نیوز سیتی!
06 تیر 1402 - 12:35

فرانتکس، یونان را به کوتاهی در کمک به قایق غرق شده حامل پناهندگان متهم کرد

آژانس حفاظت از مرزهای اتحادیه اروپا (فرانتکس) حدود دو هفته بعد از غرق شدن یک قایق حامل پناهجویان در سواحل این کشور با صدها قربانی و مفقود شده اعلام کرد که مقامات یونانی پیشنهاد کمک این آژانس را کمی قبل از این حادثه مرگبار نادیده گرفتند.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از "ان تی وی" آلمان، پس از وقوع حادثه اخیر غرق شدن قایق حال پناهجویان در سواحل یونان، صدها نفر پس از گذشت دو هفته هنوز مفقود هستند. آژانس حفاظت از مرزهای اتحادیه اروپا ( فرانتکس) اکنون مقامات یونان را به امتناع از حمایت کافی برای جلوگیری از غرق شدن این قایق متهم می کند.

به گفته آژانس حفاظت از مرزهای اروپایی فرانتکس، مقامات یونانی پیشنهاد کمک این آژانس اتحادیه اروپا را کمی قبل از حادثه مرگبار پناهجویان در سواحل یونان تقریباً در دو هفته پیش نادیده گرفتند. دفتر مطبوعاتی این آژانس مستقر در ورشو گفت، یک روز قبل از حادثه، فرانتکس پشتیبانی هوایی بیشتری را از مقامات یونانی درخواست کرد اما پاسخی دریافت نکرد.

این قایق ماهیگیری معیوب و پر بار از لیبی به سمت اروپا حرکت کرده بود و در شب 14 ژوئن در نزدیکی شبه جزیره پلوپونز در یکی از پایین ترین نقاط دریای مدیترانه پس از از کار افتادن موتور واژگون شد.

تاکنون 82 جسد پیدا شده است. بر اساس اطلاعات رسمی، 104 نفر نجات یافتند. به گفته بازماندگان، صدها نفر از جمله زنان و کودکانی در این کشتی حضور داشتند.

برخورد با این حادثه چند سوال را ایجاد کرده بود. پس از این فاجعه مرگبار، گارد ساحلی یونان اعلام کرد که خدمه قایق درخواست کمک نکرده اند و پس از تماس از طرف یونان حتی چندین بار از کمک خواستن خودداری کرده و تاکید کردند که قایق می خواهد به سمت ایتالیا به حرکت خود ادامه دهد.

همانطور که فرانتکس اکنون اعلام کرده است، مرکز کنترل ایتالیایی برای هماهنگی نجات دریایی (MRCC) قبلاً در ساعت 10:33 صبح (به وقت CEST) یک روز قبل از حادثه به هواپیمای فرانتکس دستور داده بود تا به دنبال این قایق ماهیگیری بگردد.

در آن زمان فرانتکس همچنین به مقامات یونانی پیشنهاد ارسال یک پهپاد برای رصد دریای اژه را داده است. با این حال، آنها به فرانتکس دستور دادند که از این پهپاد در عملیات نجات دیگری در جنوب جزیره کرت در دریای مدیترانه استفاده کند.

یونان در کنار ایتالیا و اسپانیا یکی از کشورهای اصلی ورود ده ها هزار نفر از آفریقا و خاورمیانه است که می خواهند به اروپا بروند. ماه گذشته، دولت یونان پس از اینکه فیلم های ویدئویی طرد خشونت آمیز پناهجویان در دریا را نشان داد، مورد انتقاد بین المللی قرار گرفت.

به نوشته رسانه ها زمانی که این کشتی در حدود 50 مایل دریایی جنوب غربی شبه جزیره پلوپونز یونان غرق شد حدود 750 نفر سرنشین داشته است. گارد ساحلی تاکنون توانسته است 104 نفر را نجات دهد، 78 نفر نیز کشته شده‌اند. هر چه عملیات جستجو بیشتر طول بکشد، شانس یافتن بازماندگان کمتر می‌شود.

هم زمان انتقادات فزاینده‌ای از رفتار گارد ساحلی یونان در قبال پناهندگان شکل می‌گیرد. ساعاتی قبل از غرق شدن قایق، عکس‌های هوایی منتشر شده که توسط مقامات یونانی منتشر شد، ده‌ها نفر را در عرشه‌های بالایی و پایینی قایق نشان می‌داد که برخی با دست‌های دراز شده به بالا نگاه می‌کردند. با این حال، گارد ساحلی یونان در این زمان مداخله نکرد.

این فاجعه مرگبارترین حادثه در سواحل یونان از زمان آغاز بحران مهاجران در سال 2015 است و نگرانی از افزایش تلفات همچنان وجود دارد. علت این حادثه هنوز به طور رسمی مشخص نشده است.

یونان با داشتن مرزهای دریایی طویل به موازات مرزهای خارجی اتحادیه اروپا در شرق مدیترانه، گذرگاهی مطلوب برای پناهجویانی به شمار می‌رود که معمولاً از مبدا ترکیه عازم شمال اروپا هستند.

بسیاری از کشتی‌های حامل پناهجویان اغلب در دریای اژه که یونان و ترکیه را از هم جدا می‌کند دچار حوادث مرگبار شده‌اند؛ این در حالیست که یونان اغلب متهم به بازگرداندن «غیرقانونی» قایق‌های حامل پناهجویان است.

علاوه بر این گذرگاه، مهاجران همچنین سعی می‌کنند با عبور از آب‌های دریای مدیترانه در جنوب پلوپونز یا جزیره کرت، مستقیماً عازم ایتالیا شوند.

از حدود سال 2014 مشخص شده است که یونان به طور غیرقانونی و خشونت آمیز کسانی را که به دنبال حفاظت هستند و به ترکیه یا به آب های بین‌المللی می رسند را دوباره به عقب بر می گرداند. از سال 2020، شدت و خشونت این رویکردها برای بازگرداندن پناهندگان به شدت افزایش یافت و تلفات مکرری رخ داده است.

نیویورک تایمز اخیرا ویدئویی را برای اولین بار پخش کرد که نشان می‌داد پناهجویان از جمله کودکان خردسال توسط گارد ساحلی یونان جمع‌آوری می‌شوند، به دریا برده می‌شوند و روی یک قایق پرتاب می‌شوند.

نیویورک تایمز گزارش داده بود که قایق مورد استفاده برای رها کردن مهاجران در دریا از بودجه اتحادیه اروپا تامین شده است. به گفته کمیسیون، اتحادیه اروپا نمی تواند احتمال استفاده از بودجه این اتحادیه برای این اخراج های غیرقانونی را رد کند.

نخست وزیر یونان اخیرا همچنین در تداوم سیاست های سختگیرانه خود در قبال پناهندگان توافق نامه ای را امضا کرده است که طولانی کردن حصارهای مرزی با ترکیه را پیش بینی می کند.

در سایه این سیاست‌های سختگیرانه در واقع، تعداد مهاجران تازه وارد به یونان از سال 2019 به شدت کاهش یافته است.

انتهای پیام/

منبع: تسنیم
شناسه خبر: 1312899

مهمترین اخبار ایران و جهان: