نیوز سیتی!
09 مهر 1402 - 20:19

دستیار معاون رئیس جمهور: ایجاد خانه های خلاق برای توسعه صنایع خلاق

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌ بنیان رئیس جمهورگفت: صنایع خلاق یکی از موضوعات جدی در توسعه فناوری و نوآوری در کشور است و در این راستا ایجاد خانه‌های خلاق در برنامه قرار دارد که چهار خانه مربوط به خراسان جنوبی است.

به گزارش خبرگزاری فارس از بیرجند، نمایشگاه مانایی‌ (شرکت‌های دانش بنیان، نوآور و خلاق) امروز با حضور دستیار معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌ بنیان رئیس جمهور در مرکز مانا دانشگاه بیرجند افتتاح شد.

این نمایشگاه از امروز به مدت ۲ روز برای بازدید علاقمندان به ویژه دانشجویان و پژوهشگران در دانشگاه بیرجند دایر است.

در این نمایشگاه دستاوردهای ۴۷ شرکت دانش بنیان، نوآور و خلاق که طرح‌های آنها منجر به تولید و ایجاد اشتغال شده، به نمایش گذاشته شده است.

محمد جواد صدری، دستیار معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌ بنیان رئیس جمهور نیز در حاشیه افتتاح نمایشگاه مانایی‌ در جمع خبرنگاران اظهارداشت: صنایع خلاق یکی از موضوعات جدی در توسعه فناوری و نوآوری در کشور است و در این راستا ایجاد خانه‌های خلاق در برنامه قرار دارد که چهار خانه مربوط به خراسان جنوبی است.

وی تصریح کرد: حمایت‌ها و تسهیلات ارزان‌قیمت به صنایع خلاق تعلق می‌گیرد که باعث توسعه صنایع خلاق، تولید و عرضه محصول به بازار و ایجاد کارآفرینی شوند لذا امسال بیشترین تسهیلات ارزان‌قمیت معاونت علمی به سمت صنایع خلاق سوق داده می‌شود.

دستیار معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌ بنیان رئیس جمهور ادامه داد: خراسان جنوبی برای صنایع خلاق امتیاز بهتری نسبت به استان‌های مرکزی دارد زیرا با توجه به قدمت فرهنگی و صنایع دستی، استعدادهای زیادی در این استان وجود دارد لذا در این زمینه حمایت‌های لازم صورت می‌گیرد.

صدری‌مهر تاکید کرد: صادرات محصولات شرکت‌های خلاق به راحتی صورت می‌گیرد و در آینده نزدیک صادرات از سوی این شرکت‌ها به ارقام بالایی خواهد رسید.

۴۰۰ هزار اشتغال مستقیم در حوزه فناوری

وی افزود: در دهه اخیر که حوزه فناوری شیب قابل قبولی گرفته، ۴۰۰ هزار اشتغال مستقیم در حوزه فناوری و نوآوری در کشور ایجاد شده است که ایجاد اشتغال مستقیم و غیر مستقیم در حوزه فناوری و نوآوری را در این مدت باید با ضریب سه برآورد کرد زیرا به ازای هر شغل مستقیم چند شغل غیر مستقیم رقم می‌خورد.

دستیار معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌ بنیان رئیس جمهور گفت: با برنامه‌ای که در معاونت علمی رئیس جمهور برای صنعتی سازی در مراکز هم‌آفرینی و تجاری سازی طرح‌های نوآور و فناور داریم امیدواریم در سه سال آینده این میزان به ۲ برابر افزایش یابد.

صدری مهر با تاکید بر اینکه باید فناوری و نوآوری‌های نخبگان را تجاری سازی کنیم گفت: فناوری اگر بتواند به بازار برسد و تبدیل به شغل شود، موجب ماندگاری آن می‌شود و در کنار آن مشوق‌هایی از جمله مسکن نخبگان در دست پیگیری است تا بتوانیم شرایط خوبی برای ماندن آنان در استان فراهم کنیم.

دستیار معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رئیس جمهور افزود: تجاری سازی و صنعتی سازی طرح‌های نوآور و فناور در کشور مهمترین هدفگذاری که به صورت جدی در دست پیگیری است و بیش از ۸۰ درصد نخبگان ما در این زمینه فعال هستند اما پشت سد صنعتی سازی مانده‌اند بنابراین رسیدن به تولید، یک نمونه کار فناورانه در دانشگاه است اما تولید انبوه آن کار صنعتی‌ سازی است.

صدری مهر گفت: صنعتی کردن طرح از تولید فناوری کار کمتری نیست و بعد از آن مرحله تجاری کردن اهمیت دارد لذا در حوزه صنعتی کردن، فعال سازی مراکز هم‌آفرینی در دستور کار است.

فعال سازی مراکز هم‌آفرینی

دستیار معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رئیس جمهور افزود: با فعال سازی مراکز هم‌آفرینی از صنعت حمایت می‌شود به شرط اینکه ظرفیت خط خالی تولید خود را در اختیار شرکت‌های دانش بنیان قرار دهند که در قالب قراردادهای مشارکتی انجام می‌شود و در کوتاه مدت شدنی است و درصد قابل توجهی از شرکت‌هایی که پشت سد صنعتی سازی مانده‌اند را می‌تواند از این مرحله عبور دهد.

صدر مهری تصریح کرد: در حوزه صنایع سازی و تجاری سازی طرح‌های فناور و نوآور عقب هستیم و می‌طلبد که در این راستا تلاش و حمایت بیشتری شود تا کارهای انجام شده به تولید انبوه برسد.

دستیار معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رئیس جمهور گفت: خراسان جنوبی هم از نظر تجاری سازی و صنعتی سازی طرح‌های فناور ضعیف است و بیشتر طرح‌های خوبی در این نمایشگاه ارایه شده که نشانه دهنده استعدادهای خدادادی در این منطقه است ولی نتوانسته به تولید انبوه برسد و در بازار جایگاه خود را پیدا کند که در این راستا برنامه ریزی لازم باید با همکاری استان انجام شود.

صدری مهر ابراز امیدواری کرد: با همکاری صنایع در خراسان جنوبی است بتوانیم پنج مرکز هم‌آفرینی در خراسان جنوبی فعال شود.

پایان پیام/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1522111

مهمترین اخبار ایران و جهان: