نیوز سیتی!
06 تیر 1402 - 12:14

آمادگی زیرساخت‌های مرزی کردستان برای تردد ۵۰۰ هزار زائر اربعین

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار کردستان گفت: با تکمیل و به روز رسانی امکانات و زیرساخت‌ها آمادگی کامل را برای میزبانی از ۵۰۰ هزار زائر اربعین حسینی در مرز باشماق کردستان داریم.

به گزارش خبرگزاری فارس از سنندج، مهدی رمضانی در جلسه ستاد اربعین استان کردستان اظهار کرد: ایام اربعین جلسات ستاد و کمیته‌های زیر مجموعه به صورت منظم برگزار می‌شود.

وی با بیان اینکه برگزاری این جلسات زمینه را برای رفع کمبودها و مشکلات در مسیر تردد زائران و در مرز باشماق شناسایی و تدابیر لازم برای رفع نواقص و کاستی‌ها فراهم می‌سازد عنوان کرد: سال گذشته با وجود اینکه نخستین تجربه استان در خصوص تردد زائران بود بنا بر آمارهای موجود بیش از ۵۳ هزار نفر از مرز باشماق به کربلای معلی اعزام شدند که این تعداد به صورت قطع در ایام اربعین امسال رشدی چند برابری خواهد داشت.

رمضانی تصریح کرد: آثار و برکات اقتصادی اربعین به دلیل انتخاب مرز باشماق به عنوان محل تردد زوار در سال گذشته قابل توجه بود و در مجموع ۱۵۰ هزار گردشگر به  شهرستان مریوان آمدند.

وی اذعان کرد: امسال و بعد از اربعین  این تعداد گردشگر به بالای یک میلیون نفر رسید که حدود ۷ برابر رشد داشته است.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار کردستان اظهار کرد: انتطار داریم بر اساس منطق محاسباتی در اربعین امسال تعداد زائرین اربعین به بیش از ۳۵۰ هزار نفر برسد ، اما ما باید خود را برای تردد ۵۰۰ هزار زائر آماده کنیم.

وی تصریح کرد:اسکان، پارکینگ ، حمل ونقل و دیگر تمهیدات  لازم باید به بهترین شیوه برای این تعداد زائر تدارک دیده شود.

رمضانی مرز باشماق را از جمله مرزهای مهم کشور در تجارت خارجی و مبادلات مرزی ارزیابی کرد و افزود:حضور زائران و دیگر نیروهای خدمات رسان به هیچ عنوان نباید خللی در تداوم فعالیت‌های عادی تجاری و اقتصادی در پایانه مرزی ایجاد کنند.

وی تصریح کرد: حمل و نقل مناسب یکی از مشکلات سال گذشته در جابجایی زائران بود، که انتظار داریم سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان  رایزنی‌های لازم را با شرکت‌های حمل و نقل دارای صلاحیت در اقلیم کردستان عراق انجام دهد تا زائران متحمل کمترین مشکل در مسیر رفت و برگشت  شوند.

وی افزود: رایزنی های دیپلماتیک با طرف عراقی برای تسهیل تردد زائرین مابین بخش های کردی و عربی به عنوان یک ضرورت مهم و تکالیف از سوی کمیته روابط خارجی انجام شود.

وی خاطرنشان کرد: برپایی مواکب جدید در هر دو سوی مرز ، بکارگیری ظرفیت های مردمی ،ضرورت اجرای طرح های تعیین شده در کمیته زیرساخت ستاد اربعین و همکاری استان های معین (گیلان و همدان) در اربعین حسینی از ضروریات است.

انتهای پیام/2330/71

منبع: فارس
شناسه خبر: 1312855

مهمترین اخبار ایران و جهان: