نیوز سیتی!
04 شهریور 1402 - 10:41

حوزه هنری پشتوانه مؤثری برای هنرمندان است

رشت- نویسنده گیلانی با اشاره به اینکه حوزه هنری پشتوانه موثری برای هنرمندان است، گفت: نگاه مثبت و حمایتی حوزه هنری به هنرمندان و فعالین این عرصه ستودنی است.

سید مؤمن منفرد چماچار نویسنده مطرح گیلانی در گفتگو با خبرنگار مهر، اظهار کرد: جرقه نویسندگی ام در سال ۸۶ با نوشتن ضرب المثل‌های تالشی زده و نوشته‌ها و آثارم ابتدا در نشریات محلی منتشر شد.

این هنرمند گیلانی، پرداختن به تمثیل‌ها، اشعار، آواها و ادبیات بومی گیلان بویژه تالشی را بسیار با اهمیت خواند و بیان کرد: توجه به ادبیات بومی گیلان و حفظ و پاسداری از آن باید در اولویت قرار گیرد.

منفرد چماچار با بیان اینکه چیستان‌های تالشی اولین کتابش است، گفت: در این کتاب چیستان‌های محلی با ترجمه زبان فارسی به چاپ رسیده است.

وی ادامه داد: تالش‌ها و انقلاب مشروطیت دومین کتاب انتشار یافته‌ام است که در این کتاب به اخبار تالش در روزنامه‌ها و رسانه‌های محلی نیز پرداخته است.

این هنرمند گیلانی با اشاره به جزئیات بیشتر تالیفاتش، بیان کرد: تالش‌ها در انقلاب مشروطیت، کتاب بهاری پا صدا (صدای پای بهار)، مثل‌ها و کنایات تالشی، مجموعه شعر کودکانه به زبان محلی پپو (پروانه)، کتاب شعر کودکانه موچیمو موچیمو، جنگل‌های گیلان، مجموعه شعر کودک شونه و زرد گا، ایل شاندرمن و دانش بومی حفاظتی دامداران، ققنوس و تالش‌ها در گذر زمان بخشی آثار تألیفی می‌باشد.

منفرد با بیان اینکه حوزه هنری انقلاب اسلامی ظرفیت خوبی در بخش‌های مختلف دارد، اضافه کرد: نگاه مثبت و حمایتی حوزه هنری به هنرمندان و فعالین این عرصه ستودنی است.

وی با اشاره به اینکه حوزه هنری پشتوانه مؤثری برای هنرمندان است، افزود: حمایت‌های حوزه هنری در چاپ کتابم سبب شد تا انگیزه ام برای تالیفات بیشتر دو چندان شود.

منفرد با انتقاد روند افسار گسیختگی فضای مجازی در جامعه گفت: متأسفانه فضای مجازی امروز آنقدر ذهن کودک و نوجوان و جوانان ما را درگیر کرده که حتی نمی‌تواند از خود و از فضای مجازی جدا بداند و فضای مجازی را یک زندگی بداند و وقتی وارد آن می‌شود یک سختی می‌تواند از آن بیرون بیاید.

وی با اشاره به اینکه این موارد، ذهن نوجوان ما را درگیر می‌کنند و متأسفانه سبب می‌شود مطالعه کتاب از سبد خانوار ما حذف شود، افزود: خانواده‌ها برای نوجوان، جوان و کودک خود روزانه مبالغ زیادی خرج و هزینه می‌کنند اما به خرید کتاب که می‌رسد کتاب را یک چیز گران می‌دانند.

منفرد چماچار تصریح کرد: خانواده‌ها باید فرزندان خود را به کتاب و کتابخوانی تشویق کنند و کتاب را در سبد خانواده به عنوان یک نیاز مهم فرهنگی قرار دهند.

این نویسنده در پایان خطاب به علاقمندان حوزه نویسندگی کتاب گفت: توصیه‌ام به هنرجویان نویسندگی این است که به دنبال دغدغه و علاقه‌تان بروید و جای خود را در ادبیات پیدا کنید.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1468855

مهمترین اخبار ایران و جهان: