نیوز سیتی!
06 مهر 1402 - 12:01

آلمان ارسال موشک «تاروس» به اوکراین را متوقف کرد

به گفته برخی مقامات آلمانی، ترس برلین از رویارویی مستقیم با روسیه موجب شده تا این کشور در ارسال موشک‌های نقطه‌زن «تاروس» به اوکراین تجدیدنظر کند؛ این در حالی است که اوکراین مدت‌هاست منتظر دریافت این موشک‌ها بوده است.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، دولت آلمان از تصمیم خود جهت تعویق در ارسال موشک‌های «تاروس» به اوکراین خبر داده و صدراعظم این کشور عنوان کرده نگران امنیت جانی تکنسین‌های آلمانی است که قرار است برای آموزش مربوط به چگونگی نگه‌داری و بهره‌برداری از این سلاح موشکی پیشرفته به اوکراین سفر کنند.

برخی از مقامات آلمانی این موضوع را تایید کرده‌اند که ترس برلین از رویارویی مستقیم با روسیه موجب شده تا این کشور برای ادامه روند ارسال کمک‌های نظامی به اوکراین تردید به خود راه دهد. 

در همین راستا، سخنگوی صدراعظم آلمان هم عنوان کرده این کشور هیچ برنامه فوری جهت تحویل موشک‌های تاروس به اوکراین ندارد. ضمن اینکه گفته شده اگر ایالات متحده آمریکا برنامه‌ای برای ارسال تجهیزات مشابه به اوکراین داشته باشد، ممکن است برنامه آلمان جهت ارسال موشک تاروس از سر گرفته شود. 

گفته شده سران سه حزب ائتلافی سوسیال دموکرات، سبزها و دموکرات‌های آزاد (لیبرال‌ها) آلمان در اصل با تحویل موشک تاروس به اوکراین کاملا موافق بودند با این حال «اولاف شولز» صدراعظم آلمان این تصمیم را به دلیل نیاز به وجود نیروهای آلمانی در خاک اوکراین متوقف کرد.

برخی از مقامات آلمانی از تصمیم صدراعظم این کشور برای توقف ارسال موشک‌های دوربرد و بسیار دقیق تاروس حمایت کرده‌ و گفته‌اند، دخالت احتمالی تکنسین‌های آلمانی در نگهداری موشک‌های تاروس در اوکراین می‌تواند آلمان را به رویارویی جدی با روسیه نزدیک کند. 

وال استریت ژورنال در مقاله‌ای با اشاره به اظهارات مقامات آلمانی عنوان کرده حتی اگر عرضه این موشک‌ها به اوکراین به زودی انجام شود، استقرار تسلیحات آن از سوی کشور اوکراین زمانی زیادی می‌برد. 

تاروس یک موشک کروز هواپرتاب سوئدی-آلمانی است که از سوی آلمان، اسپانیا و کره جنوبی مورد استفاده قرار گرفته است. این موشک یکی از قدرتمندترین سلاح‌های متعارف ناتو است که می‌تواند اهدافی در فاصله ۵۰۰کیلومتری را هدف قرار دهد. 

وال استریت ژورنال گزارش کرده بود اوکراین قصد دارد از این موشک‌ها برای ضربه زدن به پل کریمه و قطع دسترسی روسیه به کریمه استفاده کند. 

پایان پیام/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1518555

مهمترین اخبار ایران و جهان: