نیوز سیتی!
25 تیر 1402 - 23:17

هشدار افزایش دما و احتمال بروز آتش‌سوزی در جنگل‌ها

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان بر پیشگیری از بروز آتش‌سوزی در جنگل‌ها و مراتع تأکید کرد.

به گزارش خبرگزاری فارس از سمنان، جعفرمرادی‌حقیقی، مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان در سومین جلسه شورای معاونان که در سالن جلسات شهید نقاشیان اداره کل منابع طبیعی استان سمنان برگزار شد، نسبت به افزایش دما در روزهای آتی و احتمال آتش‌سوزی جنگل‌ها و مراتع هشدار داد.

وی تأکید کرد: با توجه به هشدارهای هواشناسی و دریافت اخطارهای مربوط به افزایش دما و کاهش رطوبت در عرصه‌های جنگلی و مرتعی و وزش باد گرم عصرها به ویژه در محدوده جنگل‌های شمالی استان سمنان و مراتع یگان حفاظت در آماده‌باش کامل است و تقاضا داریم گردشگران، کشاورزان، دامداران و روستاییان به هیچ‌وجه در عرصه‌ها اقدام به روشن کردن آتش نکنند.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان گفت: با افزایش گرمای هوا اکنون شاهد خشک شدن پوشش گیاهی و علفزارها در عرصه‌های منابع طبیعی هستیم که کوچک‌ترین بی‌احتیاطی و عدم رعایت ایمنی در عرصه، سبب می‌شود تا جنگل‌ها و مراتع استان سمنان دچار خسارت‌های جبران‌ناپذیر شوند.

مرادی‌حقیقی از نیروهای حفاظتی به‌ویژه از یگان حفاظت منابع طبیعی در سراسر استان سمنان خواست با افزایش گشت و مراقبت و انجام هشدارهای لازم از بروز هرگونه حریق در منابع طبیعی پیشگیری کنند.

وی حفاظت از عرصه‌های منابع طبیعی را از اولویت‌های مهم و اساسی اداره کل منابع طبیعی برشمرد و افزود: در کنار حفاظت از داشته‌های موجود به غنی‌سازی و احیای جنگل‌ها می‌پردازیم.

وی با اشاره به اینکه قانون‌گذار در این زمینه جرم‌انگاری کرده و آتش زدن بقایای گیاهی ممنوع است، ادامه داد: با شخص متخلف برابر ماده ۲۰ هوای پاک برخورد می‌شود.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان ادامه داد: آتش‌سوزی آسیب‌های زیست‌محیطی، تخریب و فرسودگی خاک را نیز در پی دارد، بنابراین با توجه به تغییر شرایط اقلیمی و افزایش دما و وزش باد گرم کشاورزان، دامداران و گردشگران باید مراقبت ویژه و رعایت نکات ایمنی را مدنظر داشته باشند.

مرادی‌حقیقی از روستاییان خواست جهت جلوگیری از سرایت احتمالی آتش از زمین‌های کشاورزی به عرصه‌های مرتعی و جنگلی کشاورزان به‌وسیله تراکتور با ایجاد شخم و شیار و آتش بر در خاک از سرایت آتش به عرصه‌های جنگلی جلوگیری کنند و هر گونه تخریب و آتش‌سوزی را با سامانه ۱۵۰۴ و ۱۳۹ یگان امداد جنگل و مرتع تماس اطلاع دهند.

پایان پیام/۷۴۰۰۷/س/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1364599

مهمترین اخبار ایران و جهان: