نیوز سیتی!
06 شهریور 1402 - 15:48

شروع بزرگترین رزمایش آمریکا و ترکیه در 7 سال اخیر

ترکیه و آمریکا بزرگترین رزمایش چند سال اخیر خود را با حضور جنگنده‌های «اف-16»، «اف-18» و بزرگترین ناو هواپیمابر جهان آغاز کردند.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، ترکیه و ایالات متحده بزرگترین رزمایش نظامی مشترک خود را در ۷ سال گذشته برگزار کردند.

به گزارش وبگاه  شبکه خبری «بلومبرگ» برگزاری این رزمایش نشانه‌ای از بهبود روابط است زیرا «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه به دنبال دیدار با «جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا در ماه آینده است.

سه مقام ترکیه‌ای که مایل به افشای نام خود نبودند روز دوشنبه گفتند: «این رزمایش همراه با بازدید یک هیات دو حزبی کنگره، نشان می‌دهد که هر دو طرف به دنبال بازسازی ائتلاف دیرینه خود هستند.»

بر اساس این گزارش، ناو «یواس‌اس جرالد فورد»، بزرگترین ناو هواپیمابر جهان هفته گذشته از شهر بندری «آنتالیا» در ترکیه بازدید کرد. مقامات ترکیه اعلام کردند که  در این رزمایش‌ مشترک دریایی و هوایی جنگنده‌های اف-۱۶ ترکیه و اف-۱۸ آمریکا حضور دارند.

ترکیه به دلیل دستیابی به سامانه دفاع موشکی «اس-۴۰۰» ساخت روسیه در سال ۲۰۱۷ توسط ایالات متحده تحریم و از برنامه ساخت جنگنده رادارگریز «اف-۳۵» شرکت «لاکهید مارتین» اخراج شد.

این در حالی است که یک قانونگذار ارشد آمریکایی ترکیه را تهدید به تحریم کرده است.  «باب منندز» قانونگذار آمریکایی که در قبرس حضور دارد، گفت: «از رویکرد انگیزشی هویج و چماق می‌توان برای دادن انگیزه به ترکیه برای احترام به حاکمیت و تمامیت ارضی قبرس استفاده کرد.»

وی گفت: «ترکیه باید قبل ازعضویت در اتحادیه اروپا مسائل مختلفی را حل کند و احترام به حاکمیت و تمامیت ارضی یک کشور عضو باید یک نیاز اساسی باشد.»

منندز افزود: «اگر شاهد فعالیت بیشتر ترکیه در واروشا باشیم، باید تحریم‌ها را به عنوان ابزاری برای جلوگیری از این نوع فعالیت‌ها بدانیم.»

پایان پیام/م

منبع: فارس
شناسه خبر: 1473599

مهمترین اخبار ایران و جهان: