نیوز سیتی!
16 مرداد 1402 - 07:46

منطقه آزاد راهبرد اقتصادی مازندران محسوب می‌شود

نماینده مردم ساری و میاندورود در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه منطقه آزاد راهبرد عملیاتی و اقتصادی استان مازندران محسوب می‌شود، گفت: این منطقه سبب توسعه و پیشرفت استان خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری فارس از ساری، منصورعلی زارعی صبح امروز در جمع خبرنگاران با بیان اینکه یکی از مسائل مهم در پیشرفت و توسعه اقتصادی استان منطقه آزاد به شمار می‌رود، افزود: این طرح چندین سال از سوی نمایندگان استان در حال پیگیری بود و با تلاش نمایندگان و مسؤولان بعد از اصلاحات وارد صحن مجلس و کلیات آن تصویب شد.

وی با اظهار اینکه کلیات منطقه آزاد مازندران پس از مذاکرات در مجلس تصویب شد و امیدواریم پس از تأیید شورای نگهبان به عنوان قانون ابلاغ شود، افزود: ضرورت ایجاد منطقه آزاد در استان به دلیل وضعیت خاص آن در کشور و تعاملات اقتصادی با کشورهای سی ای اس و وجود بازار ۶۰۰ تا ۷۰۰ میلیونی بر کسی پوشیده نیست.

نماینده مردم ساری و میاندورود در مجلس شورای اسلامی با عنوان اینکه تعاملات با کشورهای منطقه براساس قوانین منطقه آزاد صورت می‌گیرد به تولید محصولات مختلف نظیر مرکبات در استان اشاره کرد و گفت: پیش‌بینی می‌شود میزان تولید در سال جاری به بیش از 3 میلیون تن برسد و منطقه آزاد فرصت جدید صادراتی را برای محصولات کشاورزی و باغی استان و شمال ایجاد می‌کند.

زارعی با بیان اینکه شرایط و تخفیفات ویژه‌ای در مناطق آزاد وجود دارد، افزود: این تخفیفات شرایط را برای صادرات محصولات تسهیل می‌کند زیرا بروکراسی‌های گمرکی در آن کاهش می‌یابد.

وی با اظهار اینکه با اجرای قانون منطقه آزاد می‌توانیم محصولات صادراتی و وارداتی نظیر غلات را بی واسطه معامله و تبادل کنیم، گفت: در زمینه طیور نیز باید در آینده جزو صادرکننده‌ها باشیم.

عضو کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی تولید گل و گیاه را از مزیت‌های اقتصادی مازندران برشمرد و با اشاره به بازار خوب روسیه و کشورهای سی آی اس که متقاضی تولیدات استان هستند، گفت: تبادلات در منطقه آزاد سبب جلوگیری از بسیاری از بروکراسی‌ها می‌شود.

*ارتباط ریلی بندر امیرآباد با ۱۱ مرکز اقتصادی کشور

نماینده مردم ساری و میاندورود در مجلس شورای اسلامی با اظهار اینکه بندر امیرآباد با هزار و ۶۰ هکتار وسعت سومین بندر بزرگ کشور محسوب می‌شود، افزود: این بندر با ۱۱ مرکز اقتصادی کشور ارتباط ریلی دارد و منطقه آزاد یکی از موقعیت‌های راهبردی اقتصادی در منطقه به شمار می‌رود.

زارعی به دغدغه برخی دلسوزان مبنی بر تبدیل منطقه آزاد به واردات اشاره و اضافه کرد: منطقه آزاد راهبرد عملیاتی در تبادلات و رشد اقتصادی محسوب می‌شود و نباید محل واردات تبدیل شود از این رو نظارت بر آن حائز اهمیت است.

وی به اهمیت گردشگری مازندران و میزبانی از میلیون‌ها مسافر داخلی اشاره کرد و گفت: فرصت منطقه آزاد می‌تواند زمینه ساز جذب بیشتر گردشگران خارجی و کشورهای سی آی اس باشد و نباید به خاطر برخی دغدغه‌ها، اصل صورت مسئله را پاک کرد.

وی در زمینه خودروهای وارداتی در منطقه آزاد نیز گفت: تردد این خودروها فقط در محدوده هزار هکتاری منطقه آزاد امیرآباد مجاز است و خارج از آن حق تردد ندارند.

زارعی تصریح کرد: امیدواریم منطقه آزاد مازندران با رعایت مسائل کارشناسی و دقیق مورد تأیید شورای نگهبان قرار گیرد.

پایان پیام/ ۸۶۰۶۹ /غ

منبع: فارس
شناسه خبر: 1429755

مهمترین اخبار ایران و جهان: