نیوز سیتی!
18 مرداد 1402 - 01:52

تشریح آخرین وضعیت دستگیری‌ها و برکناری‌ها در پرونده معلولان بوشهر

گناوه- رئیس کل دادگستری استان بوشهر از دستگیری یک نفر و برکناری تعدادی از مدیران بهزیستی استان بوشهر به خاطر موضوع ضرب و جرح معلولان خبر داد.

به گزارش خبرنگار مهر، مهدی مهرانگیز سه شنبه‌شب در نشست با خبرنگاران گناوه با تبریک روز خبرنگار و گرامیداشت یاد شهدای رسانه اظهار داشت: وظیفه شفاف سازی، اطلاع رسانی بر عهده شما خبرنگاران است و اگر این وظیفه به خوبی، با سلامت و به درستی و با وجدان کاری انجام شود اطلاع رسانی به به مردم صورت می‌گیرد و به بهبود و بهتر و سالم‌تر شدن امور مردم، مسئولان و جامعه کمک خواهد کرد.

مهرانگیز یادآور شد: خبرنگاران وظیفه و مسئولیتی بر عهده دارند و برای هر مطلبی که می‌نویسند مسئولیت و وظایف خود را می‌دانند و جرم را می‌شناسند و مسئولیت مطلب خود را می‌پذیرند و اینکه خبرنگار را تحت فشار قرار داده شود که مطلبی را ننویسد صحیح نیست.

وی بیان کرد: خبرنگار باید هم جنبه‌های مثبت و هم منفی را بنویسد و منعکس کند و اینکه باید عیب و ایرادها را گفته شود تا بتوان آنها را رفع کرد.

پیشگیری از بیکار شدن ۱۲۰۰ نفر

وی با بیان اینکه چندین سال است که معاونت اقتصاد مقاومتی در دادستانی کل کشور تشکیل شده و کارهای مربوط به مسائل اقتصادی از آن طریق انجام می‌شودگفت: در دادگستری استان بوشهر نیز ستاد اقتصاد مقاومتی تشکیل و تا کنون اقدام‌های خوبی در این زمینه صورت گرفته است.

رئیس کل دادگستری استان بوشهر بیان کرد: از زمان آغاز مسئولیت در دادگستری استان هر ماه، کارگاه‌ها و بنگاه‌های اقتصادی دارای مشکل از نزدیک بازدید و سرکشی شده است و مشکلات آنها در ستاد بررسی و به تهران اعلام شده است.

وی گفت: با ورود دادگستری استان مشکلات بسیاری از بنگاه‌های اقتصادی تولیدی حل شده و در این ارتباط در سال گذشته با ورود دادگستری از بیکار شدن نزدیک به هزار و ۲۰۰ نفر پیشگیری شده است که اگر ورود دادگستری نبود بیکار می‌شدند.

فروش ۴ هزار میلیارد تومان اموال تملیکی در استان بوشهر

رئیس کل دادگستری استان بوشهر پیرامون کالاهای اموال تملیکی یادآور شد: کالاها در انبار اموال تملیکی یا شامل اموال متروکه یا کالاهای قاچاق است.

وی گفت: کالای قاچاق تا زمان حکم قطعی ضبط در انبار کالای تملیکی باقی می‌ماند و با صدور حکم قطعی ضبط برخی از این کالاها که باید معدوم شوند و برخی کالاهای قابل فروش با دستور قضائی در مزایده در ستاد تهران و به صورت سیستمی در بالاترین قیمت مزایده فروخته می‌شوند و پول آن صد در صد به حساب خزانه می‌رود و حتی یک ریال آن نیز جای دیگر واریز نمی‌شود.

مهرانگیز گفت: در بحث کالاهای متروکه کالاها با دستور دادستان یا دادگاه در مزایده فروخته می‌شود ۹۰ درصد به صاحب کالا برگردانده می‌شود.

رئیس دادگستری استان بوشهر گفت: مردم استان نگران نباشند که این اموال حیف و میل می‌شود هم دادستان‌ها و پلیس امنیت اقتصادی بر این اموال و نحوه فروش آنها نظارت دارد و و اگر مشکلی باشد برخورد می‌شود.

وی گفت: استان بوشهر در سال ۱۴۰۱ بابت فروش اموال تملیکی موجود در انبارهای این کالاها در استان، ۴ هزار میلیارد تومان فروش داشته، در حالی که کل کشور و در ۳۰ استان همین مقدار بود.

مهرانگیز اضافه کرد: در مردادماه سال ۱۴۰۱ با حضور و بازدید رئیس قوه قضائیه در استان، که وضعیت انبارهای اموال تملیکی در بنادر و دریانوردی وضعیت خوبی نداشت، با دستورهای صادرشده و پیگیری‌های انجام شده تمامی ماشین آلات سبک و سنگین به فروش رفته به جز ۷۰ خودرو که پرونده آنها مربوط به تهران می‌شود که آنها هم پیگیری می‌شود.

تشریح آخرین وضعیت دستگیری‌ها و برکناری‌ها در پرونده معلولان بوشهر

مشکلی در تأمین کالاهای اساسی نیست

وی گفت: در تأمین کالاهای اساسی مشکل خاصی در استان بوشهر وجود ندارد و طبق آخرین آمار از صمت و جهاد کشاورزی این استان مشکلی ندارد ولی هر کجا دادستان تشخیص دهد که مدیری در حیطه وظایف خود به وظایفش عمل نمی‌کند باید در حیطه اختیارات خود مدیر را فرا بخواند و توضیحات لازم را از آنها بخواهد.

انتخاب شهردار گناوه تعیین تکلیف شود

وی پیرامون انتخاب شهردار گناوه بیان کرد: درخواست ما از نهادهای مرتبط با تأیید صلاحیت شهرداران است اگر کسی هم مشکلی دارد یا شرایط لازم را ندارد همان هفته اول اعلام کنند و نگذارند که به چند ماه بکشد.

مهرانگیز بیان کرد: وضعیت انتخاب شهردار گناوه زودتر تعیین تکلیف شود و دادستان گناوه نیز به عنوان مدعی العموم به این موضوع ورود پیدا کند تا هر چه زودتر این موضوع تعیین تکلیف شود

رئیس کل دادگستری استان بوشهر افزود: اعضای شورای اسلامی شهر گناوه نیز می‌دانند که چه کسی مشکلی دارد یا ندارد، لذا فردی را برای تصدی شهرداری انتخاب کنند که اصلح باشد و به درد مردم بخورد و مسائل باندی و جناحی را کنار بگذارند و آنچه منفعت و به نفع عموم باشد انجام دهند.

عفو رهبری در استان بوشهر شامل ۹۰۰ نفر شد

وی با اشاره به تعداد افرادی که در استان بوشهر عفو رهبری شامل آنها شد، گفت: عفو رهبری در استان شامل تعداد ۹۰۰ نفر از زندانیان در کل استان بوشهر شد که ۲۵۶ نفر مربوط به اغتشاشات سال گذشته بوده است.

رئیس کل دادگستری استان بوشهر بیان کرد: تعداد ۱۱۰ نفر مربوط به محکومان ،۱۴۶ نفر متهمان بودند که در کل استان آزاد شدند و بقیه عفوها نیز محکومان که شرایط ۲۲ بهمن بودند که آزاد شدند.

تشریح آخرین وضعیت دستگیری‌ها و برکناری‌ها در پرونده معلولان بوشهر

۱۳ هزار فقره پرونده «مسن» در استان بوشهر منتهی به صدور رأی و قرار شده است

وی گفت: در دادگستری استان بوشهر میانگین ورودی پرونده‌ها در دادسرا، دادگاه و شورای حل اختلاف حدود ۳۲ هزار فقره پرونده است.

مهرانگیز بیان کرد: سیاست کل قوه قضائیه بر این است که پرونده‌های مسن (پرونده‌هایی که بیش از یک سال در دادگستری مانده است) نباید در دادگستری‌ها بماند لذا از قضات، دادستان‌ها و رئسای دادگستری خواسته‌ایم تا حتی در روزهای تعطیل نیز این پرونده‌ها را تصمیم گبری کنند که در نتیجه از ۱۷ هزار پرونده از این نوع نزدیک به ۱۳ هزار فقره منتهی به صدور رأی و قرار شده است.

رئیس کل دادگستری استان بوشهر افزود: در حال حاضر در کل استان بوشهر ۴۸ هزار و ۵۰۰ پرونده در تمامی دادسراها و دادگستری مانده است که رأی یا قرار آنها زده نشده است.

لزوم آموزش و آشنایی با قوانین و مقررات قضائی

وی با تاکید بر اهمیت بحث آموزش گفت: آموزش و پیشگیری از جرم از اهمیت زیادی برخوردار است که باید این مسائل حقوقی و قضائی، کیفری با تشکیل نشست به مردم و اقشار مختلف ارائه شود تو آشنایی با قوانین و مقررات در شهرستان‌ها و سراسر استان انجام شود.

وی گفت: در نظام اسلامی هر چه داریم از مردم است و بر اساس قانون با مجرم و متهم باید برخورد شود ولی توهین به افراد را نمی‌توان پذیرفت و حتماً باید رعایت می‌شود.

نشستی با حضور استاندار در خصوص کالای ته لنجی

مهرانگیز پیرامون کالا ی ته لنجی بیان کرد: وقتی کالایی به عنوان کالای ته لنجی از طریق مجاری قانونی وارد کشور می‌شود و عوارض و حقوق دولت پرداخت شده باشد نباید در استان توقیف شود.

رئیس کل دادگستری استان بوشهر گفت: بزودی در نشستی با حضور استاندار در خصوص کالای ته لنجی و موضوع توقیف خودروهای حامل محموله‌های این نوع کالاها برگزار خواهد شد.

وی گفت: دادگستری نیز از کسانی که در این زمینه فعالیت قانونی کنند حمایت می‌کند.

تشریح آخرین وضعیت دستگیری‌ها و برکناری‌ها در پرونده معلولان بوشهر

دادستان گناوه به موضوع زمین فرودگاه ورود کند

وی گفت: انتقال زمین از یک نهاد دولتی به نهاد دولتی دیگر باید از طریق وزارت دارایی صورت گیرد و تصویب و اعلام شود.

رئیس کل دادگستری استان بوشهر از دادستان عمومی و انقلاب گناوه گفت: دادستان عمومی و انقلاب شهرستان گناوه پیرامون زمین فرودگاه گناوه و انتقال سند مالکیت زمین این فرودگاه که توسط خبرنگاران مطرح شد، ورود و بررسی ویژه کند که موضوع چه بوده و چه مراحلی طی شده است.

وی خاطرنشان کرد: سیاست دولت الحاق زمین‌های محدوده شهر برای ساخت مسکن بوده و تصمیم گیری در باره آن برعهده شورای مسکن استان است.

پرونده نیلوفران آبی در دستور کار

وی پیرامون پرونده نیلوفر آبی گفت: به محض اطلاع از این موضوع در محل این مرکز حضور یافتیم و پیگیر مسئله شدیم.

وی گفت: متأسفانه اتفاقی که در مرکز نیلوفران آبی در بوشهر افتاد، ناخوشایند بود و فیلمی که از این حادثه در فضای مجازی انتشار یافته است به مرداد ۱۴۰۱ تعلق دارد و فرد مورد نظر به سرعت دستگیر شد.

وی اضافه کرد: پرونده این اتفاق در شعبه هفت بازپرسی دادگستری استان تشکیل و در این ارتباط یک نفر به عنوان عامل اصلی دستگیر و ۲ نفر دیگر که در فیلم دیده شده، احضار شده‌اند.

رئیس کل دادگستری استان بوشهر بیان کرد: در این پرونده اگر هر مسئولی از مرکز نگهداری معلولان در نیلوفران آبی و یا از بهزیستی بوشهر در انجام وظایف قصوری و تقصیری داشته باشند، با آنها برخورد قانونی می‌شود.

وی ادامه داد: در جریان این حادثه تاکنون، رئیس بازرسی و معاون توانبخشی بهزیستی استان بوشهر برکنار شده‌اند ولی ما باز هم کار خود را در پرونده کیفری انجام خواهیم داد.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1433055

مهمترین اخبار ایران و جهان: