نیوز سیتی!
28 تیر 1402 - 18:16

تمایل سرمایه‌گذاران ترکیه‌ای برای حضور در زنجان

رئیس اتاق بازرگانی زنجان با تاکید بر اهمیت ترکیه به لحاظ تجاری برای ایران گفت: تمایل به سرمایه‌گذاری از طرف سرمایه‌گذاران ترکیه وجود دارد.

به گزارش خبرگزاری فارس از زنجان، صمد یوسفی اصل، رئیس اتاق بازرگانی زنجان در دیدار فعالان اقتصادی استان با سفیر ایران در ترکیه با بیان اینکه استان یک هزار و ۲۰۰ واحد صنعتی دارد که در حوزه‌های مختلف فعالیت می‌کنند، اظهار کرد: واحدهای صنعتی زنجان در حوزه‌های شاخص روی، سیم و کابل، نساجی و فولاد و ... حرف برای گفتن دارد.

رئیس اتاق بازرگانی زنجان با تاکید بر اهمیت ترکیه به لحاظ تجاری برای ایران افزود: تمایل به سرمایه‌گذاری از طرف سرمایه‌گذاران ترکیه وجود دارد.

وی با تاکید بر نقش‌آفرینی مثبت سفارت در کاهش مشکلات گفت: در این رابطه اعتماد آفرینی نقش مهمی ایفا می‌کند که از وظایف سفارت است.

یوسفی‌اصل به حضور قابل توجه زنجانی‌ها در ترکیه به لحاظ تجاری اشاره کرد و افزود: این حضور در بخش معدن و مبادلات آن یک میلیارد دلار است.

وی به بروز مشکلات حقوقی برای سرمایه‌گذاران ایرانی اشاره و تاکید کرد: در این مورد اتاق آماده همکاری برای راه‌اندازی بخش حقوقی و ارائه راه‌کار به سرمایه‌گذاران توسط سفارت است.

عباسی، رئیس شورای ملی زیتون نیز در جلسه سطح زیر کشت زیتون را در استان زنجان ۲۳ هزار هکتار اعلام کرد و گفت: حدود ۴۵ درصد تولید زیتون کشور در استان زنجان انجام می‌شود.

وی با اشاره به تبادلات تجاری و اقتصادی زنجان و ترکیه در حوزه کشاورزی، افزود: در رابطه با زیتون فقط بازار مصرف بودیم و لازم است در بحث صادراتی هم وارد عمل شویم.

عباسی با اشاره به اینکه قیمت نهال زیتون در زنجان به صرفه و یک سوم ترکیه است، ادامه داد: ماشین‌آلات و دستگاه‌های خوبی از ترکیه به استان وارد شده است در این راستا ۱۳ دستگاه روغن کشی مشکل صنایع تبدیلی و روغن‌گیری را رفع کرده است.

وی با اشاره به تبادلات ارقام زیتون، نهال زیتون گفت: باتوجه به آب هوای مشابه و ظرفیت استان در تولید زیتون این تبادلات باید افزایش یابد.

در ادامه جلسه رئیس هیأت مدیره انجمن تولید کنندگان محصولات مسی هم گفت: ۸۰ درصد نیاز کشور با تولید ۵۰ تن به طور سالانه و اشتغالزایی ۸ هزار نفر در استان زنجان ظرفیت مناسبی در بحث صادرات دارد.

همچنین یوسف مرادلو، رئیس انجمن صنایع و معادن سرب و روی ایران با بیان اینکه همواره دولتی‌ها میزبان سفرا و مسؤولان دولتی بوده‌اند، افزود: به وزیر امور خارجه بفرمایید یکبار هم مهمان بخش خصوصی باشند.

رئیس انجمن صنایع و معادن سرب و روی ایران با تاکید بر اینکه ۸۰ تا ۸۵ درصد اقتصاد کشور ما دولتی و بقیه هم متاثر از اقدامات و تصمیمات دولت است، افزود: اغلب تصمیمات سیاسی است ولی ای کاش در این تصمیمات بخ بخش اقتصاد هم توجه می‌شد.

وی با تاکید بر اینکه سفرا و رایزنان اقتاصدی در حد توان به بخش خصوصی کمک می‌کنند، ادامه داد: ولی این تلاش‌ها به علت ناهماهنگی در داخل ناکام می‌ماند.

مرادلو به اشتراکات قابل توجه موجود بین ایران و ترکیه اشاره و تصریح کرد: نداشتن الزام ویزا، نزدیکی جغرافیایی و ... ارتباطات را تسهیل می‌کند.

رئیس انجمن صنایع و معادن سرب و روی ایران با تاکید بر اینکه استقبال از بخش خصوصی در سفارت خوب است، ولی خروجی خوب نیست، افزود: بخش حقوقی سفارتخانه را فعال کنید، چرا که مزیت‌ها منجر به اعتماد بیش از حد و در نتیجه از دست رفتن سرمایه ایرانی‌ها در ترکیه می‌شود و بخش حقوقی باید در انعقاد قرارداد کمک حال سرمایه‌گذاران باشند.

پایان پیام/73004

منبع: فارس
شناسه خبر: 1373511

مهمترین اخبار ایران و جهان: