نیوز سیتی!
02 مرداد 1402 - 11:52

ترامپ خطاب به بایدن:آدم چقدر باید احمق باشد که بگوید مهمات نداریم

رئیس جمهور سابق آمریکا جانشین وی در کاخ سفید را بابت آنچه «لو دادن» اسرار نظامی اوکراین و آمریکا خواند، به شدت مورد انتقاد قرار داد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از اسپوتنیک، دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق آمریکا با انتقاد شدید از جو بایدن، جانشین وی در کاخ سفید بابت فاش کردن «اتمام مهمات ارتش اوکراین»، رئیس جمهور ۸۰ ساله آمریکا را «احمق» خطاب کرد!

بایدن اوایل ماه جاری گفت که گلوله‌ ۱۵۵ میلیمیتری توپخانه ارتش اوکراین رو به اتمام است و آمریکا هم «کسری دارد»؛ این مساله در تصمیم او برای ارسال بمب‌های خوشه‌ای به اوکراین نقش‌آفرینی کرد و این در حالی بود که مقامات پنتاگون و کاخ سفید نیز اظهارات بایدن را تکرار کردند.

ترامپ با اشاره به این اظهارات گفت: رئیس جمهوری داریم که نمی‌فهمد چه کار می‌کند؛ مردی که چند روز پیش ایستاد و به تمام جهان گفت که ما هیچ مهماتی نداریم. می‌دانید، من سه سال پیش تمام انبارهای مهمات را آنقدر پر کرده بودم که دیگر جا نداشت. حالا همه آنها را از دست داده‌ایم.

وی افزود: اما اینکه همه را از دست داده‌ایم به کنار، بدتر از آن این است که به تمام جهان بگویید مهمات نداریم. او به چین و سایر کشورهای دشمن گفت که ما هیچ مهماتی نداریم.

رئیس جمهور سابق آمریکا اضافه کرد: راستی تو(بایدن) درباره اسناد طبقه‌بندی‌شده حرف می‌زنی و این بدتر از این است که اسناد را با خودت ببری! حالا این آدم‌ها در چین و سایر کشورهایی که از ما متنفرند از جمله کره شمالی که البته من با رهبرش یعنی کیم جونگ اون رابطه خیلی خوبی دارم و کشورمان را(از خطر پیونگ‌یانگ) حفظ کردم، به کناری لم داده‌اند و درباره این حرف می‌زنند که آمریکا مهمات ندارد؛ فکرش را بکنید!

ترامپ در ادامه با حمله تند به بایدن گفت: واقعا فکرش را بکنید؛ یک نفر چقدر می‌تواند احمق باشد که چنین حرفی بزند؟!

رئیس جمهور سابق آمریکا که در حال حاضر در نظرسنجی‌های انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ آمریکا، نامزد پیشتاز حزب جمهوری‌خواه است و در انتخابات فرضی با فاصله پنج درصدی از بایدن حرکت می‌کند، رئیس جمهور مستقر آمریکا را به فساد در اوکراین متهم کرد.

وی افزود: به پولی که به اوکراین می‌دهیم نگاه کنید؛ در حالی‌که اوکراین برای خانواده بایدن ثروت آورده بود.

احتمالا مقصود ترامپ گزارش‌هایی است که مدعی هستند جو بایدن و پسرش، هانتر بایدن، در دورانی که بایدن معاون باراک اوباما، رئیس جمهور اسبق آمریکا بود، با دریافت میلیون‌ها دلار رشوه از یک تاجر اوکراینی، امتیاز مشارکت در یک پروژه مالی بزرگ را برای او فراهم آوردند.

ترامپ در پاسخ به این پرسش که اگر رئیس جمهور آمریکا بود، آیا بودجه اوکراین را قطع می‌کرد؟، گفت: جنگ را حل و فصل می‌کردم. پول حرف اول را می‌زند و به اروپا گفتم که «شما حدود ۱۰۰میلیارد دلار یا بیشتر باید پرداخت کنید»؛ چون اروپا دارد به راحتی پول زیادی به جیب می‌زند و در مقایسه با آمریکا، کمک خیلی کمی می‌کند و این در حالی است که(جنگ) تاثیر بیشتری روی آنها دارد. مهم نیست چطور به موضوع نگاه کنید، آنها درست آنجا(در مجاورت جنگ) هستند و ما فرسنگ‌ها دوریم.

وی تاکید کرد: چرا ما ۱۵۰ میلیارد دلار بدهیم و آنها ۲۰ میلیارد دلار؟ می‌دانید، حقیقت این است که اقتصاد آنها در مجموع، تقریبا به اندازه اقتصاد ماست و در نتیجه، اگر بیشتر کمک نکنند، دست کم باید به اندازه ما هزینه کنند.

رئیس جمهور سابق آمریکا همچنین با تکرار هشدارها درباره خطرات جنگ نیابتی ناتو با روسیه در اوکراین به دلیل «وجود سلاح اتمی» گفت: از لحاظ تسلیحات، در خطرناک‌ترین دوران تاریخ کشورمان هستیم. قدرت (بمب) هسته‌ای به شدت زیاد است؛ مثل جنگ جهان اول و دوم نیست که دو ارتش با تانک بروند و به یکدیگر شلیک کنند یا اینکه سربازها از پشت سنگر به دیگران شلیک کنند.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1397055

مهمترین اخبار ایران و جهان: