نیوز سیتی!
20 تیر 1402 - 13:52

ثبت مناطقی در کلات به عنوان خاستگاه ملی صنایع دستی کشور

سه منطقه در شهرستان کلات به عنوان خاستگاه ملی صنایع دستی، در وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ثبت شد.

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، علی صلاحی اظهار کرد: شهر‌های لائین و زاوین به ترتیب به عنوان شهر‌های ملی "نواربافی" و "ابریشم بافی" و روستای آقداش نیز به عنوان روستای ملی "گلیم بافی" در وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ثبت شد.

وی افزود: براساس رایزنی‌های صورت گرفته و تایید کارشناسان در وزارت میراث فرهنگی طی هفته‌های گذشته، روستای آقداش به عنوان روستای گلیم بافی کشور ثبت و معرفی شده است البته در روستای قله زو نیز این هنر دستی انجام می‌شود.

فرماندار کلات گفت: منطقه لائین نیز به عنوان شهر ملی نوار بافی معرفی و ثبت شد و این هنر برای ساخت دستبند و گردنبند و همچنین حاشیه دوزی لباس‌های سنتی محلی کاربرد و قدمتی چند صد ساله دارد.

صلاحی افزود: شهر زاوین نیز به عنوان شهر ملی ابریشم بافی کشور ثبت شد البته این ثبت به راه اندازی چرخه پیله کشی، تولید نخ از کرم ابریشم و تولید طبیعی این فرآورده مشروط شده است، اما در نهایت این شهر به عنوان شهر ملی ابریشم بافی ایران ثبت شد.

وی قابلیت‌های صنایع دستی برای جذب گردشگر در این شهرستان مرزی را پرتعداد برشمرد و گفت: به دنبال این هستیم تا قالی باقی در روستای "گرو" در نزدیکی شهر کلات، کُشتی باچوخه و موسیقی سنتی کلات را نیز به عنوان آثار و صنایع دستی و هنر ناملموس منطقه، ثبت ملی کنیم و در این مسیر نیز اقداماتی صورت گرفته است.

پایان پیام/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1349411

مهمترین اخبار ایران و جهان: