نیوز سیتی!
01 شهریور 1402 - 13:49

پذیرایی از زائران اربعین در موکبی با ظرفیت 15 هزار نفر در سلیمانیه عراق

زائران پس از تردد از مرز باشماق، با ماشین‌هایی با قیمت هفت هزار دینار عراقی به سلیمانیه منتقل می‌شوند. رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در سلیمانیه می‌گوید: تکیه طریقت کنسنزانی سلیمانیه ظرفیت اسکان ۱۵ هزار زائر را دارد.

به گزارش خبرنگار حج و زیارت خبرگزاری فارس، از بین مرزهای زمینی ۶ گانه خروجی برای تردد زائران اربعین، فقط مرز باشماق در استان کردستان به صورت شبانه‌روز فعال نیست. این مرز از ۶ صبح تا ساعت ۱۹ برای تردد زائران اربعین باز است.

انتقال زائران اربعین از مرز باشماق

برای سهولت تردد زائران از این مرز، موکب‌هایی به منظور خدمات‌رسانی فعال هستند که نه تنها در زمینه اسکان، بلکه در زمینه تغذیه هم به زائران خدمت می‌کنند. علاوه بر این، از این مرز به سمت سلیمانیه عراق ماشین‌هایی در نظر گرفته شده است تا آنها را به موکب ایرانیان در سلیمانیه منتقل کند.

کرایه ماشین از مرز باشماق

داود حسن‌پور رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در سلیمانیە می‌گوید: از مرز باشماق تا موکب سلیمانیه اتوبوس‌ها با هزینه هفت هزار دینار عراقی زائران را جابجا می‌کنند. در سلیمانیه موکبی برای پذیرایی و اسکان زائران راه‌اندازی شده است که زائران پس از استراحت می‌توانند با هزینه ۲۰ هزار دینار عراقی از سلیمانیه به کاظمین مشرف شوند. کرایه از مرز باشماق تا بغداد و کاظمین نیز ۲۷ هزار دینار عراقی است.

موکبی با ظرفیت ۱۵ هزار نفر در سلیمانیه

هم‌اکنون تردد زائران از مرز باشماق روان است و زائران پس از ورود به خاک عراق به تکیه طریقت کنسنزانی سلیمانیه منتقل می‌شوند. حسن‌پور می‌افزاید: این تکیه با خیمه‌های متنوع در بخشی از سلیمانیه، ظرفیت اسکان ۱۵ هزار زائر را دارد.

البته اتوبوس‌هایی از سلیمانیه به سایر شهرهای زیارتی نیز وجود دارد که به دلیل استقبال زائران به حضور در حرم امامین جوادین علیهماالسلام، بسیاری از زائران از آنجا به کاظمین می‌روند.

مرزهای مهران، شلمچه، خسروی، تمرچین و چذابه نیز به صورت شبانه‌روز برای تردد زائران مهیاست. همچنین اتوبوس‌هایی در خاک عراق نیز مستقر شده‌اند تا زائران را به اولین شهر مرزی عراق منتقل کنند و از آنجا با اتوبوس‌های عراقی به شهرهای زیارتی بروند.

به گزارش فارس، زیارت اربعین از اول ماه صفر آغاز شده و تا بیستم شهریور ادامه دارد. همچنین بر اساس برنامه ستاد مرکزی اربعین، همه زائران قبل از اعزام باید در سامانمه سماح نام‌نویسی کنند. روز گذشته اختلال در سامانه سماح برطرف شد و تعداد افرادی که در این سامانه ثبت‌نام قطعی کردند، بیش از یک میلیون و ۵۵۰ هزار نفر رسید.

پایان پیام/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1463999

مهمترین اخبار ایران و جهان: