نیوز سیتی!
07 تیر 1402 - 10:36

مشاهده بیماری سالک در شهر ساوه/ دستگاه ها به تکالیف خود عمل کنند

ساوه- دادستان ساوه منشأ سالک در شهر را سگ دانست و گفت: جمع‌آوری سگ های ولگرد از سطح شهر در دستور کار متولیان امر قرار گیرد و دستگاه ها به وظایف خود در این زمینه عمل کنند.

به گزارش خبرنگار مهر، محمودرضا سازنده صبح چهارشنبه در نشست هم اندیشی پیشگیری از شیوع بیماری سالک در ساوه که در دادسرای شهرستان ساوه برگزار شد، گفت: اقدامات انجام شده برای کنترل بیماری سالک در برخی روستاهای شهرستان باعث فروکش شدن این بیماری شد، اما مشاهده مواردی از ابتلاء به سالک شهری نگرانی‌های را به وجود آورده است.

وی بر لزوم جلوگیری از انتقال این بیماری از روستا به شهر گفت و خاطر نشان کرد: منشأ سالک شهری سگ است لذا باید جمع آوری سگ‌های ولگرد از سطح شهر در دستور کار متولیان امر قرار بگیرد و به نحوی دسترسی این حیوانات به زباله‌ها قطع شود.

دادستان ساوه تصریح کرد: دستگاه‌های متولی باید وظایف قانونی خود را در این خصوص انجام دهند و انجام دقیق مصوبات جلسات گذشته باید در دستورکار آنان باشد.

وی با بیان اینکه امنیت روانی جامعه از حقوق عامه محسوب می‌شود، افزود: متولیان امر محل تجمع حیوانات و حشرات موذی همچون منازل مخروبه را پاکسازی و تسطیح کنند و روند انجام فاضلاب روستایی و فاضلاب خانگی شهری سریع‌تر انجام بگیرد.

سازنده تصریح کرد: برای انتقال زباله‌های روستایی دستورالعمل‌هایی ابلاغی از مراجع ذیصلاح باید مد نظر قرار بگیرد و از بین بردن کانون شیوع بیماری و طعمه گذاری باید با قدرت و شدت بیشتری انجام پذیرد.

وی خطاب به همه دستگاه‌های متولی این امر بر لزوم انجام دقیق مصوبات و دستورالعمل‌هایی ابلاغی تاکید کرد و گفت: با توجه به واگیردار بودن این بیماری باید نگرانی‌های مردم در این خصوص رفع گردد.

کاهش ۶۸ درصدی ابتلاء به سالک در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته

سرپرست مرکز بهداشت ساوه نیز در این جلسه سالک را بیماری مشترک بین انسان و دام دانست و گفت: ناقل این بیماری حشرات هستند و از سال ۹۹ این مرکز اقداماتی در راستای پیشگیری از شیوع بین بیماری در دستور کار قرار داده است.

محمدامین قربانپور با بیان اینکه پس از این سال روند این بیماری در شهرستان کاهشی بوده است بیان کرد: اقدامات مختلفی برای کنترل شیوع این بیماری صورت گرفته که مهمترین آن آموزش به مردم در روستاهای بخش مرکزی، بیماریابی و جونده کشی از این دست اقدامات بوده است.

وی مقابله با بیماری سالک روستایی را سخت‌تر از شهری دانست و ادامه داد: در سالک شهری عامل اصلی سگ و در مرحله بعدی انسان است و پشه‌ها می‌توانند عامل سومی برای انتقال این بیماری از انسان به انسان دیگر باشند.

سرپرست مرکز بهداشت ساوه از کاهش ۶۸ درصدی ابتلاء به این بیماری در مدت مشابه سال گذشته گفت و بیان کرد: در حال حاضر پنج مورد مشکوک به بیماری سالک شهری در ساوه مشاهده گردیده که نگران کننده است و به دلیل اینکه زخم‌های آن دیر بهبود پیدا می‌کند خطرناک است.

قربانپور اضافه کرد: با برگزاری جلسات مختلف در این خصوص تکالیف قانونی دستگاه‌های متولی مشخص شده و باید برای پیشگیری همه دستگاه‌ها پای کار باشند که مهمترین آن جمع آوری سگ‌های ولگرد است.

کامل‌نبودن شبکه فاضلاب باعث جولان حیوانات ولگرد و جوندگان شده است

شهردار ساوه نیز در این جلسه با بیان اینکه کامل‌نبودن شبکه فاضلاب باعث جولان حیوانات ولگرد شده است، گفت: در حالی که جمع آوری سگ‌های ولگرد در دستور کار شهرداری قرار دارد اما جولان حیوانات و جوندگان به معضلی برای مدیریت شهری تبدیل شده است.

امیررضا یوسفیان افزود: در حال حاضر اقدامات مختلفی در حال انجام است که خرید مخازن زباله و شستشوی مرتب معابر بخشی از آنهاست.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1314555

مهمترین اخبار ایران و جهان: