نیوز سیتی!
26 تیر 1402 - 12:55

آلمان خواستار اصلاح قوانین بین‌المللی برای مجازات روسیه شد

وزیر خارجه آلمان با اشاره به اینکه موانع برای پیگرد قانونی جرائم روسیه در جنگ اوکراین زیاد است، خواستار اصلاح قوانین بین‌المللی شد.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از روزنامه "تاگس شاو"، "آنالنا بائربوک"، وزیر امور خارجه آلمان می خواهد از روسیه به خاطر جنگ در اوکراین شکایت کند – و برای این منظور خواستار اصلاح قوانین بین‌المللی است. به اعتقاد وی موانع برای پیگرد قانونی در این راستا بسیار زیاد است.

آنالنا بائربوک، وزیر امور خارجه آلمان بر اصلاح قوانین بین‌المللی تاکید می‌کند تا به این ترتیب بتوان به زعم وی مسئولین جنگ اوکراین مانند ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه، بتوانند پاسخگو باشند. بائربوک پیش از سفر به نیویورک خواستار این مسئله شده و گفت: هیچکس نمی تواند در قرن بیست و یکم جنگ تهاجمی به راه بیندازد و بدون مجازات بماند.

بائربوک در نیویورک می خواهد در مراسمی در سازمان ملل به مناسبت بیست و پنجمین سالگرد تأسیس دادگاه کیفری بین‌المللی (ICC) شرکت کند. سخنرانی در شورای امنیت سازمان ملل و دیدار با رئیس کنگره جهانی یهودیان، رونالد لادر نیز برنامه ریزی شده است.

وی همچنین گفت: از نظر مجرمان، دیوان کیفری بین‌المللی یک شمشیر تیز است. در چشم قربانیان، او امیدوار است که رنج آنها بدون مجازات نخواهد ماند. وی گفت: «به همین دلیل شکاف در اجرای قانون و تعقیب مجرمان بسیار دردناک است.

وزیر امور خارجه آلمان گفت: در مورد جنایات تجاوز به "گرانبهاترین دارایی ما: صلح ما"، موانع تعقیب قضایی هنوز بسیار زیاد است. حقوق بین‌الملل باید بیشتر توسعه یابد تا عدالت در مورد "واقعیت های قرن 21" اجرا شود.

بائر بوک در سفر به نیویورک توسط "اوته هوهوف"، نامزد قاضی آلمانی دیوان دادگستری، همراهی می شود. وی قبلا هم طی بازدید از مقر دادگاه در لاهه هلند در ژانویه، پیشنهاد تغییر مبنای حقوقی آن - اساسنامه رم - را داده بود تا جرم جنگ تهاجمی نیز بدون محدودیت مورد پیگرد قانونی قرار گیرد. در حال حاضر، تنها شورای امنیت سازمان ملل می تواند پرونده را به دادگاه ارجاع دهد، زیرا نه روسیه و نه اوکراین طرف قرارداد نیستند. اما روسیه در شورای امنیت سازمان ملل حق وتو دارد.

"بائربوک" همچنین از پیشنهاد پاسخگویی رهبری روسیه به خاطر جنگ تهاجمی علیه اوکراین از طریق دادگاه ویژه حمایت کرد. به اعتقاد وی چنین دادگاهی باید بر اساس قوانین اوکراین باشد. وی تاکید کرد: عناصر بین‌المللی می‌تواند شامل یک مکان در خارج از کشور، قضات و دادستان‌های بین‌المللی و یک قطعنامه حمایتی مجمع عمومی سازمان ملل باشد. به گفته دولت فدرال آلمان موضع آلمان با سایر کشورهای G7 و تعداد زیادی از اعضای اتحادیه اروپا مشترک است. فرانسه، ایتالیا، ژاپن، کانادا، ایالات متحده آمریکا و بریتانیا نیز به گروه G7 تعلق دارند.

بائربوک همچنین این انتقاد را وارد کرد که بربریت جنگ روسیه به ویژه در سرنوشت هزاران کودکی که از اوکراین به روسیه ربوده شدند، مشهود است. به زعم وی روسیه نه تنها دوران کودکی، بلکه آینده و هویت آنها را نیز ربوده است.

بر اساس اطلاعات اوکراین، حدود 20000 کودک توسط مقامات روسیه اخراج شدند. در اواسط ماه مارس، دیوان کیفری بین‌المللی حکم بازداشت پوتین و ماریا لووا-بلووا، کمیسر حقوق کودک روسیه را به دلیل جنایات جنگی صادر کرد. اجلاس سران کشورهای بریکس از 22 تا 24 آگوست در آفریقای جنوبی مشتاقانه در انتظار حضور پوتین است. اگر پوتین به این نشست پوتین ممکن است دستگیر شود.

دادگاه کیفری بین‌المللی کمی پس از آغاز جنگ روسیه در فوریه سال گذشته، تحقیقاتی را درباره جنایات جنگی در اوکراین آغاز کرد. کریم خان، دادستان ارشد این دادگاه بزرگترین تیم بازرسانی را که دادگاه تا به حال به منطقه جنگی اعزام کرده است، به این منطقه فرستاد. یک دفتر جداگانه نیز در کی یف افتتاح شد.

انتهای پیام/

منبع: تسنیم
شناسه خبر: 1365755

مهمترین اخبار ایران و جهان: