نیوز سیتی!
12 دی 1401 - 06:12

گام دیگر ونزوئلا و کلمبیا برای نزدیکی روابط

ونزوئلا و کلمبیا روز یکشنبه در راستای روند نزدیک شدن روابط دو کشور یک پل مهم بین دو کشور را افتتاح کردند.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، مقامات کلمبیا و ونزوئلا روز یکشنبه یک پل مهم پیوند دهنده خاک دو کشور را که برای تقریبا هفت سال به دلیل تنش‌های سیاسی بسته ماند، افتتاح کردند.

به گزارش خبرگزاری «آسوشیتدپرس»، دو کشور با افتتاح این پل مشهور به پل «تیندیتاس» دوران جدیدی از بهبود روابط را در پی روی کار آمدن یک رئیس جمهور چپگرای جدید در کلمبیا به جریان انداختند.

هیات‌ اعزامی کلمبیا تحت سرپرستی «جرمان اومانا»، وزیر تجارت این کشور و هیات اعزامی ونزوئلا تحت سرپرستی «فردی برنال»، فرماندار ایالت «تاچیرا»، در مراسم افتتاح پل «تیندیتاس» که روی این پل برگزار شد شرکت کردند.

ساخت این پل که ایالت تاچیرای ونزوئلا را به ایالت «نورته دِسانتاندر» کلمبیا متصل می‌کند در سال ۲۰۱۶ پایان یافت اما به دلیل تشدید بحران سیاسی بین این دو کشور حوزه آمریکای لاتین این پل هرگز افتتاح نشد.

هدف از ساخت این پل که ۳۲ میلیون دلار هزینه برده، کاستن از ترافیک دو پل دیگر واصل دو کشور در این منطقه و تسهیل تجارت است.

در سال ۲۰۱۹ «نیکولاس مادورو»، رئیس جمهور ونزوئلا دستور داد در اعتراض به دسیسه‌های مخالفان علیه دولتش به بهانه وارد کردن کمک‌های بشردوستانه از کلمبیا به ونزوئلا این پل با گذاشتن بیش از ۱۲ کانتینر باری بر روی آن به صورت نمادین مسدود شود.

«رونال رودریگوئز»، یک محقق در موسسه «دیده بان ونزوئلا» واقع در دانشگاه «یونیورسیداد دل روساریو» در کلمبیا گفت: «پل تیندیتاس از نظر سیاسی سمبل بازیابی گفتگو بین دو کشور است.»

«گوستاوو پترو»، رئیس جمهور کلمبیا یکی از چهره‌های سابق چریک‌های چپگرای این کشور است. بعد از آنکه او به ریاست جمهوری کلمبیا رسید، روابط تجاری و دیپلماتیک میان این کشور و ونزوئلا در ماه سپتامبر مجددا برقرار شد.

«ایوان دوکه»، رئیس جمهور قبلی کلمبیا یک چهره راستگرای متخاصم با دولت نیکولاس مادورو بود که زمانی این رئیس جمهور ونزوئلا را «دیکتاتور» خطاب کرد. همچنین دولت او تبدیل به یکی از۵۰ دولتی که «خوآن گوآیدو»، رهبر مخالفان دولت ونزوئلا را به عنوان رئیس جمهور موقت خودخوانده این کشور به رسمیت شناختند شد.

«پدرو بنیتز»، یک تحلیلگر سیاسی و استاد دانشگاه مرکزی ونزوئلا به آسوشیتدپرس گفت، نماد اصلی بازیابی روابط بین کلمبیا و ونزوئلا، دیدار رو در روی پترو و مادورو در ماه نوامبر است.

پایان پیام/

منبع: فارس
شناسه خبر: 949011

مهمترین اخبار ایران و جهان: