نیوز سیتی!
07 شهریور 1402 - 11:50

افشای راز آزمایشگاه‌های بیولوژیک آمریکا در اوکراین وجهان

برخلاف آمار رسمی مبنی بر وجود ۳۳۶ آزمایشگاه‌های بیولوژیک آمریکا در ۳۰ کشور جهان اما واقعیت بسیار فراتر از آن است و شمار آن به ۴۹ کشور می‌رسد که سهم اوکراین ۲۶ آزمایشگاه است.

خبرگزاری مهر، گروه بین‌الملل: به رغم تلاش مقامات کاخ سفید و پنتاگون برای سرپوش گذاشتن بر وجود صدها آزمایشگاه بیولوژیک این کشور جنگ طلب در سطح جهان به ویژه اوکراین در حال جنگ، برخی مقامات سابق آمریکا با اهداف گوناگون از قبیل بهره‌برداری سیاسی در آستانه انتخابات ۲۰۲۴ ابعادی از این پرونده را رسانه‌ای کرده‌اند.

چند روز پیش «رابرت کندی» داوطلب نامزدی حزب دموکرات در انتخابات ریاست جمهوری آتی آمریکا در گفت‌وگو با «تاکر کارلسون» مجری پیشین شبکه خبری «فاکس نیوز» با بیان اینکه واشنگتن برای ساخت سلاح‌های بیولوژیک، در اوکراین آزمایشگاه‌هایی در اختیار دارد، گفت: در این سلاح‌های بیولوژیک از تمام انواع زیست شناسی مصنوعی نوین و فناوری‌های مهندسی ژنتیک که در نسل‌های قبلی (سلاح‌های بیولوژیک) در دسترس نبود، استفاده شده‌است که قادر به ساخت سلاح‌هایی بسیار بسیار دهشتناک هستند.

افشای راز آزمایشگاه‌های بیولوژیک آمریکا در اوکراین وجهان

کندی تاکید کرد که «به ما در مورد جنگ اوکراین دروغ می‌گویند. پیش زمینه جنگ اوکراین بسیار پیچیده است. آمریکا و به خصوص نومحافظه کاران از سال ۲۰۰۱ در آن دخیل بوده و در مورد استقرار نیروهای پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) در اوکراین بحث می‌کنند.»

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری آمریکا پیشتر نیز در گفت و گوی توییتری با «ایلان ماسک» اعلام کرده‌بود که آزمایشگاه‌های آمریکا در سراسر جهان از جمله اوکراین در حال توسعه انواع تسلیحات بیولوژیکی هستند.

رونمایی از آزمایشگاه بیولوژیک آمریکا در اوکراین

رویارویی نظامی روسیه و اوکراین منجر به کشفیات غیرمنتظره‌ای شده‌است و در بازه یکسال و نیم، مقامات کرملین همواره از وجود ده‌ها آزمایشگاه بیولوژیک آمریکا در خاک اوکراین سخن به میان آورده‌اند.

افشای راز آزمایشگاه‌های بیولوژیک آمریکا در اوکراین وجهان

چندی پیش «ایگور کریلوف» رئیس نیروهای حفاظت از تشعشع، مواد شیمیایی و بیولوژیکی روسیه از بررسی ۲۴۰ عامل بیماری زای یافت شده در چهار آزمایشگاه اوکراین از جمله عوامل بیماری وبا و سیاه زخم خبر داد و اعلام کرد که رهبران حزب دموکرات، ایدئولوژیست‌های اصلی فعالیت‌های نظامی و بیولوژیکی آمریکا در اوکراین هستند که به طور مستقیم از بودجه‌های دولتی برای آزمایش‌های مخفی بیولوژیک در اوکراین استفاده می‌کنند.

به گفته معاون وزیر امورخارجه روسیه، آزمایشگاه‌های تحت حمایت آمریکا در اوکراین بخشی از برنامه چند ساله واشنگتن در سراسر جهان است که هدف آنها توسعه برنامه‌های جنگ بیولوژیک در جهان است.

همچنین «ویاچسلاو ولودین» رئیس دومای روسیه گفته‌بود: این واضح است که اوکراین برای واشنگتن و ناتو، تنها یک میدان برای آزمایش تسلیحات آن‌ها از جمله سلاح‌های بیولوژیکی و روش‌های مختلف جنگ افروزی است.

میانه اسفندماه ۱۴۰۰ یعنی حدود ۱۰ روز پس از آغاز بحران اوکراین، وزارت دفاع روسیه فاش کرد، اسنادی از کارکنان آزمایشگاه‌های بیولوژیکی اوکراین به دست آمده که طبق آنها کی‌یف درصدد نابودی فوری اسناد برنامه بیولوژیکی نظامی این کشور است که زیر نظر وزارت دفاع آمریکا در حال اجرا بوده و پنتاگون نیز نگران درز این اطلاعات بوده‌است.

افشای راز آزمایشگاه‌های بیولوژیک آمریکا در اوکراین وجهان

همزمان با افشای این اطلاعات که چند صفحه از آن در بالا آورده شده‌است، آمارهای انتشاریافته از منابع گوناگون نشان می‌دهد که آزمایشگاه‌های بیولوژیک آمریکا که هم‌مرز روسیه و چین هستند به ۶۰ مورد می‌رسد و بر اساس ادعای مقام‌های آمریکایی، این کشور ۲۶ آزمایشگاه بیولوژیکی در خاک اوکراین دارد.

یکی از مهمترین این مراکز STCU نام دارد. این مرکز که با عنوان مرکز علم و فناوری در اوکراین شناخته می‌شود به فعالیت‌های مرتبط با موضوع‌های هسته‌ای، بیولوژیکی و فناوری‌های شیمیایی اختصاص دارد. بودجه شکل‌گیری این مرکز توسط دولت‌های آمریکا، کانادا و اتحادیه اروپا تأمین شد.

آمریکا در چه کشورهایی آزمایشگاه بیولوژیک دارد؟

آن گونه که «ایگور کیریلوف» فرمانده ناوگان حفاظت در برابر تشعشعات، شیمایی و بیولوژیکی نیروهای مسلح روسیه با استناد به داده‌های وزارت خارجه چین، گفته است «ایالات متحده فعالیت ۳۳۶ آزمایشگاه بیولوژیکی را در ۳۰ کشور جهان کنترل می‌کند.»

آمریکا در این زمینه هزینه زیادی کرده‌است به عنوان نمونه برنامه «بیوسینرژی» پروژه‌ای با بودجه ۲.۱ میلیارد دلاری به پشتیبانی وزارت دفاع آمریکا است که با هدف ایجاد آزمایشگاه‌های بیولوژیکی در خارج از آمریکا راه‌اندازی شده و در شرایط کنونی شمار کارکنانی که در آزمایشگاه‌های آمریکا کار می‌کنند به ۱۴ هزار نفر می‌رسد.

«گلوبال تایمز» در ارتباط با شمار این آزمایشگاه‌ها نوشته‌است که آمریکا در چارچوب این پروژه، ۳۳۶ آزمایشگاه بیولوژیکی در ۳۰ کشور و منطقه از جمله اوکراین، گرجستان و … ایجاد کرده‌است.

افشای راز آزمایشگاه‌های بیولوژیک آمریکا در اوکراین وجهان

اگرچه بسیاری از مراکز بیولوژیک آمریکا در جهان مخفی و ناشناخته مانده اما برخی از آنها در قزاقستان (آلماتی)، گرجستان (لوگار)، ارمنستان (آزمایشگاه‌های دوازده‌گانه)، ازبکستان (آزمایشگاه‌های تاشکند، اندیجان، گرگانج و فرغانه)، آفریقا (آزمایشگاه‌های اوگاندا، کنیا، نیجریه، تانزانیا، لبیریا، سیرالئون و مصر)، کره‌جنوبی (آزمایشگاه‌های بوسان، اوسان و گونسان)، کلمبیا، سنگال و اندونزی (آزمایشگاه جاکارتا) مستقر هستند.

شمار مراکز بیولوژیک مشکوک آمریکا نیز عبارتند از: اوکراین (۲۶)، ارمنستان (۱۲)، ارمنستان (۴)، ازبکستان (۴)، نیجریه (۴)، کره‌جنوبی (۳)، گرجستان (۲)، کلمبیا (۲) و اندونزی (۲).

دیگر مراکز مشکوک آمریکا در کشورهای سنگال، اوگاندا، کنیا، تانزانیا، لیبریا، سیرالئون، مصر، گینه، کامرون، ساحل‌عاج، کلمبیا، جمهوری آذربایجان، رژیم صهیونیستی، عراق، لائوس، ویتنام، پاکستان، تایلند، کامبوج، فیلیپین قرار دارند.

فرجام کلام

آمریکا خود را همواره حافظ صلح و امنیت در جهان معرفی می‌کند اما در واقع مرگبارترین سلاح‌ها را تولید و استفاده می‌کند. سلاح‌های کشنده از بزرگترین شرکت‌های اسلحه‌سازی و مهمات‌سازی جهان که عمدتاً آمریکایی‌اند، روانه بازارهای جهان می‌شوند و در این میان سیاست جنگ‌افروزانه این کشور نیز به تنش و هراس دامن زده و بازار داغی برای این جنگ‌افزارها ایجاد کرده‌است.

مقامات آمریکا اما همزمان با فروش تسلیحات به کشورهای مختلف جهان، از سرزمین آنها برای استقرار پایگاه‌های نظامی (۷۵۰ پایگاه در جهان) و آزمایشگاه‌های بیولوژیک (حدوداً ۳۳۶ مورد در جهان) استفاده می‌کنند که عمده این آزمایشگاه‌ها که حدود ۶۰ مورد برآورد می‌شود در کشورهای همجوار روسیه و چین قرار دارند و در این میان ۲۶ مورد در اوکراین واقع شده‌است.

اگرچه بسیاری از مقامات جهان و رسانه‌های معتبر ارقام فوق را مطرح می‌کنند اما گویی واقعیت فراتر از آن است و بر پایه اسناد فاش شده اخیر، آمریکا نه با ۳۰ کشور بلکه با ۴۹ کشور در این زمینه قرارداد امضا کرده‌است؛ قراردادهایی که شمار آن به ۵ هزار و ۶۲۹ مورد می‌رسد و حاکی از آن است که شمار آزمایشگاه‌های بیولوژیک آمریکا به مراتب بیشتر از این اعداد و ارقام اعلامی است.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1474799

مهمترین اخبار ایران و جهان: