نیوز سیتی!
19 دی 1401 - 09:19

کوتاه و گویا

گرچه کوتاه و پر معنا نوشتن برای نویسندگان سخت تر و زمانبرتر است اما پذیرش این سختی موجب می‌شود تا انبوه خوانندگان در رسانه به سختی نیفتند و هم اینکه رغبت بیشتری برای دنبال کردن مطالب کوتاه و گویا وجود دارد.

به گزارش گروه دیگر رسانه‌های خبرگزاری فارس، علی شعبانی تحلیلگر مسائل سیاسی طی یادداشتی نوشت: رهبر معظم انقلاب چهارشنبه گذشته(۱۵ دی ماه) در جمع گروهی از بانوان در مورد شیوه‌های کار در فضای مجازی فرمودند:

« امروز خب ارتباطات فضای مجازی خیلی آسان است؛ شماها میتوانید ارتباطات فضای مجازی بگیرید و زمینه‌سازی کنید برای اینکه توجّه کنند و این مفاهیم را در قالب گزاره‌های کوتاه و گویا ــ که هم کوتاه باشد، هم گویا باشد ــ تنظیم کنید، و بفرستید برای فهم افکار عمومیِ این هشتگ‌سازی‌ها و مانند اینها که هست؛ اینها امروز خیلی امکان بزرگی است برای شما که در اختیار شما است.»

چند نکته درباره این سخن حکیمانه رهبری:

۱-  پیامبر اعظم صلی الله علیه و آله در بیان بسیار زیبایی چهار شاخصه سخن خوب را اینگونه مطرح می فرمایند :خَیْرُ الْـکَلامِ مَا دَلَّ وَ جَلَّ وَ قَلَّ وَ لَمْ یُمِلَّ؛ [أنوار العلویه، ص ۴۸۹ .]

بهترین سخن، آن است که قابل فهم و روشن و کوتاه باشد و خستگى نیاورد.

۲- از مهمترین وجوه تمایز و برتری شبکه های مجازی بیگانه و برخی عوامل آنها نسبت به تولیدات اهالی رسانه در جبهه انقلاب اسلامی ، توانمندی دشمن در بکارگیری حداقل کلمات و حداکثر معانی است.

همین موضوع بخشی از دلایل برتری حریف در حوزه رسانه است و با این توانمندی خود لطماتی به افکار عمومی ما وارد کرده اند.

۳- قرآن کریم بهترین و کاملترین الگو در گزیده و پرمعنا سخن گفتن است بگونه ای که  علی علیه السلام در وصف این موضوع سوره فاتحه الکتاب را مثال می زنند و می فرمایند :

«لو شئتُ لأوقرتُ سبعین بعیراً فی تفسیر فاتحة الکتاب»؛ (بحارالانوار) اگر بخواهم به اندازه‌ی هفتاد بار شتر در تفسیر فاتحة الکتاب مطلب می‌نویسم.

بنابراین کوتاه و پرمعنا نوشتن شیوه ای الهی است.

۴- در علم معانی و بیان ، یکی از مباحث ادبی ، صنعت ایجاز ، اطناب و مساوات است. اطناب به معنی بیشتر بودن لفظ نسبت به معنای مورد نظر است که معمولا مطلوب نیست. مساوات به معنای برابری   لفظ با معناست و اما ایجاز به مواردی اطلاق می شود که از الفاظ کمتر برای بیان معانی و مفاهیم بیشتر استفاده می شود که در عصر حاضر عموم مردم و حتی اهل علم دنبال مطالب کوتاه و گویا که همان ایجاز نامیده شده ، هستند.

۵-  گرچه کوتاه و پر معنا نوشتن برای نویسندگان سخت تر و زمانبرتر است اما پذیرش این سختی موجب می شود تا انبوه خوانندگان در رسانه به سختی نیفتند و هم اینکه رغبت بیشتری برای دنبال کردن مطالب کوتاه و گویا وجود دارد و در نتیجه محصول نگارنده ، مخاطب بیشتری پیدا خواهد کرد.

۶-  همه نویسندگان و اهل قلم و فعالان عرصه جهاد تبیین را به امتثال امر رهبر فرزانه و حکیم در کوتاه و گویا نویسی بویژه در فضای مجازی دعوت می‌کنم.

نظامی گنجوی ابیاتی در باره نحوه سخن گفتن دارد که مشهورترینش این بیت است:

کم گوی و گزیده گوی چون دُر/ تا ز اندک تو جهان شود پُر

پایان پیام/

منبع: فارس
شناسه خبر: 964655

مهمترین اخبار ایران و جهان: