نیوز سیتی!
19 مرداد 1402 - 17:51

صدور تعقیب قضایی مسببین خشک شدن رودخانه «بالیقلوچای»

اردبیل- دادستان عمومی و انقلاب استان اردبیل گفت: تعقیب قضایی مسببین خشک شدن رودخانه «بالیقلوچای» در راستای شفاف سازی اذهان عمومی صادر شد.

به گزارش خبرنگار مهر، جلال آفاقی ظهر پنجشنبه در جمع خبرنگاران با اشاره به گزارش گشت سایبری خود از انعکاس نگرانی و انتقاد شهروندان اردبیلی از مرگ ماهیان و خشک شدن رودخانه «بالیقلوچای» اظهار کرد: تعقیب قضائی مسببین خشک شدن رودخانه «بالیقلوچای» در راستای شفاف سازی اذهان عمومی صادر شد.

وی با بیان اینکه حسب اطلاعات حاصله در بررسی‌های اولیه از گزارش مرگ ماهیان و خشک شدن بالیقلوچای، به دلیل عملیات عمرانی داخل بستر و حریم رودخانه که توسط شهرداری اردبیل در حال انجام است، حوضچه‌های غیر متعارف و غیر طبیعی آب در برخی محل‌های داخل رودخانه تشکیل شده که به تدریج در حال خشک شدن بوده و موجب تلفات ماهیان گرفتار در حوضچه‌ها شده است.

دادستان عمومی و انقلاب استان اردبیل بیان کرد: مانداب‌های ایجاد شده به دلیل عدم جریان آب، دچار فساد مواد آلی آن و ایجاد آلودگی و بوی نامطبوع می‌شود که در این خصوص کانال‌های انحرافی طراحی شده جهت انتقال مازاد آب در محل‌های مورد نظر، به دلیل حجم کم آب، کارایی لازم برای بقا و نگهداری یا انتقال آبزیان به منابع آبی رودخانه را ندارند.

آفاقی ادامه داد: عدم تخصیص مقدار کافی آب رودخانه تحت عنوان حق آبه زیستی، موجب خشکی نسبی یا کامل رودخانه بیشتر در امتداد آن در داخل شهر بوده و تراکم زباله و آلاینده‌ها نیز مشکلات زیست محیطی ایجاد کرده است.

وی با بیان اینکه موضوع باجدیت در حوزه دادستانی در حال پیگیری بوده که در صورت احراز قصور یا ترک فعل، برخورد جدی با مسبب یا مسببان انجام می‌شود، ادامه داد: از مسئولین ذیربط و متولی در دستگاه‌های مرتبط و فرماندار شهر و شهردار خواست بخاطر اهمیت و حساسیت امر، در اسرع وقت اقدامات و تدابیر لازم به ویژه در جهت اصلاح طراحی رودخانه به منظور عملیات عمرانی و تخصیص حجم کافی آب داشته باشند.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1435911

مهمترین اخبار ایران و جهان: