نیوز سیتی!
12 شهریور 1402 - 12:50

۱۷ هزار و ۶۶ نفر در خراسان جنوبی ارز اربعینی دریافت کردند

بیرجند- دبیر شورای هماهنگی بانک های خراسان جنوبی گفت: ۱۷ هزار و ۶۶ نفر تا پایان ۹ شهریورماه ارز اربعینی از شبکه بانکی استان دریافت کرده اند.

به گزارش خبرنگار مهر، محمد علی زرنگ صبح یک شنبه در شورای هماهنگی مدیران استانی دستگاه های تابعه وزارت اقتصاد که به مناسبت گرامیداشت هفته بانکداری اسلامی برگزار شد، اظهارکرد: شبکه بانکی و بانکداری حرف اول را در اقتصاد کشور می زند.

وی تصریح کرد: براساس آمار اقتصادی ارائه شده در استان بالغ بر ۸۰ درصد تأمین بنگاه های اقتصادی توسط شبکه بانکی و پولی انجام می شود و کمتر به سمت بازار سرمایه در کشور حرکت شده و بانک محور بودن اقتصاد متأثر از نوع نگاهی بوده که اقتصاد کشور به شبکه بانکی دارد.

پرداخت تسهیلات توسط بانک ها براساس توانمندی ها و ظرفیت های شبکه بانکی است

دبیر شورای هماهنگی بانک های خراسان جنوبی با بیان اینکه با توجه به گستردگی شبکه بانکی و انتظارات خارج از توان شبکه بانکی و همچنین علی رغم تمام خدمات مناسب و زحمات کارکنان این شبکه هجمه های فراوانی درباره شبکه بانکی وجود داشته است، افزود: کم و کاستی هایی در قوانین، نوع اجرا و نوع نگاهی که به شبکه بانکی حاکم شده سبب شده تا این تصور در جامعه و اذهان مردم شکل بگیرد که بانکی ها تافته جدا بافته هستند.

زرنگ با اشاره به اینکه تسهیلات بانکی براساس توانمندی و ظرفیت شبکه بانکی است، اضافه کرد: با توجه به سیاست انقباضی بانک مرکزی و وزارت اقتصاد از ۷ دی ماه سال گذشته شبکه بانکی کشور قاعده ای مبنی بر پرداخت نکردن تسهیلات حاکم شد.

وی ادامه داد: این به این دلیل است که دولت سعی در کاهش تورم ها، بهبود وضعیت معیشت و زندگی مردم و کنترل نقدیندگی دارد اما از طرف دیگر تقاضاها با توجه به نوع نگاه و نگرش مردم نسبت به وضعیت اقتصادی باعث شده که به شبکه بانکی با این تصور که هر چقدر پول از شبکه بانکی دریافت کنند به نفع آنها بوده افزایش یابد.

ریزش شدید منابع بانکی در خراسان جنوبی

دبیر شورای هماهنگی بانک های خراسان جنوبی بیان داشت: در استان از ابتدای سال ۱۴۰۲ مواجه با خروج بسیار زیاد نقدینگی از بانک ها بوده ایم و علی رغم اینکه در کل کشور ۲.۵ درصد سهم شبکه بانکی از منابع افزایش پیدا کرده ولی متأسفانه در خراسان جنوبی در این مدت با کاهش شدید و ریزش منابع مواجه شدیم.

زرنگ یادآور شد: براساس بررسی های که انجام شده بیشتر این منابع به سمت بازار ارز و بازارهای خارج از کشور گسیل یافته و سرمایه گذاری شده و این امر باعث شده تا در استان توان بانکی خود را از دست بدهیم.

وی با بیان اینکه انتظار حمایت بیشتر از سمت مسئولان استان از شبکه بانکی وجود دارد، افزود: علی رغم تأکیداتی که در قانون برنامه ششم مبنی بر اینکه باید معادن و شرکت های بزرگی که از زیرساخت های استان استفاده می کنند منابع خود را در استان متمرکز سازند؛ اما متأسفانه کمتر شاهد اجرای این قانون در استان بوده ایم و بسیاری از منابع شرکت های بزرگ استان در خارج از استان و به ویژه در مرکز کشور سرمایه گذاری شده است.

دبیر شورای هماهنگی بانک های خراسان جنوبی با اشاره به نبود ابزارهای مناسب برای نگهداشت سرمایه در استان گفت: وجود سرمایه های کلان و منابع بسیار شرکت های بسیار بزرگ استان می تواند تحول عظیمی در اقتصاد استان ایجاد کند.

زرنگ از تمرکز ۸۰ درصد منابع کشور در مرکز کشور خبر داد و افزود: متأسفانه با وجود این موضوع انتظارات از استان های دیگر که تنها ۲۰ درصد منابع را در اختیار دارند بیشتر است.

وی در خصوص توزیع ارز اربعینی در استان هم گفت: در مجموع در بین ۱۷ هزار و ۶۶ نفر معادل ۳ میلیارد و ۳۱ میلیون و ۳۲۵ هزار دینار تا پایان ۹ شهریورماه ارز از شبکه بانکی استان توزیع شده است.

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر از ترافیک کاسته شده و مشکل خاصی در این زمینه وجود ندارد و ذخیره خوبی در خزانه موجود بوده که تا پایان عملیات که ۱۴ شهریورماه در نظر گرفته شده بتوانیم متقاضیان را خدمت رسانی کنیم.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1482899

مهمترین اخبار ایران و جهان: