به همراه همسر و فرزند کوچکش در حال جمع آوری علوفه زمستان از سر زمین کشاورزی بود و مرد دیگری در حال مرمت خانه برای آمادگی ورود به بارش‌های پاییزی و زمستانی بود، بچه‌ها نیز با شادی و نشاط در حال عزیمت به مدرسه بودند، چوپانی نیز گله گوسفندان را به صحرا می‌برد.

 

همچنان با رحیم معظمی تولید کننده سینک‌های ظرف شویی گرانیتی و سرامیکی همراهی می‌کردم تا به محل کارگاه کوچک تولیدی او برسم.

او در میان راه از تولیدات خود صحبت می‌کرد و اینکه در غرب کشور محصولی استاندارد و منحصر به فرد تولید می‌کند، اینکه توانسته برای ۶ نفر از جوانان روستا اشتغال ایجاد کند.

به محل کارگاه تولیدی او رسیدیم، داخل که رفتم تولید و اشتغال را در خانه‌ای کوچک مشاهده کردم، بوی مواد شیمیایی و رنگ نشان از فعال بودن کارگاه بود.

رحیم معظمی تولیدکننده سینک‌های ظرفشویی گرانیتی و سرامیکی در روستای قائد طاهر محصولی زیبا و جدید تولید می‌کرد که برای خیلی از افراد ناشناخته است، سینک‌های ظرفشویی معمولا استیل است و تولید سینک‌های گرانیتی و سرامیکی با رنگ‌های متنوع و دلخواه مشتری بسیار جذاب است و اینکه این کار در روستایی انجام می‌شود موضوع را جذابتر می‌کند.

رحیم همه مراحل تولید سینک را توضیح داد و سپس با او برای بازدید از کارگاه تولیدی دیگر به راه افتادم.

در گوشه ای دیگری از روستای باصفای قائد طاهر به کارگاه تولیدی اجاق گاز صفحه‌ای رفتم، امین جوان پر انرژی روستا کارگاه تولیدی اجاق گاز صفحه‌ای و هود آشپزخانه را با رعایت اصول ایمنی بالا و استانداردهای لازم به راه انداخته بود و تعدادی از جوانان روستا را نیز مشغول کار کرده بود.

 

امین تولید کننده جوان روستا، همه مراحل تولید گاز صفحه‌ای را برایمان شرح داد و اینکه او بسیار حساس به ایمنی محصولاتش است.

برایم جالب بود، او بعد از اتمام تولید اجاق گاز همه تست‌های ایمنی و استاندارد را شخصا و با حساسیت بالا انجام می‌داد تا محصولات تولیدی او مشکلی برای مصرف کنندگان ایجاد نکند.

بعد از کارگاه تولیدی اجاق گاز قرار بود کارگاه تولیدی توپ‌های ژله ای اسباب بازی کودکان را بازدید کنیم که متاسفانه ایوب معظمی تولیدکننده این کارگاه به نورآباد برای پخش محصولاتش رفته بود.

در ادامه به یک کارگاه خیاطی در روستا رفتیم، لیلا معظمی که مسوولیت کارگاه خیاطی را برعهده داشت بیان کرد، ابتدا با ۲۰ میلیون تومان وام کمیته امداد امام خمینی(ره) کار خیاطی در روستا را شروع کردم و به لطف خداوند امروز یک کارگاه با ۹ نفر اشتغال‌زایی دارم.

خانم معظمی می‌گفت: سفارشات را از شهرهای مختلف تهیه می‌کنم و سپس سفارشات را در کارگاه خیاطی روستا تولید و به بازار عرضه می‌کنیم، هم اکنون بسیاری از دختران و زنان روستا در منزل و کارگاه به کار خیاطی مشغول هستند.

روستای قائد طاهر به گفته مردم روستا مهاجرت به شهر ندارد و کسانی هم که در شهرهای مختلف ایران و کشور عراق مشغول کار و فعالیت بودند به روستا بازگشته‌اند.

مطلب جالبی که در کارنامه روستای قائدطاهر ثبت شده حضور تیم پرسپولیس در دهه ۶۰ در این روستا و بازی با تیم منتخب روستا بوده است که همه روستائیان مخصوصا بزرگترها از آن یاد می‌کنند. 

 

دهیار روستای قائد طاهر بخش اشترینان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس افزود: مهمترین مشکل جوانان روستا برای افزایش تولید و اشتغال بحث مالی است که در صورت اختصاص تسهیلات تولید رونق بیشتری در روستا می‌گیرد.

محمد رحیم معظمی افزود: تا حدود پنج سال پیش مهمترین شغل مردم روستا کشاورزی و دامپروری بود، مدتی است به همت جوانان روستا تولید در کارگاههای کوچک رونق گرفته و اشتغال ایجاد شده است.

وی بیان کرد: جوانان روستای قائد طاهر تولید کننده سینک‌های ظرف شویی گرانیتی و سرامیکی، و اجاق گاز صفحه‌ای و هود آشپزخانه و توپ‌های اسباب بازی و تولید پوشاک توسط کارگاه‌های خیاطی هستند که تولیدات آنان به نقاط مختلف استان لرستان و استان‌های همجوار فرستاده می شود.

دهیار روستای قائد طاهر افزود: در زمینه کشاورزی و دامپروری نیز مهمترین مشکل تامین آب است که اگر قنات‌های روستا لایروبی شوند آب مورد نیاز در بخش کشاورزی نیز تامین خواهد شد.

معظمی افزود: صنعتی شدن کشاورزی یکی از ضروریات در روستای قائد طاهر است تا اشتغال و تولید نیز رونق بگیرد.

وی اظهار داشت: حمایت مسوولان استانی و شهرستانی از تولیدات این روستا باعث می‌شود روستای قائد طاهر یک نمونه خوب برای گسترش کارگاه‌های کوچک روستایی باشد.

 

دهیار روستای قائد طاهر افزود: بانوان روستا علاوه بر کار کشاورزی و دامپروری در کارگاه‌های خیاطی فعالیت دارند و کارگاه‌های خیاطی روستا توانمندی تولید انواع پوشاک را دارد. 

رئیس اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی بروجرد گفت: از ابتدای امسال تاکنون  ۴۹ پرونده مستقل به مبلغ ۲ میلیارد ۸۳۰ میلیون تومان به بانک مهر ارجاع شده است.

عبدالعلی گیوه‌کی افزود: ۸۰ پرونده پشتیبان نیز به مبلغ ۱۳ میلیارد و ۲۹۰ میلیون تومان به بانک تجارت ارجاع شده است.

وی با اشاره به عملکرد دستگاه‌های اجرایی در سامانه رصد اشتغال کشور اظهار داشت: کل تعهد دستگاه‌های اجرایی در سال ۱۴۰۲ تعداد چهار هزار و  ۲۶۸ نفر بوده که تا کنون یک هزار و ۹۹۱ مورد ثبت شده است.

 

رئیس اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی بروجرد گفت: تاکنون ۴۷ درصد از تعهد دستگاه‌های اجرایی در سامانه رصد اشتغال کشور انجام شده است.

گیوه‌کی افزود: اشتغال و تولید در روستاها در قالب مشاغل خانگی و کارگاه‌های کوچک می‌باشد که این موضوع در برخی از روستاهای شهرستان بروجرد از جمله روستای قائد طاهر نمود بیشتری دارد.

وی اظهار داشت: در روستای سنگ سفید نیز چندین کارگاه منبت کاری روی چوب برای استفاده در مبل سازی فعال است. 

به گزارش خبرنگار فارس از بروجرد تولید در روستاها توسط جوانان خوش ذوق و تحصیل کرده یکی از راه‌های موثر در حفظ دوام روستاها است، مسوولان با حمایت همه جانبه از تولیدات روستایی باعث خواهند شد جوانان برای پیدا کردن کار به شهرها مراجعه نکنند، امروز مشکل تامین آب کشاورزی در روستاها یکی از بزرگترین مشکلات روستاها است که در صورت رفع این مشکل با مکانیزه شدن آبیاری و توجه به کارگاه‌های کوچک روستایی مشکل اشتغال جوانان روستایی حل خواهد شد.

پایان پیام/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1548999

مهمترین اخبار ایران و جهان: