نیوز سیتی!
08 مرداد 1402 - 15:28

معلمی که میوه فروش شده است و پزشکی که کالای کوپنی می‌فروشد

جنگ میان ژنرال عبدالفتاح البرهان و ژنرال محمد حمدان دقلو تاثیرات بسیار منفی و مخربی بر اقتصاد سودان گذاشته است.

به گزارش خبرگزاری مهر، العربی الجدید در گزارشی درباره تاثیرات مخرب درگیری میان نیروهای ارتش و پشتیبانی سریع بر حقوق کارکنان بخش دولتی آورده است: دولت سودان در پرداخت حقوق ۸۵۹ هزار کارمند بخش دولتی از زمان بروز جنگ داخلی ناتوان بوده است. وزارت دارایی سودان قادر به پرداخت حقوق کارگران بخش دولتی و مدیریت اقتصاد در طول جنگ نبوده است؛ امری که صدها هزار سودانی در وضعیتی بغرنج معیشتی و مالی قرار داده است.

العربی الجدید نوشت: ناتوانی در پرداخت حقوق‌ها، قشر وسیعی از مردم را تحت تاثیر قرار داده و بسیاری را پس از بیکاری به زیر خط فقر کشانده است و منجر به آسیب‌های جدی اجتماعی در جامعه شده و شمار زیادی از کارمندان را بر آن داشته تا در میان آتش جنگ به شدت به دنبال مشاغل جایگزین باشند.

ابراهیم احمد اونور، استاد اقتصاد در دانشگاه خارطوم به العربی الجدید گفت: وزارت دارایی از زمان آغاز جنگ در آوریل گذشته تاکنون موفق نشده از شوک جنگ بر اقتصاد کشور بکاهد؛ امری که نشان‌دهنده ناتوانی آن در مهار بحران مالی همزمان با وخامت اقتصاد سودان در تمام این مدت از زمان شروع جنگ در ۱۵ آوریل گذشته است، در شرایط کنونی هیچ چشم اندازی برای کاهش پیامدهای جنگ بر معیشت مردم مشاهده نمی‌شود.

اونور افزود: زمان شروع جنگ، وزارت دارایی همچنین سیاست‌های جایگزینی را اتخاذ نکرده که با واقعیت جدید مطابقت داشته باشد، ما متأسفانه در دوره گذشته شاهد غیبت کامل وزارت دارایی از صحنه اقتصادی بودیم تا اینکه شرایط به عدم توانایی این وزارتخانه در پرداخت حقوق کارمندان رسید.

وی انتشار اوراق قرضه دولتی با سررسید یک ساله از تاریخ انتشار و الزام تمامی بانک‌های تجاری به خرید مقادیری از آن را بر اساس برآوردهای وزارتخانه را مهم دانست و خواستار واردات کالاهای اساسی و استراتژیک مانند دارو و مواد غذایی ضروری به قیمت قراردادهای پرداخت فوری با تضمین طلا از کشورهایی شد که با آنها توافقات تجاری داریم تا بخشی یا همه حقوق کارمندان برای شش ماه آتی پوشش داده شود.

یوسف سراج تحلیلگر امور اقتصادی هم گفت: ناتوانی دولت در پرداخت حقوق کارکنان دولت بحران بزرگی را ایجاد کرده است که تاثیر منفی بر بخش اعظمی از کارکنان دولت و خانواده های آن برجای گذاشته است.

العربی الجدید در ادامه گزارش داد: سودانی ها در اوضاع اقتصادی و معیشتی بسیار سختی از زمان شروع درگیری میان ارتش به فرماندهی عبدالفتاح البرهان و نیروهای پشتیبانی سریع به فرمانده محمد حمدان دقلو در ۱۵ آوریل گذشته، به سر می برند.

احمد الشیخ که معلم یکی از مدارس در خارطوم بوده است به العربی الجدید گفت که به میوه فروشی روی آورده است زیرا به گفته او چاره دیگری برایش نمانده است.

اسماعیل بشیر یکی از پزشکان شهر ام درمان سودان هم گفت که به فروش مواد کوپنی روی آورده است زیرا به گفته او این بهتر از بیکاری است.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1418211

مهمترین اخبار ایران و جهان: