نیوز سیتی!
10 تیر 1402 - 09:39

ایجادتصفیه‌خانه‌های روستایی راهکاری برای کاهش آلودگی فرآوری زیتون

زنجان-مدیرکل حفاظت محیط زیست استان زنجان گفت: ایجاد تصفیه‌خانه‌های روستایی؛ راهکاری برای کاهش آلودگی پساب فرآوری زیتون است.

محمدرضا یافتیان در گفت‌وگو با خبرنگار مهر در مورد آلودگی آب‌های زیرزمینی با پساب فرآوری زیتون اظهار کرد: تولید زیتون و فرآورده‌های آن رکن جدایی‌ناپذیر از اقتصاد طارم است اما شیوه‌های فرآوری باید به گونه‌ای باشد که به آب‌، خاک و باغات آسیبی وارد نکند.

وی با اشاره به اینکه در بخش روغن‌کشی و فرآوری زیتون با مشکلات زیست محیطی مواجه هستیم، ابراز کرد: روغن‌ زیتون از دو روش با سیستم دو فاز و سه فاز به دست می‌آید که در سیستم سه فاز موضوع آلودگی حلال‌های آلی پیش می‌آید و در حال حاضر به واحدهای صنعتی برای استفاده از این روش مجوز صادر نمی‌شود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان زنجان یادآور شد: در سیستم دو فاز از پرس سرد استفاده و روغن گرفته می‌شود که محصول مرغوب‌تری به دست می‌آید و آلودگی کمتری دارد اما به‌کارگیری این روش هنوز برای همه نهادینه نشده است.

وی ادامه داد: برای تشویق افراد به استفاده از روش دو فاز، خرید تضمینی زیتون برای واحدهایی مجاز است که دارای این سیستم باشند، البته در بخش واحدهای صنعتی مشکل کمتر است و عمده مشکل به واحدهایی مربوط می‌شود که در خانه ایجاد شده و راهی برای کنترل آن‌ها نداریم.

یافتیان خاطرنشان کرد: چالش دیگر مصرف زیاد نمک برای نگهداری و فرآوری زیتون است که کلرید بالای آن می‌تواند به زمین‌های کشاورزی آسیب وارد کند.

وی با اشاره به اینکه به واحدهایی که ضوابط زیست محیطی را رعایت نکنند اخطار داده می‌شود، تصریح کرد: در صورت عمل نکردن به تعهدات و اخطار حکم قضایی برای آن‌ها اخذ می‌شود و در این راستا برای 12 واحد که تخلف تخلیه پساب به منابع طبیعی داشتند، حکم پلمب صادر شد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان زنجان ایجاد تصفیه‌خانه‌های روستایی را راهکاری برای کاهش آلایندگی پساب‌ها در واحدهای خرد و مشاغل خانگی دانست و گفت: امیدواریم شبکه جمع‌آوری فاضلاب را در روستاها داشته باشیم.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1320799

مهمترین اخبار ایران و جهان: