نیوز سیتی!
22 شهریور 1402 - 13:56

فؤاد حسین در نشست خبری با امیرعبداللهیان: به توافقنامه امنیتی متعهد هستیم

وزیر امور خارجه عراق در نشست خبری مشترک با همتای ایرانی گفت: به توافقتنامه امنیتی با ایران متعهد هستیم.

به گزارش خبرنگار گروه سیاست خارجی خبرگزاری فارس، «فؤاد حسین» وزیر امور خارجه عراق که امروز(چهارشنبه) ۲۲ شهریور ماه در تهران مهمان حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران بود، پس از دیدار و رایزنی با همتای ایرانی در نشست خبری مشترک حضور یافت و به تشریح رایزنی‌های انجام شده پرداخت.

وی ضمن قدردانی از دعوت به عمل آمده برای سفر به تهران بیان کرد: در هر سفر تلاش می‌کنیم که روابط دو کشور گسترش یابد و در رابطه با مسائل مختلف مهم دو کشور بحث و گفت‌وگو کنیم.

فؤاد حسین ادامه داد:‌ روابط دو کشور ریشه‌های تاریخی دارد و منافع تجاری و اقتصادی و فرهنگی دو کشور است.

وزیر خارجه عراق بیان کرد: تلاش می‌کنیم روابط دو کشور بیش از پیش گسترش یابد.  در گفت‌وگوهای خود درباره روابط دوجانبه صحبت کردیم. از ایران تشکر می‌کنم به خاطر مواضع روشن این کشور در قبال ملت عراق و آنچه ملت عراق از کردستان عراق تا بصره برای خدمت به زوار امام حسین انجام دادند وظیفه عراقی‌هاست و عراقی‌ها وظیفه خود را هر ساله انجام می‌دهند. ما همیشه به زوار کربلای مقدس و عراق خوشامد می‌گوییم.

وی گفت: درباره اقدامات نهایی در خصوص خط آهن بصره - شلمچه صحبت کردیم. به آغاز این پروژه اقدام کردیم. این پروژه مهمی است و ایران را به بصره متصل می‌کند. این پروژه خط آهن برای زیارت و سفر شهروندان ایرانی به بصره صورت می‌گیرد.

فؤاد حسین با اشاره به از سرگیری روابط ایران و عربستان و اینکه عراق در این خصوص نقش مهمی داشت، گفت: هر چقدر روابط منطقه‌ای گسترش یابد قطعا این مسأله به حفظ امنیت کمک می‌کند. 

وی افزود: در باره توافقنامه امنیتی صحبت کردیم. قانون اساسی عراق اجازه نمی دهد از خاک عراق برای حمله به کشور دیگر استفاده کند. همکاری امنیتی بین عراق و ایران این همکاری اساسا براساس قانون اساسی است. در حال حاضر به این نقشه راه متعهد هستیم و تلاش می‌کنیم به هدف نهایی برسیم. هدف این است که گروه‌های تروریستی در مرز ایران و عراق خلع سلاح شوند یکسری اردوگاه‌های پناهندگان منتقل خواهند شد و تحت نظارت سازمان ملل و کمیساریای عالی پناهندگان صورت خواهد گرفت. دولت عراق و اقلیم همکاری کردند و این برنامه ریزی صورت گرفته و متعهد شدند و آن را اجرایی کردند. 

وزیر خارجه عراق بیان کرد: روابط دو کشور خوب است واگر مشکلاتی وجود دارد این مسائل از طریق گفت‌وگو و مذاکرات باید حل شود و منطقی نیست روابط دو کشور ممتاز باشد ولی بعضی اوقات شاهد باشیم حاکمیت عراق و اقلیم کردستان به حمله نظامی و بمباران تهدید شود. ما نیازمند تضمینی از ایران هستیم که زبان و ادبیات خشونت و حمله بین دو کشور همسایه وجود نداشته باشد. الحمدلله به این توافقات رسیدیم و ان‌‌‌شاءالله مسائل را از طریق گفت‌وگو و مذاکره حل خواهیم کرد.

 

خبر در حال تکمیل است...

منبع: فارس
شناسه خبر: 1498455

مهمترین اخبار ایران و جهان: